۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

دریافت واکسن کرونا مانع اهدای خون است؟

دریافت واکسن کرونا مانع اهدای خون است؟
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تزریق واکسن کرونا منعی برای اهدای خون نیست و افرادی که در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند فقط برای مدت کوتاهی از اهدای خون معاف می‌شوند.
کد خبر : ۵۶۹۴۱۷

دکتر بشیر حاجی بیگی روز شنبه افزود: تزریق واکسن کووید ۱۹ بستگی به نوع آن می‌تواند با معافیت از اهدای خون همراه باشد.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: کسانی واکسن «آسترازنکا» و «اسپوتنیک» دریافت کرده اند، ۲۸ روز پس از دریافت واکسن می توانند برای اهدای خون مراجعه کند، ولی تزریق انواع دیگر واکسن نظیر «سینوفارم» و «سینوواک» و «برکت»"منعی برای  اهدای خون ندارند و این داوطلبان اهدای خون می‌توانند بعد از بهبودی از واکنش های اولیه بعد از تزریق واکسن مانند درد عضلانی، تب  و بی حالی می توانند خون اهدا کنند و  منعی برای اهدای خون ندارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

حاجی بیگی تصریح کرد: در شرایط کنونی که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است سازمان انتقال خون بازهم از امن ترین و کم خطرترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنه بیماران باشند.

پویش نذر خون تا اربعین فرصتی برای اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : برنامه نذر خون امسال طبق سال های گذشته در ماه های محرم و صفر با شعار فرهنگ حسینی و نذر عاشقان اباعبدالله حسین (ع) در ادارات کل انتقال خون سراسر کشور برگزار شده است.

حاجی بیگی افزود: پویش نذر خون از تاسوعای حسینی تا اربعین راه اندازی شد و فرهنگ اهدای خون به عنوان یک فرهنگ انسان دوستانه و ایثارگرانه به محلی برای حضور عاشقان امام حسین (ع) به عنوان مصداق حقیقی کشتی نجات در جامعه اسلامی ما و حضور در مراکز انتقال خون جهت اهدای خون اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت می شود و سلامت اهدا کنندگان خون وظیفه اصلی مراکز انتقال خون است و همه هموطنان برنامه نذر خون را درکنار سایر نذورات در ما ههای محرم و صفر در برنامه کاری خود قرار دهند.

برای اهدای خون، کارت شناسایی معتبر الزامی است

حاجی بیگی تاکید کرد: هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون برای اهدای خون داشتن کارت شناسایی معتبر الزامی است وبرای اهداکنندگان بار اول همراه داشتن کارت ملی و اهداکنندگان مستمر خون (با سابقه حداقل دوباراهدی خون درسال) کارت شناسایی معتبر کافی است.

هر واحد خون جان سه نفر را نجات می دهد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.

وی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

حاجی بیگی اضافه کرد: علاوه بر این زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.