۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

جزئیات دستور خاندوزی به گمرک برای لغو رجیستری در مبادی رسمی کشور

جزئیات دستور خاندوزی به گمرک برای لغو رجیستری در مبادی رسمی کشور
وزیر اقتصاد اعلام کرد، بایستی فرآیند واردات تجاری موبایل بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفاً از طریق یک درگاه غیرحضوری انجام شود و از تشکیل صف‌های رجیستری تلفن همراه و کالاهای مشابه و یا مراجعه به سامانه‌های مختلف جلوگیری به‌عمل آید.
کد خبر : ۵۶۹۵۲۶

سید احسان خاندوزی در مکاتبه با میراشرفی با رئیس  گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، در بازدید میدانی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، در خصوص رجیستری تلفن همراه شکایات هموطنان از فرآیند این موضوع مشاهده گردید. بررسی ها نشان می دهد دریافت عوارض جهت رجیستری تلفن همراه به روش فعلی موجب ایجاد فساد به دلیل رانت انحصاری واردات گردیده و حق مسلم مسافرین را تضییع نموده است. با توجه به اختیارات گمرک ایران که در قانون امور گمرکی تصریح شده است، لازم است اقداماتی به منظور برطرف شدن مشکلات پیش آمده انجام گیرد.

به گزارش تسنیم از این رو مقتضی است با محوریت گمرک جمهوری اسلامی ایران، کارگروهی متشکل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل و ظرف مدت 10 روز فرآیند مربوطه به نحوی تنظیم گردد که ثبت کلیه تلفن های همراه مسافری به جز کالاهای لوکس (که مصادیق آن در کارگروه تعیین و اعلام می گردد) و نیز فرآیند واردات تجاری این محصول بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفا از طریق یک درگاه غیر حضوری انجام شده و از تشکیل صف های رجیستری تلفن همراه و کالاهای مشابه و یا مراجعه به سامانه های مختلف جلوگیری به عمل آید.

همچنین ترتیبی اتخاذ گردد تا در مورد تلفن های همراه مورد استفاده مسافرین (مستعمل) و یا هدیه های همراه مسافرین همانند کالاهای تجاری قلمداد نشده و با کمترین تشریفات و سریعترین زمان رجیستر شوند.

ضروری است گزارش جلسات و اقدامات به این وزارتخانه اعلام گردد.

گفتنی است، معاون فنی گمرک ایران، در رابطه با بازدید  وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) مواردی را اذعان داشت که دستور اعمال تغییراتی در مورد فرایند رجیستری یکی از این موارد است.
وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در محل انجام فرایند رجیستری گوشی تلفن همراه مسافران ورودی حاضر شد و در جریان مسایل مربوطه قرار گرفت گفت که  مقرر شد ضمن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، فرایند رجیستری به‌طور کامل از مبادی ورودی گمرک حذف و کاملاً غیرحضوری انجام شود.

معاون فنی گمرک ایران، با ابراز اینکه "در زمان حاضر هر مسافر می‌تواند همراه خود یک گوشی تلفن همراه بیاورد"، افزود: بعد از اعمال تغییرات در فرایند رجیستری از سال گذشته تا کنون این‌گونه بود که مسافر به‌هنگام ورود و قبل از خروج از مبادی ورودی، باید اطلاعات اولیه تلفن همراه را ثبت می‌کرد که این از سوی گمرک و از طریق بارکدخوان در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گرفت و مابقی فرایند، غیرحضوری بود، با این حال طی بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی گمرک ایران به این نتیجه رسیدیم که موضوع در کارگروهی مطرح و با توجه به دستور وزیر اقتصاد بر حذف فرآیندهای زاید، همین فرایند نیز از مبادی ورودی حذف شود.