۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶

کمبود این مواد غذایی باعث گرسنگی فراوان می شود

کمبود این مواد غذایی باعث گرسنگی فراوان می شود
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره کمبود مواد مغذی و ویتامین‌هایی که باعث گرسنگی بیش از حد می‌شوند، توضیحاتی داد.
کد خبر : ۵۶۹۴۵۹

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: ماده غذایی خاصی وجود ندارد که به راحتی باعث کاهش وزن شود، اما  برخی مواد غذایی وجود دارد که با مصرف آن‌ها می‌توانیم گرسنگی را کنترل کنیم.

او ادامه داد: مصرف پروتئین‌ها از منابع لبنیات، حبوبات، انواع گوشت و تخم مرغ مواد غذایی هستند که به کنترل گرسنگی کمک می‌کند و ارزش غذایی بسیار زیادی دارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نکته بسیار مهم در کنترل گرسنگی تامین ویتامین D به میزان کافی است. این ویتامین منبع غذایی خاصی برای کنترل گرسنگی ندارد، اما بسیاری از مواد غذایی مانند لبنیات و غلات آماده مصرف  با ویتامین D غنی شده اند اما نمی‌توان گفت که منبع ویتامین D هستند؛ بنابراین اگر فردی کمبود ویتامین D داشته باشد یا میزان این ویتامین در بدنش کم باشد تمایل به خوردن غذا در او افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: پس مصرف مکمل ویتامین D طبق شیوه نامه‌های درمانی کشور که ۵۰ هزار واحد ویتامین در ماه است، توصیه می‌شود.

جوزدانی بیان کرد: کم خونی یکی دیگر از عوامل گرسنگی‌های بیش از حد در افراد است. این اتفاق بیشتر در خانم‌ها مشاهده می‌شود. کم خونی فقر آهن که بر اثر مصرف ناکافی پروتئین‌ها و منابع غنی از آهن مانند انواع گوشت ها ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد گرسنگی و به هم خوردن رژیم غذایی فرد شود.

او ادامه داد: به طور کلی کمبود هر یک از مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن باعث ایجاد گرسنگی‌های بیش از حد و عدم کنترل این گرسنگی‌ها می‌شود، در این شرایط فرد به طور مداوم به سمت مصرف این مواد غذایی می‌رود تا بتواند ماده غذایی و ویتامینی که کمبود دارد را جبران کند.

جوزدانی گفت: متاسفانه مصرف سیب و سبزیجات در رژیم غذایی افراد بسیار پایین است. سبزیجات به دلیل داشتن منبع فیبر می‌تواند به هضم و جذب غذا کمک کند، این روند آرام‌تر اتفاق می‌افتد و طبیعتا مقدار قند خون، مدت زمان بیشتری در بدن بالا بماند.

او بیان کرد: هر عاملی که باعث کاهش و افزایش سریع قند خون شود از عوامل مهم در تشدید گرسنگی فرد است و روند کاهش وزن، دیرتر اتفاق می‌افتد.

جوزدانی ادامه داد: بنابراین فیبر‌ها در انواع سبزیجات و غلات سبوس دار، مواد غذایی هستند که روند گرسنگی را در فرد کند‌تر می‌کند.

او افزود: فعالیت‌های بدنی که متاسفانه در بین افراد بسیار کم شده است با تاثیر بر میزان ترشح انسولین در بدن و افزایش استفاده از مواد مغذی، به کاهش وزن راحتتر کمک می‌کند.