۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

رهبر انقلاب موضع ایران در برابر طالبان را بیان کردند

رهبر انقلاب موضع ایران در برابر طالبان را بیان کردند
مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا در دیدار امروز خود با دولت جدید؛ سیاست های کشور در قبال تحولات اخیر افغانستان را تعیین و تبیین فرمودند. ایشان صراحتا تاکید کردند:” به هر حال ما طرفدارِ ملت افغانستان هستیم… رابطه ی ما با دولتها، بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما”.
کد خبر : ۵۶۹۴۶۵

 امروز رئیس جمهور و هیات دولت جدید به حضور مقام معظم رهبری شرفیاب شدند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد سالم حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این دیدار تاکیدات و توصیه های راهبردی و دقیقی به ویژه در زمینه ی “ترمیم رابطه و اعتماد مردم به دولت” و “توجه ویژه دولت به عدالت اجتماعی و اقشار ضعیف در تصمیم گیری ها”؛ ارائه فرمودند.

فرمانده معظم کل قوا همچنین در این دیدار برای نخستین بار به صورت علنی نسبت به حوادث اخیر افغانستان موضع گیری کرده و فرمودند:” افغانستان برادر هم زبان، هم دین و هم فرهنگ ماست. مصیبت‌های افغانستان انسان را به شدت متأثر می کند.
این‌ها کار آمریکاست. این سختی‌هایی هم که می‌کشند، این حوادثی که دارد پیش می‌آید پی‌درپی، این حادثه‌ی روز پنجشنبه، این کشتارها، همه‌اش کار آمریکاست.

۲۰ سال این کشور را اشغال کردند و انواع و اقسام ظلم‌ها را به اینها کردند. مجلس عروسی و عزا را بمباران کردند. عناصری را زندانی کردند. تولید مواد مخدر را ده‌ها برابر افزایش دادند. یک قدم هم برای پیشرفت مدنی و اقتصادی افغانستان برنداشتند. افغانستان از آن زمان عقب تر نباشد جلوتر نیست.

به هرحال ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. آنکه باقی می‌ماند، ملت افغانستان هستند و نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما.
ان‌شاءالله خداوند وضع ملت افغانستان را به بهترین وجه قرار دهد، آنها را از این وضعیت نجات دهد و تفضلاتش را بر آنها نازل کند، و بر ما، انشالله.”

مقام معظم رهبری در بیانات امروز از ملت مظلوم، هم دین، هم زبان و هم فرهنگِ افغانستان حمایت کرده و صراحتا فرمودند که “دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. آنکه باقی می‌ماند، ملت افغانستان هستند و نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما.”

بنابراین به نظر می رسد مقام معظم رهبری با جدا کردن دولت و حاکمیت از ملتِ افغانستان؛ “گروه طالبان” را خطاب قرار داده و به نوعی هشدار داده اند که نوعِ رابطه ی جمهوری اسلامی ایران با حکومتِ فعلیِ مستقر در افغانستان، کاملا بستگی به نوعِ رفتار این حکومت دارد.

درواقع اگر طالبان هنجارهای بین المللی و منطقه ای، حُسن همجواری، منافع مشترک ۲ ملت و ۲ کشور همسایه و به ویژه امنیت تمامِ مردمِ افغانستان و همچنین امنیت مرزهای مشترک را حفظ و از انجام برخی اقداماتی که ۲۰ سال پیش مرتکب شدند؛ پرهیز کند، با رفتار دوستانه و توام با حُسن همجواری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد اما در غیر این صورت، نوع رفتار ایران، تابعی از اقداماتِ آتی طالبان خواهد بود.

امیدواریم فرمایشات و بیاناتِ راهبردی، حکیمانه و عزت مدارانه ی مقام معظم رهبری که باعث خوشحالی و قوت قلبِ تمام ایران دوستان و مُحِبّانِ ۲ ملت برادر و همسایه شد؛ نقطه ی پایانی بر برخی مناقشات داخلی درباره نوعِ مواجه با طالبان و آغازی برای تحقق حداکثریِ منافع ۲ ملتِ هم زبان، هم دین و هم فرهنگ باشد.