۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

عجیب‌ترین عوارض مصرف گوجه فرنگی با برخی مواد غذایی

عجیب‌ترین عوارض مصرف گوجه فرنگی با برخی مواد غذایی
متخصصان می‌گویند نباید گوجه فرنگی را با برخی از مواد غذایی مصرف کرد.
کد خبر : ۵۶۹۲۴۳

به نقل از ساینس اینفو، گوجه فرنگی یکی از سبزیجات سرخ رنگ و پرکاربرد است که به طور گسترده در تهیه انواع مختلف غذا‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت از جنبه علمی گوجه فرنگی هم در گروه سبزیجات و هم در گروه میوه‌ها قرار می‌گیرد.

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است که باعث درخشندگی و سلامت پوست و جلوگیری از پیری می‌شود؛ همچنین لیکوپین موجود در این گیاه مانع از صدمات اشعه خورشید به بدن می‌شود. متخصصان تاکید دارند مصرف گوجه فرنگی نه تنها شادابی را به پوست هدیه می‌دهد، بلکه باعث بهبود فرآیند هضم غذا و تناسب اندام می‌شود.

با این حال، مصرف گوجه فرنگی با برخی مواد غذایی دیگر می‌تواند برای بدن مضر باشد. از مهمترین این مواد غذایی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- سیب زمینی شیرین: این گیاه همانند گوجه فرنگی دارای سطح بالایی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. سیب زمینی شیرین حاوی میزان بالایی فیبر، ویتامین ها و عناصر کمیاب است که باعث افزایش طول عمر می‌شود.

با این حال، مصرف همزمان این دو ماده غذایی مفید نیست. سیب زمینی شیرین دارای سطح بالایی از نشاسته است که در فرآیند هضم باعث تولید مواد اسیدی می‌شود. این مواد با پکتین موجود در گوجه واکنش نشان داده و بروز ناراحتی گوارشی در فرد را درپی خواهد داشت.

۲- خیار: گوجه فرنگی و خیار هر دو از صیفی‌جات هستند و مصرف آن در تابستان بسیار رایج است. با این حال، خیار دارای موادی به نام آنزیم‌های پروتئولیتیک است که می‌تواند روی ویتامین‌های گوجه فرنگی تاثیر بگذارد. آنزیم‌های خیار باعث شکسته شدن ویتامین C موجود در گوجه فرنگی شده و فواید مفید این سبزیجات را از بین می‌برد.

۳- شکر: یکی از رایج‌ترین عوارض مصرف گوجه فرنگی با شکر، بروز مشکلات گوارشی مانند دل درد و اسهال است.

در کنار موارد ذکر شده، در مصرف گوجه فرنگی رعایت موارد ذیل ضروری است:

۱- با شکم خالی گوجه فرنگی مصرف نکنید، زیرا در این حالت احتمال واکنش اسید معده به این گیاه و بروز دل درد و نفخ زیاد است.

۲- گوجه نارس (سبز رنگ) نخورید، زیرا دارای سم سولانین است که زیاده روی در مصرف آن علائمی مانند حالت تهوع و سرگیجه را به همراه خواهد داشت.

۳- در زمان خرید گوجه فرنگی، انواع رسیده، نرم و دارای رنگ قرمز روشن را انتخاب کنید.