۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

علائم مشترک سرماخوردگی و دلتا کرونا

علائم مشترک سرماخوردگی و دلتا کرونا
یکی از نکات بسیار مهم این است که دستورالعمل‌ها باید با شدت بسیار بیشتر رعایت شوند، رعایت شیوه نامه‌ها در حال حاضر به طوری نیست که بتواند سویه دلتا را متوقف کند.
کد خبر : ۵۶۹۳۸۸

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: علائم دلتا کرونا قطعا همان علائم سرماخوردگی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سيما، معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به این که سویه دلتا به علت خواص و مشخصاتی که دارد علائم آن ممکن است در حال تغییر باشد، گفت: ما با هر گونه علائمی که شبیه به علائم سرما خوردگی باشد مخصوصا در این شرایط، قطعا باید به کرونا دلتا مشکوک شویم.

نجفی افزود: آبریزش بینی، سردرد و بی اشتهایی علائمی هستند که ما تا قبل از این در سویه «آلفا»، آن‌ها را به عنوان سرما خوردگی و آنفلوانزا تلقی می‌کردیم، اما در این شرایط خاص بسیاری از این علائمی که ساده هم هستند و در هر بیماری ویروسی خود مهار شونده‌ای امکان دارد که وجود داشته باشند به عنوان علامت «دلتا» باید در نظر گرفته شوند.

وی گفت: در پیک پنجم اتفاقاتی افتاده که یکی ویروس دلتا و دیگری افزایش تبادلات اجتماعی به هر دلیل ممکن مانند برگزاری مراسم‌ها بوده و عوامل دیگری که در شرایط ویروس دلتا اتفاق افتاد، کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و مورد بعدی بحث واکسیناسیون است که اهمیت زیادی دارد.

نجفی افزود: یکی از نکات بسیار مهم این است که دستورالعمل‌ها باید با شدت بسیار بیشتر رعایت شوند، رعایت شیوه نامه‌ها در حال حاضر به طوری نیست که بتواند سویه دلتا را متوقف کند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: این سویه هم مانند سویه‌ها دیگر اگر چه مقاوم‌تر است، ولی کماکان واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌ها می‌تواند به نوعی مانع از انتقال و سرایت آن شود و هم اینکه واکسیناسیون تا ۸ برابر باعث کاهش ابتلا، ۲۵ برابر کاهش در بستری و مرگ و همین طور ۴۰ درصد کاهش مقدار ویروس در بدن است.