۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

آمریکا با شکست خفت‌بار افغانستان را ترک کرد

آمریکا با شکست خفت‌بار افغانستان را ترک کرد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکا با تصرف افغانستان و با قتل و غارت و جنایت فراوان اما با شکست خفت بار این کشور را ترک کرد و شاهد وقوع اتفاقات ناگوار در افغانستان هستیم.
کد خبر : ۵۶۹۵۲۳

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری ایران صبح امروز (یکشنبه) در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: خداوند را شاکریم که توفیق خدمت و مجاهدت در نظام اسلامی در دوران حاکمیت اسلام در این سرزمین ارزشمند به ما عنایت فرموده و امیدواریم در این راه ثابت قدم باشیم و اجر و مزد شهیدان را دریافت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه قدرت دفاعی برای نظام اسلامی بنا با دلایل و ضرورت های گوناگون وظیفه ای قطعی و اجتناب ناپذیر است، گفت: اوامر و تدابیر مکرر فرماندهی کل قوا را در این زمینه دائم شنیده و آویزه گوش قرار داده ایم و در احکام تمامی فرماندهان ارتقای توان و آمادگی نظامی ابلاغ شده و وزارت دفاع مسولیت اساسی در جهان توسعه توان و تمهید مقدمات آمادگی دفاعی را بر عهده دارد. 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره یه اینکه  ضرورت و دلیل دیگر به وجود و توسعه و تشدید تهدیدات بر می‌گردد، بیان داشت: نظام اسلامی در حساس ترین منقطه جهان و در مقطع زمانی فوق العاده خطیری قرارگرفته است و در طی سالهای گذشته مهمترین درگیری ها و مناقشات جهان در منطقه ما اتفاق افتاده و هیچ افقی برای تجربه دوران آرام و بی دغدغه برای این منطقه دیده نمی شود. 

وی با بیان آمریکای جنایتکار به بهانه های گوناگون از جمله حادثه مشکوک یازدهم سپتامبر به منطقه لشکرکشی کرد، گفت: الان پس از 42سال منطقه را ترک نکرده و هرچه زمان می‌گذرد تهدیدات متنوع تری را برای منطقه برجای می‌گذارد که آخرین آن حادثه ای ناگواری است که در افغانستان در حال وقوع است.

باقری خاطرنشان کرد: آمریکا با تصرف این سرزمین و با قتل و غارت و جنایت فراوان اما با شکست خفت بار این کشور را ترک کرد و مردم مظلوم این کشور را دچار مشکلات و نگرانی ها و ناآرامی های بدون افق روشن واگذار کرد و رفت و شاهد وقوع اتفاقات ناگوار در افعانستان هستیم. 

وی افزود: با وجود بیش از دوهزار میلیارد دلار هزینه کرد در افغانستان ارتش ملی و مردمی این کشور را با هزینه هنگفت تبدیل به ارتش بی خاصیتی کرد که با وجود ظاهر مشعشع و تجهیزات به ظاهر کارآمد اما ارتشی سست بنیان را ایجاد کرد که به گفته خودشان تنها 11روز توانست در برابر این گروه مهاجم مقاومت کند. 

باقری ادامه داد: هزینه ای که آمریکایی ها برای ارتش افغانستان کردند حداقل سالانه بیش از 4میلیارد دلار است و این در کنار سایر هزینه هایی است که آمریکا در این سرزمین انجام داد. سایر توطئه ها و تهدیدات سرلیر این منطقه کاملا مشهود است و ادامه دارد و در چنین شرایطی حفظ امنیت و آرامش و امکان پذیری توسعه و پیشرفت برای کسور بدون توان دفاعی کارآمد و خوداتما امکان پذیر نخواهد بود. 

سرلشکر باقری با اشاره به تغیر شکل جنگ‌ها، گفت: جنگ‌های امروز و آینده شباهت اندکی با گذشته دارد و جنگی که سال گذشته در قره باغ اتفاق افتاد با جنگ‌های گذشته هیچ شباهتی نداشت و در آن جنگ از فناوری‌های نوین استفاده شد. پس وزارت دفاع وظیفه تولید قدرت متناسب با تغییرات جدید و جنگ‌های آینده را برعهده دارد تا تجهیزات و تسلیحاتی متناسب با جنگ‌های آینده را تولید کند.

وی با بیان اینکه وظیفه وزارت دفاع، تحقیقات پیشرفته در لبه فناوری جهانی است، بیان داشت: توسعه کمی و کیفی تجهیزات متناسب با صنایع جهانی و تولید تجهیزات و تسلیحات وظیفه وزارت دفاع است.

رئیس ستاد کل نیروهای افزود: در کنار این مسئولیت، اداره بازنشستگان نیروهای مسلح نیز از وظایف اساسی وزارت دفاع است. سایر پشتیبانی‌ها از نیروهای مسلح و نمایندگی نیروهای مسلح در دولت نیز از وظایف سنگین این وزارتخانه است.

سرلشکر باقری با بیان اینکه بودجه بسیار اندکی را در مقایسه با سایر کشورها در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم، تاکید کرد: اما خروجی و نتیجه کار نیروهای مسلح ما هم قابل قیاس با سایر کشورها نیست. اتفاقاتی در این وزارتخانه افتاده است که ما خودمان هم باور نمی‌کردیم. مثلاً نقطه زنی موشکی «بالستیک» کار آسانی نیست.

وی افزود: موشک «اسکندر» که ۳۰۰ کیلومتر بُرد دارد و نقطه زن است ولی روس‌ها حاضر نشدند شکل و شمایل آن را در اختیار ما بگذارند، اما با این حال ما به فناوری نقطه زنی دست پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه امیر حاتمی عملکرد خوبی در وزارت دفاع داشت، تصریح کرد: با توجه به میزان ارتقا برنامه‌ها در مقایسه با بودجه در اختیار باید اذعان داشت که عملکرد او بسیار خوب بوده است و در حوزه بازنشستگان هم وی تلاش چشمگیری انجام داد. امروز در وزارت دفاع در همه حوزه‌ها شاهد رشد هستیم و برای وی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: کسب بیشترین رای اعتماد به امیر آشتیانی نشانه اعتماد نمایندگان ملت به او است و در این مسئولیت هم خواهند درخشید و مسیر رشد و ارتقا صنعت دفاعی و سایر ماموریت‌ها را بخوبی پیش خواهند برد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه امروز به برکت راهنمایی مقام معظم رهبری هیچ تنش و مشکلی بین فرماندهان نیروهای مسلح وجود ندارد، تصریح کرد: باید بتوانیم از منابع، حداکثر کار آمدی را داشته باشیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه وزیر دفاع از دو بازوی توانمند، عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات بهره لازم را بگیرد تا بتواند وظیفه سنگین خود را به پیش ببرد، گفت: ما هم در ستاد کل و سازمان‌های نیروهای مسلح وظیفه خود می‌دانیم که به امیر آشتیانی کمک کنیم.