۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

قاسمی: مستاجران را خانه دار خواهیم کرد/ راه اندازی بانک زمین در آینده نزدیک

قاسمی: مستاجران را خانه دار خواهیم کرد/ راه اندازی بانک زمین در آینده نزدیک
وزیر راه و شهرسازی گفت: توان ساخت ۴ میلیون مسکن را در ۴ سال داریم و هدف ما از ساخت این تعداد واحد مسکونی آن است که مستاجران را صاحب‌خانه کنیم.
کد خبر : ۵۶۹۶۱۹

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: موضوع مسکن مهم و اساسی برای کشور است که ۵ مولفه موثر دارد و  زمین اساسی تر ین آن است.

قاسمی گفت: توانمندی برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور طی ۴ سال را داریم و برای تسهیل کار  بانک زمین را ایجاد خواهیم کرد.موضوع مسکن دغدغه حاکمیت کشور است و رئیس‌جمهور هم به‌طور جدی پیگیر موضوع مسکن در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پنج مؤلفه در حوزه ساخت مسکن مؤثر است گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها مربوط به زمین است و به طوری که در شهر تهران بیش‌از ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت مسکن را در شهر تهران زمین شامل می‌شود.

او با بیان این‌که یکی دیگر از مؤلفه‌های مؤثر در مسکن خدماتی است که دولت سعی می‌کند آن‌ها را رایگان و یا با تخفیف انجام دهد مربوط به خدمات انشعابات آب و برق است.

قاسمی در ادامه به مصالح ساختمانی و همچنین منابعی که برای ساخت این یک میلیون واحد مسکونی نیاز است هم اشاره کرد و گفت : باید ارزیابی‌های دقیقی برای تامین مصالح ساختمانی و منابع این یک میلیون واحد مسکونی در سال را انجام دهیم که البته پیش‌از این برای مسکن مهر هم مواد و مصالح ساختمانی بسیار زیادی لازم بود که در آن دوره ارزیابی‌ها صورت‌گرفته است.

او افزود: درحال‌حاضر برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی ۳۲ میلیون تن سیمان لازم است و با توجه به آنکه ما چهارمین تولیدکننده سیمان در کشور هستیم بنابراین مشکلی از این لحاظ ندارید و در بخش فولاد هم ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن فولاد نیاز داریم که خوشبختانه در این بخش هم کمبودی نداریم .

قاسمی با اشاره به این‌که طبق قانون جهش تولید مسکن که دو روز پیش در مجلس به تصویب رسید تمامی اراضی متعلق به بخش‌های مختلف باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد و تمامی سازمان‌ها موظف هستند اراضی درون شهرها، اطراف شهر ک های جدید و سایر شهرها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و اگر ظرف دو ماه این اسناد را به وزارت راه و شهرسازی انتقال ندهند سازمان ثبت اسناد این اراضی را به نام وزارت راه و شهرسازی خواهد کرد.

او یادآور شد: براساس آمار ما ثروت‌مندترین کشور در بخش زمین هستیم به‌طوری‌که یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها و جوار شهرها متعلق به دولت است.

قاسمی توضیح داد: در شهرهای جدید و کلان‌شهرها هم به‌زودی این تملک‌ها را انجام خواهیم داد و درحال‌حاضر هم یک میلیون هکتار زمین شناسایی شده‌است .

او با بیان این‌که ما برای راحتی در این بخش در شهرهای کوچک و متوسط ساخت مسکن را به‌صورت عمودی انجام خواهیم داد  یادآور شد :ما ۵۰ درصد سهم مسکن که زمین است را در اختیار می‌گیریم و در درازمدت و با سود کم آن‌ها را در اختیار سازندگان و یا مردم قرار می‌دهیم.

قاسمی اظهار کرد: ما بخشی از ساخت خدمات ساخت مسکن را مجانی و یا با تخفیفات زیاد در اختیار سازندگان قرار خواهیم داد تا انگیزه برای ساخت افزایش یابد.

ا و به راه‌اندازی صندوق زمین و مسکن هم اشاره کرد و گفت: در این صندوق اقساط مسکن مهر خط اعتباری مسکن و بودجه سالانه مسکن واریز خواهد شد.

عضو کابینه دولت در ادامه به پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات مسکن به حوزه مسکن هم اشاره کرد و گفت :متأسفانه تنها در سال ۸۹ ،۱۷ درصد تسهیلات در حوزه بانکی کشور به بخش مسکن تخصیص داده شد و ما در این زمینه ضعف بسیار زیادی داریم اما خوشبختانه با قانونی که تصویب شد درصورتی‌که بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات را به حوزه مسکن اختصاص ندهند مجازات خواهند شد.

