۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

واشنگتن با سلاح سری نینجا، داعش را هدف گرفت

واشنگتن با سلاح سری نینجا، داعش را هدف گرفت
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، آمریکا حملات هوایی علیه داعش در افغانستان را به واسطه سلاحی سری که چندین بار قبلا استفاده کرده بود، انجام داده است.
کد خبر : ۵۶۹۶۰۴

این روزنامه به نقل از مسؤولان آمریکایی نوشت، سلاح سری که روز جمعه استفاده شد نسخه به روز شده موشک "ای جی ام هل‌فایر" (آتش جهنم) است که از یک پهپاد از نوع ام کیو-۹ ریپر شلیک شد.

به گزارش ایسنا قبلا این موشک با نام R۹X معروف به "نینجا" در سال‌های اخیر به عنوان یک سلاح فوق سری که آمریکا در چندین عملیات ترور خاصه در مناطق مختلف خاورمیانه استفاده کرده بود، توجه رسانه‌ها را جلب کرده است.

درباره جزئیات این سلاح گفته شده این موشک برخلاف مدل‌های قبلی مجهز به کلاهک غیرانفجاری است که وزنش بیش از ۴۵ کیلوگرم است و چند ثانیه پس از شلیک هر کسی که نزدیک هدف مورد نظرش باشد می‌کشد.

این موشک در زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طراحی شد و هدف آن کاهش تعداد قربانیان بین غیرنظامیان در جریان عملیات مختلف واشنگتن در سراسر جهان است.

این موشک برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۷ برای ترور مسؤول القاعده به نام احمد حسن ابوالخیز المصری در استان ادلب سوریه طراحی شد.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا از این موشک در ژانویه ۲۰۱۸ در یمن برای ترور جمال محمد البدوی استفاده کرد که مظنون انفجار ناوشکن آمریکایی یو اس اس کول در بندر عدن در سال ۲۰۰۰ بود که منجر به مرگ ۱۷ نیروی دریایی آمریکا شد.

پنتاگون اعلام کرد، در حملات اخیرش در افغانستان که منجر به مرگ دو سرکرده داعش خراسان و زخمی شدن نفر سوم شد، از این موشک استفاده کرده است.