۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

خطیب‌زاده :گفت‌وگوی جدیدی با عربستان نداشته‌ایم/ طالبان بخشی از آینده افغانستان است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر امیرعبداللهیان بازتاب خوبی داشت، برخی می‌خواهند با پرداختن به حواشی آن را کم رنگ کنند.
کد خبر : ۵۶۹۶۴۵

نشست خبری هفتگی سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه  هشتم شهریور ماه به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت مجازی آغاز شد.

خطیب‌زاده :گفت‌وگوی جدیدی با عربستان نداشته‌ایم/ طالبان بخشی از آینده افغانستان است

خطیب زاده با گرامیداشت روز هشتم شهریور ماه و یاد و خاطره شهدای دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه چرا با توجه به اهمیت مسائل منطقه‌ای برای ایران، کشورمان در سطح وزیر خارجه در کنفرانس بغداد شرکت کرده است، گفت: درباره هر اجلاس بین المللی سطح و ترتیب شرکت کشور‌ها بر اساس جزییات، آمادگی، سطح کشور‌ها و برنامه‌های رئیس جمهور انجام می‌شود، ما به عنوان همسایه عراق بار‌ها اعلام کردیم سیاست اصولی که به صلح و ثبات این کشور کمک کند را دنبال می‌کنیم و در کنار عراق هستیم؛ آقای رئیسی همین اواخر سفر خوبی به عراق داشتند.

وی در پاسخ به سوال به سوال دیگری درباره حواشی به وجود آمده در جایگاه ایستادن وزیر خارجه کشورمان برای عکس برداری گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان بسیار موفق بود و با مقامات مختلف عراقی و مقامات مختلف شرکت کننده در این اجلاس رایزنی داشتند، پرداختن به حاشیه‌هایی که بخواهد متن را پر رنگ کند خوب نیست، این سفر آنچنان بازتاب خوبی داشته است که برخی می‌خواهند با پرداختن به حواشی بازتاب آن را کم تر کند.

گفت‌وگوی جدیدی با عربستان نداشته‌ایم

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و همتای عربستانی در بغداد هم گفت: بیشتر از گفت‌وگوهایی که قبلا در بغداد انجام شده گفت‌وگویی اتفاق نیفتاده و در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم. سه دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده و اگر لازم باشد دوباره برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره افغانستان، گفت: اظهارات مقام معظم رهبری سیاست‌های قطعی ایران طی ۴۰ سال گذشته بوده است، ما همواره در کنار مردم افغانستان بودیم، افغانستان همسایه عزیز ماست و حوزه تمدنی مشترکی داریم و جان و مال مردم افغانستان باید در همه حوزه رعایت شود، تشکیل یک دولت فراگیر برای دولت افغانستان برای این کشور صلح و ثبات می‌آورد.

وی درباره اجلاس بغداد اظهار کرد: از هر اقدامی که به صلح و ثبات منطقه و بغداد کمک می‌کند، پیش قدم بودیم و پیش قدم خواهیم بودیم.

آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد

خطیب زاده درباره گفت‌وگوی تلفنی بورل و آقای امیر عبداللهیان، گفت: این گفت‌وگو برای تبریک به وزیر خارجه ما بود، بورل ابراز علاقه کرد در اولین فرصت ممکن ملاقاتی با امیرعبداللهیان داشته باشد. آن‌چه تمرکز بود مذاکرات وین است؛ باید اجازه دهند انتقال دموکراتیک صورت بگیرد. امیرعبداللهیان ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی تأکید کرد آن‌چه باید توجه شود منافع و حقوق مردم ایران است. تاریخ قطعی منوط به رایزنی‌ها بین همه طرف‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال محموله‌های سوخت به لبنان، گفت: آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع ما را بگیرد، در اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم. همگان بدانند که تجارت مشروع در این حوزه جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است و تا زمانی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد این مسیر و فروش ادامه می‌یابد. کشور‌های دیگر اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کاهش دهند نباید لحظه‌ای درنگ کنند.

