۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
حشمت اله مهاجرانی:

قایدی «علی کریمی» جدید امارات می‌شود/ امارات سکوی پرتاب فوتبالیست‌های ایران است

قایدی «علی کریمی» جدید امارات می‌شود/ امارات سکوی پرتاب فوتبالیست‌های ایران است
کارشناس فوتبال کشورمان گفت: قطعا مهدی قایدی در تیم الاهلی پس از علی کریمی می تواند دومین فوتبالیست تکنیکی تاریخ این باشگاه لقب بگیرد.
کد خبر : ۵۶۹۰۳۸
پیرو حضور مهدی قایدی در باشگاه شباب الاهلی امارات با یکی از پیشکسوتان و مربیان کاربلد و کارکشته فوتبال کشورمان در حوزه خلیج فارس به ویژه کشور امارات صحبت کردیم. حشمت اله مهاجرانی که سالیان سال جزو مربیان اثرگذار در فوتبال امارات محسوب شده و دهه های زیادی در این کشور مربیگری کرده است، درباره انتقال مهدی قایدی به تیم جدید اماراتی اش و البته شرایط او برای پیشرفت حرف زد.

از باشگاه شباب الاهلی چقدر شناخت دارید؟

درباره باشگاه شباب الاهلی باید گفت که ابتدا این دو باشگاه هر کدام شان یک باشگاه بودند. آن زمان در دبی ۴ باشگاه وجود داشت تا اینکه باشگاه بنی یاس هم به این جمع اضافه شد. در واقع دبی ۵ باشگاه فوتبالی فعال دارد. یکی النصر، یکی الوصل به اضافه شباب و الاهلی که بعدها الاهلی و شباب در یکدیگر ادغام و به شباب الاهلی تبدیل شدند. مربی این تیم "مهدی علی" از بازیکنان خود من در دوران گذشته است. چون من مربی الاهلی هم بوده ام.

او از فوتبال ما شناخت دارد؟

مهدی علی فوتبال ایران را خیلی خیلی خوب می شناسد. باشگاه الاهلی دارای سابقه حضور بازیکنان ایرانی زیادی است. بازیکنانی که در فوتبال امارات اثرگذار بودند و حتی بعضی از آنها هنوز هم که هنوز است نام و خاطره شان در خاطر فوتبالیست ها و فوتبالی های دبی باقی مانده است.

بیشتر در این باره توضیح می دهید؟

بازیکنانی که حتی بعضی از آن ها پایه و اساس ساختار شکل فوتبالی را بین نوجوانان اماراتی ایجاد کرده است. به طور مثال در زمانی که من حضور داشتم حسن روشن و حسن نظری دو بازیکنی بودند که تاثیر زیادی در فوتبال باشگاه الاهلی و البته امارات داشتند و بعدها هم بازیکنان ایرانی دیگری آمدند. ولی شاید اثرگذارترین آنها تا امروز علی کریمی است که هنوز به عنوان یک الگو، جادوگر و حتی یک ساحر از او در این باشگاه یاد می شود. از آن زمان به این طرف فوتبال امارات و مطبوعات این کشور هیچ زمان علی کریمی را فراموش نکردند. البته ما در باشگاه شباب هم بازیکنان بزرگی داشتیم مانند علی دایی یا مرحوم مهرداد میناوند و خیلی‌های دیگر که آمدند و در الشباب بازی کردند. اما حالا این دو باشگاه با هم ادغام شده اند.

شرایط این تیم در لیگ امارات چطور است؟

به طور کلی می توان گفت از زمانی که مهدی علی این تیم را در دست گرفته هیچ باختی هم تا امروز نداشته و شرایطش خیلی بهتر شده است. این صحبتها می‌تواند یک پیش زمینه ذهنی برای آنهایی باشد که می‌خواستند باشگاه شباب الاهلی را بشناسند.

این انتقال می تواند به لحاظ فوتبالی به سود مهدی قایدی باشد؟

نه تنها باشگاه الاهلی بلکه هر کدام از باشگاه‌های اماراتی که به آنها نگاه کنید می‌توانند سکوی پرتابی برای راهیابی فوتبالیست های ایرانی به لیگ های معتبر اروپا باشند. چون علاوه بر اینکه فوتبال امارات یک فوتبال توسعه یافته است، در باشگاه هایشان از مربیان خیلی بزرگ بهره می برند. مربیانی که در سطح اول دنیا هستند به امارات می آیند. آنها هم طبیعتاً بازیکنان با کیفیتی را جذب تیم‌های اماراتی می کنند و وقتی یک تیم خارجی از آنها بازیکنی درخواست کند آنها می‌توانند نظریات شان را درباره بازیکنان شاغل در تیمشان به آنها منتقل کنند که می تواند یک فرصت خوب برای فوتبالیست‌های ایرانی باشد که در امارات توپ می زند.

