۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت عراق همزمان با اجلاس امروز/ماکرون وارد بغداد شد

تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت عراق همزمان با اجلاس امروز/ماکرون وارد بغداد شد
بغداد امروز شنبه میزبان اجلاسی با حضور رهبران ۹ کشور به علاوه نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب است. همزمان تدابیر امنیتی شدیدی از روز جمعه در بغداد به ویژه اطراف منطقه سبز اتخاذ شده است.
کد خبر : ۵۶۹۴۰۳

در این اجلاس که تحت عنوان کشورهای همسایه عراق برگزار می‌شود، پرونده‌های حساس و مهم مربوط به مسائل داخلی و خارجی دخیل در ثبات عراق و ارتقای امنیت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از القدس العربی همزمان پایتخت عراق از دیروز جمعه شاهد استقرار شدید نیروهای امنیتی در مناطق اطراف فرودگاه بین المللی پایتخت و همچنین خیابان‌های اصلی و منطقه سبز است.

به گفته منابع محلی نیروهای وابسته به سرویس مبارزه با تروریسم طبق طرح امنیتی تهیه شده در مناطق اطراف فرودگاه پایتخت و خیابان‌های منتهی به آن مستقر شده‌اند. 

از سوی دیگر منابع عراقی از ورود امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به عراق برای شرکت در این اجلاس خبر دادند.

رئیس جمهور فرانسه در فرودگاه بین المللی بغداد مورد استقبال مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق  تعداد زیادی از وزرا و مقامات ارشد قرار گرفت.

رئیس جمهور فرانسه در عراق

قرار است ماکرون پس از این اجلاس به اقلیم کردستان عراق نیز برود.

تاکنون حضور امانوئل ماکرون، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و صباح الخالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت تأیید شده است.

همچنین قرار است نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت، سازمان ملل ، اتحادیه اروپا وکشورهای دیگر به عنوان ناظر شرکت کنند.

هنوز سطح نمایندگی هیات‌های ترکیه، قطر ، عربستان و امارات که به این کنفرانس دعوت شده بودند ، مشخص نیست.

حمایت آمریکا

وزارت خارجه عراق نیز روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده از کنفرانس بغداد حمایت می‌کند.

طبق بیانیه این وزارتخانه فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی برقرار و بر اهمیت برگزاری کنفرانس بغداد تأکید کرد.

سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده از تشکیل این نشست حمایت می‌کند.

در این بیانیه آمده است که وزیر خارجه عراق هم جان باختن شماری از سربازان آمریکایی را علاوه بر شماری از شهروندان افغان در انفجار کابل به دولت آمریکا تسلیت گفت. 

حسین ضمن محکومت حمله افغانستان، تأکید کرد که "عراقی‌ها برای نجات منطقه از خطر تروریسم با تروریست‌های داعش مبارزه کردند و فرزندان خود را قربانی کردند."

سالیوان نیز به نوبه خود از وزیر امور خارجه برای این تماس تشکر و خاطرنشان کرد: "عراقی ها در مبارزه با تروریسم و ​​گروه‌های آن پیشقدم بودند ."