۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
استاندار خوزستان تأکید کرد؛

وضعیت کرونای خوزستان بد است/ روزانه حدود ۵۰ نفر فوت می‌کنند

وضعیت کرونای خوزستان بد است/ روزانه حدود ۵۰ نفر فوت می‌کنند
استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه وضعیت کرونای این استان خوب نیست، گفت: این روز‌ها متوسط فوتی‌های کرونایی در خوزستان حدود ۵۰ نفر است که یک فاجعه کرونایی محسوب می‌شود.
کد خبر : ۵۶۹۰۵۴

قاسم سلیمانی عصر امروز سه‌شنبه درباره آخرین وضعیت کرونای خوزستان در جمع خبرنگاران تأکید کرد: وضع کرونا در خوزستان خیلی خوب نیست که در این راستان روز شنبه در جلسه ویدئوکنفرانسی با ستاد ملی کرونا صحبت‌های مفصلی انجام و تأکید شده که استان خوزستان به تجهیزاتی از جمله تخت، برانکارد، اکسیژن، اکسیژن ساز و همچنین ونتیلاتور نیاز دارد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه میزان واکسن تخصیص یافته به استان نیز بسیار کم و محدود است، افزود: پرداخت نشدن مطالبات پرستاران و کادر پزشکی از جمله مطالبات ما در آن جلسه بود؛ همچنین در این جلسه همچنین تقاضا شده پزشکانی که به‌صورت ساعت کاری فعالیت می‌کنند برای انگیزه شغلی به آنها مجوز استخدام اختصاص داده شود و پرستارانی که قراردادی هستند به‌صورت پیمانی تبدیل وضعیت داده شوند.

وی با اشاره به تقاضای تفویض اختیارات بیشتر به خوزستان گفت: رئیس‌جمهور نیز دستورات خیلی خوبی در واکنش به این درخواست‌ها داشت؛ افزایش اختیارات استان خوزستان و همچنین افزایش واکسن اختصاصی به استان از آن جمله بود که از ۳۰ هزار به ۷۰ هزار دُز هم محقق شد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه دستور پرداخت مطالبات کادر پزشکی و پرستاری صادر شده و برای افزایش اختیارات نیز مقرر است که موارد با جزئیات به‌صورت مکتوب اعلام شوند، بیان کرد: وضعیت استان از نظر میزان بستری‌ها مشکل دارد و روزانه میان ۸۰ تا ۱۰۰ نفر تعداد بستری‌ها بیشتر از میزان افراد مرخص شده از بیمارستان است.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه ورودی به بیمارستان بیشتر از ترخیصی‌هاست، افزود: تخت‌های بستری قبل بیماری ۵۰۰ بود که حالا تا دو هزار و ۷۰۰ افزایش پیدا کرده و در مجموع حدود ۷۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستان‌ها افزوده شد.

روزانه حدود ۵۰ نفر فوت می‌کنند

وی گفت: یکی دیگر از نکات بد آن است که تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در بخش آی سی یو بستری شدند که از این بین حدود ۱۲۰ نفر آنها این توبه (تنفس با لوله) هستند که خیلی خطرناک است؛ همچنین این روزها متوسط فوتی حدود ۵۰ نفر داریم به‌طور مثال امروز سه‌شنبه ۵۸، روز دوشنبه ۵۲، روز یکشنبه بیش از ۶۰ و روز شنبه نیز در همین حدود ۵۰ نفر فوتی داشتیم که یک فاجعه کرونایی محسوب می‌شود.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: با این تفاسیر موضوع کرونا بین مردم عادی شده و هنوز نمی‌خواهند بپذیرند که در حال از بین رفتن هستند؛ این عادی انگاری خیلی خطرناک است که مردم هنوز اجتماعات، مراسمات مذهبی - آئینی، قومی - منطقه‌ای، عزاداری، جشن‌های قبل محرم و مراودات خانوادگی را برگزار می‌کنند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: ترددهای غیرضروری، حضور بی‌مورد در خیابان‌ها و اماکن و آن هم بدون ماسک و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر مشکلات است که ازاین‌رو از مردم درخواست داریم که تحت هیچ شرایطی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش نکنند و حتماً از ماسک استفاده و حتی در محافل و اماکن شلوغ از دو ماسک استفاده کنند.

وی اضافه کرد: مردم برای حفاظت از سلامتی خود باید حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ آنها باید در مراودات خانوادگی کمتر رفت و آمد داشته باشند چون این اپیدمی بسیار خطرناک و همه‌گیر شده و حتی اعضای کامل برخی خانواده‌ها با هم مبتلا شده‌اند.

خوزستان قرمز کرونایی است

سلیمانی دشتکی با اشاره به میزان فوتی زیاد این سوش ویروس کرونا بیان کرد: در نتیجه تحقیقاتی که بین چند نفر از مبتلایان انجام شد، ۶ درصد آنها دو نوبت واکسن و ۱۵ درصد یک نوبت واکسن را تزریق کردند؛ افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مسن بیشتر جزو جامعه هدف واکسیناسیون بودند.

استاندار خوزستان تأکید کرد: واکسیناسیون در کاهش شدید مرگ مبتلایان بسیار مؤثر است و برای همین تمام تلاش خود را برای افزایش واکسیناسیون استان به کار گرفته‌ایم؛ خیران، شرکت‌های مختلف استان، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان در کنار دولت و نظام تلاش می‌کنند تا به امکانات لازم برسیم.

وی بیان کرد: ۲۰ شهرستان قرمز، دو شهرستان نارنجی و مابقی هم زرد هستند؛ البته شهرستان‌های زرد مثل اندیکا هم چون بیمارستان ندارند و بیماران آنها در دیگر شهرستان‌ها بستری شده‌اند که در حقیقت زرد محسوب نمی‌شوند.

سلیمانی دشتکی گفت: اگر بر اساس زندگی و سکونت در شهرستان‌ها و نه بر اساس بستری در بیمارستان محاسبه کنیم، فکر می‌کنم تمام استان قرمز است و مردم باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.