برخی بر این باورند که قایدی می توانست مانند طارمی و آزمون راهی اروپا شود؟

بازیکنانی مثل مهدی‌قایدی با نفراتی همچون مهدی طارمی و سردار آزمون متفاوت هستند. این بچه‌ها در لیگی بازی می‌کنند که این لیگ اثرگذار است و بزرگترین مربیان دنیا هم در آنجا کار می کنند. به ویژه در منطقه خلیج فارس و حتی اگر این بازیکنان به اروپا هم راه پیدا نکنند شما مطمئن باشید که باشگاه های قطری و عربستانی به آنها نیاز دارند و از آنها استفاده خواهند کرد آن هم با پول های خیلی بیشتر از ارقامی که باشگاه های اروپایی می خواهند به آنها بپردازند.

قایدی می تواند در لیگ امارات موفق باشد؟

مهدی یک بازیکن اثرگذار است. یعنی می‌تواند هر دفاعی را اذیت کند. می‌تواند هر دفاعی را آسیب پذیر کند. یک فوتبالیست خوب با تکنیک فوق العاده که مهارش بسیار سخت است و حتماً مسئولان باشگاه شباب الاهلی دبی و مهدی علی این بازیکن را زیر نظر داشته اند و احتیاج نیست که این بازیکن از طریق آژانس یا فرد خاصی به این باشگاه معرفی شده باشد. باشگاه الاهلی قطعاً این بازیکنان را زیر نظر داشته است.

پیش بینی تان از سطح موفقیتش در این تیم چقدر است؟

شاید قایدی بعد از علی کریمی تکنسین ترین فوتبالیستی باشد که به الاهلی آمده است. بازیکنانی بودند که هنوز اسامی شان در باشگاههای اماراتی ماندگار شده است. همان طور که گفتم آنها حسن روشن، نظری و علی کریمی هستند و حالا مهدی قایدی هم به آن لیست اضافه خواهد شد.

نوراللهی هم به این تیم آمد؛ این انتقال را چطور ارزیابی می کنید؟

احمد نوراللهی هم فوتبالیست خوبی است که هم در دفاع و هم در حمله خوب شرکت می‌کند و مهار کردن این بازیکن در میانه زمین بسیار سخت است. او یک فوتبالیست بازیساز و تقسیم کننده توپ است و به عقیده من شباب الاهلی مهره‌های بسیار خوبی را برای فصل جدید از لیگ ایران به اختیار گرفته است.

چه شد که اماراتی ها بار دیگر سراغ بازیکنان ایرانی آمدند؟

لیگ امارات تغییر اسپانسر داده و از زمانی که اسپانسرش تغییر کرد دروازه برای ورود بازیکنان ایرانی باز شده که این موضوع علاوه بر فوتبال، از نقطه نظر دیپلماتیک هم می‌تواند اثرگذار باشد. من به خوبی به یاد دارم در زمانی که حسن روشن و حسن نظری در امارات توپ می‌زدند و یا علی کریمی به امارات آمده بود تمام لنج داران جنوب که با لنج بار به دبی می بردند و می آوردند، وقتی لنگر انداخته بودند تا مثلاً برای دو روز بعد جنسشان را به ایران ببرند همه آنها یک بخشی از سکوهای باشگاه الاهلی را در اختیار خود داشته و به حمایت و تشویق بازیکنان ایرانی می پرداختند. آنها بودند که می‌آمدند و تشویق می‌کردند و این خیلی روی رابطه ایران و امارات اثرگذار است.

پس به قایدی حق می دهید که این انتخاب را کرده باشد؟

نه فقط قایدی بلکه به هر حال این بازیکنان به جایی رسیده بودند که باید می رفتند و پولی که باشگاه شباب الاهلی به این بازیکنان پرداخت می‌کرد طبیعتاً باشگاه های خودمان قادر به پرداخت آن نیستند و هر بازیکنی و هر جوانی آینده اش را می بیند تا بتواند برای آینده‌اش شرایط مطلوبی را رقم بزند.

اما این برای هواداران استقلال سخت بود؟

بله! خب به هر حال هواداران هم حق دارند که وقتی می بینند یک بازیکن اثرگذارشان از تیم شان جدا می‌شود. به ویژه باشگاه استقلال که چند تن از بازیکنان خوبش را هم از دست داده و این می تواند خیلی تماشاگرانش را ناراحت کند. اما به هر حال برای تیم استقلال و هواداران این تیم ها آرزوی موفقیت می کنم.

منبع: روزنامه خبر ورزشی