۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲

باج ۱۵ میلیارد دلاری گوگل به اپل برای حفظ برتری

باج ۱۵ میلیارد دلاری گوگل به اپل برای حفظ برتری
گفته می شود گوگل ممکن است به اپل ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بپردازد تا موتور جست و جوی پیش فرض در دستگاههای این شرکت بماند.
کد خبر : ۵۶۹۶۰۸

از مدتها قبل مشخص شده بود که گوگل هر سال مبلغ سنگینی به اپل پرداخت می کند تا موتور جست و جوی پیش فرض در آیفون، آی پد و مک بماند. اکنون تحلیلگران شرکت برن اشتاین می گویند پرداخت گوگل به اپل در سال ۲۰۲۱ ممکن است به ۱۵ میلیارد دلار برسد که بالاتر از ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

به گزارش ایسنا تحلیلگران برن اشتاین در یادداشتی به سرمایه گذاران اعلام کردند برآورد می شود پرداختی گوگل به اپل به ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا می کند و در سال ۲۰۲۲ بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. این آمار بر مبنای اظهارنامه های عمومی اپل و همچنین تحلیل هزینه های خرید ترافیک گوگل است.

به گفته تحلیلگران برن اشتاین، گوگل احتمالا این مبلغ سنگین را پرداخت می کند تا مطمئن شود مایکروسافت پیشنهاد قیمت بالاتری نمی دهد. تحلیلگران به دو ریسک احتمالی پرداخت پول از سوی گوگل به اپل اشاره کرده اند که یکی ریسک رگولاتوری و دیگری این است که گوگل تصمیم بگیرد به این توافق ادامه ندهد.

تصمیم اپل برای حفظ گوگل به عنوان موتور جست و جوی پیش فرض در آیفون، آی پد و مک طی سالها با انتقادات رو به رشد روبرو شده است. جین هورواث، مدیر ارشد حریم خصوصی اپل با وجود نگرانیهای حریم خصوصی، به توجیه این توافق پرداخت و گفت: در حال حاضر گوگل محبوب ترین موتور جست و جوی جهان است. ما از گوگل پشتیبانی می کنیم اما پشتیبانی برای موتور جست و جوی "داک داک گو" را هم منظور کرده ایم و اخیرا پشتیبانی از اکوزیا را هم عرضه کردیم.

بر اساس گزارش وب سایت ۹to۵mac، پرداخت گوگل به اپل میزان قابل توجهی از درآمد بخش خدمات این شرکت است. اپل طی سالهای اخیر توجه زیادی را به بخش خدمات معطوف کرده تا به سرمایه گذاران نشان دهد علاوه بر فروش سخت افزار، راههای دیگری برای افزایش درآمد و سود دارد.