خطیب زاده با بیان اینکه مذاکرات وین برای رسیدن به یک متن جدید نیست، اظهار کرد: مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام کامل توسط آمریکاست. اگر واشنگتن به تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستی آزمایی شده برگردد ایران موافقت خواهد کرد آمریکا در اتاق برجام بنشیند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این گفت‌وگو‌ها تکنیکی است که با جزئیات با حضور برخی جهات مرتبط در وین انجام شده است و از این پس هم نیز همین طور خواهد بود و این‌که توسط وزارت خارجه و جای دیگر باشد تصمیمی است که طی روز‌های آتی اعلام خواهد شد. موضوع برجام، نیازی به میانجی ندارد، ما با آمریکا نه در وین و نه در هیچ کجا درباره برجام، گفت و گوی مستقیم و غیر مستقیمی نداریم، گفت‌وگو‌ها در وین بین ایران و اعضای ۴+١ است. 

طالبان بخشی از آینده افغانستان است

وی درباره تحولات افغانستان و طالبان توضیح داد: آن‌چه در بیانیه وزارت خارجه آمده روشن است. ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و هیچ نیرویی خارج از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد. باید گفت‌وگو‌های اصیل بین الافغانی را تسهیل کنیم.

وی افزود: اجازه دهیم یک دولت فراگیر نه یک دولت اقلیت در مقابل اکثریت، شکل بگیرد و ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باید در آن در نظر گرفته شود. طالبان به عنوان یک گروه بخشی از آینده افغانستان است. آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم ابتکار تهران اعلام کردیم که مبنی بر این است که همه گروه‌ها آمادگی خود را اعلام کنند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفیر سابق آمریکا در سرزمین های اشغالی به‌تازگی به عنوان مشاور ارشد به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا پیوسته، تحلیلتان درباره این انتصاب چیست؟ گفت: جز لبخند به این توهمات چه می توان گفت؟ بیش از ۴۰ سال است که از این نمایش ها و تئاتر ها بازی کردند، اما آنچه که بوده تثبیت و قدرت بیشتر جمهوری اسلامی ایران بر اساس خواست و اراده مردم بزرگ ایران بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سیاست های آمریکا اظهار کرد: متأسفانه آنچه از ایالات متحده آمریکا تا کنون صورت گرفته، پافشاری بر سیاست‌های شکست خورده در دوره ترامپ است، ما هنوز تغییری از سوی واشنگتن در رفتار ندیدیم، متاسفانه آن‌ها با همان رفتار و سیاست‌ها دنبال نتایج بهتری هستند. تنها مسیری که می‌توانند طی کنند این است که به تعهدات خود عمل کنند و از تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری دست بردارند، آن گاه خواهند دید که مسیر گفت‌وگو‌ها در وین به خوبی طی می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی با کسی شوخی نداشته و مصالحه نمی کند

وی در ادامه با اشاره به روابط بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: نکته ای را به وضوح باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی با کسی شوخی نداشته و مصالحه نمی کند. رژیم اشغالگر قدس، ریشه تمامی تروریسم و خشونت ها و تجاوزهایی است که بیش از نیم قرن در این منطقه اتفاق می افتد، من تصور می‌کنم که نقش مخرب رژیم اشغالگر بر کسی پوشیده باشد.

وی افزود: هر چقدر ایالات متحده به این واقعیت بیشتر توجه کند که تنها با تغییر رویکرد سلطه جویانه خود نسبت به این منطقه، می تواند هم منافع مشروعی در دنیا داشته و هم این منطقه روی آرامش را ببیند، برای کل منطقه و آمریکا هم بهتر است.

خطیب زاده درباره اقداماتی که قرار است حسین امیرعبداللهیان در وزارت خارجه انجام دهد، گفت: وزیر خارجه کشورمان برنامه های خود را اعلام کرده؛ یکی از نکات مهم، در خدمت قرار دادن همه توان وزارت خارجه در تحقق دیپلماسی اقتصادی است، اما همه توجه کنند که وزارت امور خارجه نقش پل و تسهیل کننده را دارد.