او با بیان این‌که ما ساخت یک میلیون واحد مسکونی را به روش‌های متعددی از جمله انبوه‌سازی ساخت مسکن توسط خود مردم دنبال خواهیم کرد گفت: ما مواد و مصالح ساختمانی یک میلیون واحد مسکونی را بدون واسطه به سازندگان خواهیم داد و به‌طور قطع شاهد آن خواهیم بود که با ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی این بخش به پیشران اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

او با تاکید بر این‌که هدف ما از ساخت این تعداد واحد مسکونی آن است که مستاجران را صاحب‌خانه کنیم گفت: ما شهرهای شب‌رو نخواهیم ساخت و ما شهرسازی را دنبال خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد تمامی مستاجران را صاحب‌خانه کنیم.

در بخش حمل‌ونقل نتوانستیم اقدامات مؤثری انجام دهیم

قاسمی در ادامه به بخش حمل‌ونقل هم اشاره کرد و گفت : ما متأسفانه در بخش حمل‌ونقل نتوانستیم اقدامات مؤثری انجام دهیم و هم‌اکنون در حوزه نگهداری جاده‌های کشور مشکل داریم چراکه درحال‌حاضر ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که اساساً نگهداری آن‌ها تاکنون خوب نبوده‌است.

او با بیان این‌که باید در حوزه بزرگراهی و آزادراهی و در زمینه ترانزیت اقدامات لازم را انجام دهیم گفت: ما با کشورهای مختلف همسایه هستیم بنابراین باید در این حوزه بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

قاسمی گفت: امروز کمتر از ۱۰درصد از حمل‌ونقل بار کشور ریلی است و ما باید یک در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهیم تا یک سفر ایمن و ارزان بتوانیم فراهم کنیم.

او یادآور شد :طبق برنامه باید در بخش حمل‌ونقل ریلی بتوانیم به رشد ۳۰ درصدی برسیم که متأسفانه در این حوزه عقب مانده‌ایم.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: ۱۰تا ۱۲هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور داریم که بخشی از آن‌ها قدیمی شده و همین امر باعث  پایین آمدن سرعت قطارها شده‌است.

او با بیان این‌که ما از تمامی سرمایه‌گذاران ایرانی در کشورهای مختلف دعوت می‌کنیم و برای آن‌ها فرش قرمز پهن می‌کنیم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند گفت : ما جذابیت‌های بسیار زیادی برای تامین منابع سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌ایم .

او توضیح داد :حدود ۳۵۶ هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که متوسط سن آن‌ها بسیار بالا است و برای نوسازی در این حوزه دولت اقدامات مؤثری را در دستور کار خود قرار داده‌است .

قاسمی همچنین در بخش هوایی توضیح داد: در بخش حمل‌ونقل هوایی هم ما شوراهای عالی مختلفی را طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم و به‌زودی اقدامات لازم برای جوان‌سازی هواپیماها در ایرلاین‌ها انجام خواهیم داد .

او در مورد قیمت بلیت هواپیما هم گفت: این‌موضوع در شورای حمل‌ونقل بررسی خواهد شد و ما قیمت‌های منطقه‌ای را مطرح خواهیم کرد که  مردم و ایرلاین‌ها با مشکل مواجه نشوند.

او در ادامه به حوزه بندر هم اشاره کرد و گفت: امروز همین مقدار ریلی که در کشور وجود دارد نمی‌تواند سهم بار و چشمه‌های بار را تامین کند چراکه سهم حمل بار  با پایانه ها همگون نیست بنابراین باید بتوانیم با اتصال بنادر این مشکل را حل کنیم .

او اظهار کرد: ۹۰ درصد از ظرفیت جابه‌جایی بار در کشور از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود بنابراین باید در این زمینه ظرفیت‌های دریایی خود را افزایش دهیم.

قاسمی گفت: ما برای توسعه سواحل مکران کشور اقدامات مؤثری را انجام خواهیم داد و به به‌طورقطع بدون اتکا به بخش خصوصی نمی‌شود این اقدامات را انجام دهیم.

او با تاکید بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع ساخت پروژه های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم.

قاسمی با اشاره بر ضرورت نوسازی ناوگان شقوق حمل و نقل ریلی گفت: سن ناوگان هوایی کشورمان هم بالا است و ما نیاز برای انجام پروازهای ایمن داریم.

او با بیان اینکه تجربه طولانی در حوزه ساخت بنادر دارم، اظهار کرد: اکثر بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی، بندر امام و بندر چابهار در دوره حضور بنده در قرارگاه خاتم الانبیاء ساخته شد و امروز بحث آبادانی سواحل مکران مطرح است که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی مستقر است.

قاسمی ادامه داد : می‌دانیم که ٩٠ درصد حمل و نقل جهانی کشور از طریق دریا انجام می‌شود که هم مسیر ارزان و هم پرحجم است و نباید این فرصت را از دست بدهیم. بنادر کشور نیاز به توسعه دارند و باید شبکه ریلی به چشمه‌های بار و بنادر متصل شوند.