همه دستگاه ها و وزارتخانه ها در تحقق دیپلماسی اقتصادی نقش خود را انجام دهند

وی افزود: ما وزارتخانه ها و دستگاه های زیادی داریم که مسئول هستند؛ وزارت خارجه در تمام این ها نقش تسهیل کننده را دارد، وزارت خارجه نمی تواند تنها و با تک صدایی کارها را انجام دهد، انشالله همه دستگاه ها و وزارتخانه های دولت در تحقق دیپلماسی اقتصادی نقش خود را انجام دهند، همانطور که در حوزه واکسن وزارت خارجه نشان داد که کار خود را انجام می دهد، در موضوعات دیگر هم همین است که وزارت خارجه زمینه ها را آماده می کند و پل می زند.

خطیب زاده اضافه کرد: ما تلاش می کنیم که در حوزه اقتصاد خارجی این برنامه را داشته باشیم. وزارت خارجه یک وزارتخانه تخصصی بوده و منافع ما ثابت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اهداف سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه، تصریح کرد: ما از همان ابتدا نسبت به عدم دعوت سوریه در اجلاس بغداد انتقاد کردیم، اجلاس بغداد و حرکت تهران از بغداد به سوریه در راستای همان نزدیک کردن این دو کشور است.

خطیب زاده در ادامه تصریح کرد: سفر وزیر خارجه کشورمان به عنوان اولین سفر پیام خود را دارد، همچنین سفر وی از روابط دو جانبه ایران و سوریه و محور مقاومت که سوریه نقش اساسی در آن دارد، حکایت می کند.

برای شرکت در اجلاس شانگهای دعوت شده ایم و شرکت خواهیم کرد

وی درباره اجلاس سازمان همکاری شانگهای و شرکت رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس، خاطرنشان کرد: برای شرکت در این اجلاس دعوت نامه دریافت شده است و در حال بررسی هستیم، انشالله در سطح بسیار خوبی شرکت خواهیم کرد.

خطیب زاده درباره اینکه بین نمایندگان  ایران و مصر در اجلاس بغداد گفت‌وگویی صورت گرفته است یا خیر؟ تصریح کرد: در اجلاس‌های منطقه‌ای و بین المللی رایزنی‌های مختلفی در سبک و سیاق‌های مختلفی صورت می‌گیرد؛ برخی به صورت دوجانبه و چند جانبه‌ و برخی در حاشیه نشست. همانطور که شاهد بودیم بین آقای امیر عبداللهیان و رئیس جمهور مصر هم گفت‌وگو‌هایی انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا امیرعبداللهیان تغییری در برجام ایجاد می‌کند یا خیر؟ گفت: برجام سندی است که امضا شده و مهر و موم شده است. یا موفق خواهیم شد که برجام را احیا کنیم یا موفق نخواهیم شد، اما اکنون زود است که درباره آن صحبت کنیم.

ایران در وین بر اساس تصمیم نظام مذاکره کرد، با تغییر تیم مذاکره کننده تصمیم حاکمیتی تغییر نمی کند

وی افزود: ایران در وین بر اساس تصمیم نظام مذاکره کرده است، با تغییر تیم مذاکره کننده تصمیم حاکمیتی تغییر نمی کند. ما برجام را ترک و آن را نقض نکرده ایم، بلکه این ایالات متحده بود که آن را ترک کرد. همه طرف‌های برجامی باید بدانند که روز‌های آتی روز‌های مهمی است و در صحبت‌های خود دقت کنند، چراکه هر اقدامی که سازنده نباشد مضر گفت‌وگو‌ها در وین است و ایران مطابق با اقدامات آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عنوان تنها رهبر غربی حاضر در نشست بغداد، در گفت و گویی مدعی شده که مشکلات عراق نشات گرفته از همسایگانش است و باید به عراق در برابر همسایگانش کمک کرد، همچنین امنیت عراق در حال حاضر نه تنها توسط داعش بلکه توسط شبه نظامیان شیعه در حال تضعیف شدن است، اظهار کرد: بنده به دوستان گفتم که ترجمه را بیاورند و متن دقیق ترجمه را ببینیم، امیدوارم که متن چیز دیگری باشد، ولی من از این اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان مشکل عراق هستند، عملا احساس تأسف می‌کنم، این نشان می‌دهد که فرانسه از واقعیت‌های عراق چقدر فاصله دارد.