۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

دستیابی ایران به تکنولوژی تولید کیت تعیین هویت ژنتیک

رئیس قوه قضائیه گفت: با تولید کیت‌های ژنتیک، کشور توانسته بعد از آمریکا، آلمان، چین و روسیه پنجمین کشوری باشد که به این تکنولوژی دست یافته است.
کد خبر : ۵۶۹۰۱۲

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ ای، صبح امروز سه شنبه دوم شهریور ماه در مراسم رونمایی از کیت تشخیص هویت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر تولید داخل و نیز بازدید از مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران با قدردانی از تلاش‌های پزشکان و همکاران این سازمان، اظهار کرد: فردی که دچار حادثه و یا آسیبی شده و یا عزیزی را از دست داده است در مراجعه انتظار دریافت خدمات مناسب، سریع همراه با تشخیص صحیح را دارد و در عین حال خواستار نوعی برخورد تسلی بخش نیز هست؛ همین امر بر سختی کار پزشکی قانونی که عمدتاً پذیرای افراد متألم هستند می‌افزاید.

دستیابی  ایران به تکنولوژی تولید کیت تعیین هویت ژنتیک

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت‌های کار پزشکی قانونی اظهار داشت: در پزشکی قانونی به دلیل حساسیت و اهمیت موجود در کار آن، نیازمند تجهیزات بروز و در عین حال دقت و مسئولیت پذیری بالای کارکنان هستیم و نقص در هر یک از این دو جز، به صحت کار لطمه وارد می‌کند.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم اعتماد به دانشمندان و نخبگان جوان کشور و فراهم کردن میدان کار و فعالیت برای آنان، خاطرنشان کرد: اعتماد داشتن و باور دانشمندان و نخبگان جوان کشور حتی در حوزه فناوری‌های پیچیده می‌تواند کشور را در زمره کشورهای طراز اول علمی قرار دهد و از وابستگی ما به کشورهایی که بعضاً دشمنی‌هایی نیز با کشور ما دارند، بکاهد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به رونمایی از دو محصول علمی (کیت تعیین هویت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر) در پزشکی قانونی که با همت و تلاش نخبگان جوان این سازمان صورت گرفته است، گفت: با تولید کیت‌های ژنتیک، کشور توانسته بعد از آمریکا، آلمان، چین و روسیه پنجمین کشوری باشد که به این تکنولوژی دست یافته که منجر به کاهش وابستگی‌ها در این زمینه به سایر کشورها می‌شود.

به گفته وی توفیقات در عرصه‌های علمی اگر مهم‌تر از موفقیت‌ها در میادین نظامی و جنگ نباشد، کمتر از آن نیست و برای پیشرفت و تحقق اهداف کشور بسیار ضروری و تأثیرگذار است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ویژگی‌های دو محصول رونمایی شده در پزشکی قانونی ادامه داد: ویژگی‌های عنوان شده برای این دو محصول بسیار ارزشمند است اما مهم‌تر آن است که این دستگاه‌ها و محصولات، متعلق به شماست و تکنولوژی آن نیز در اختیار شما قرار دارد پس علاوه بر امکان ارتقای آن می‌توان زمینه را برای اقدامات آتی و ادامه حرکت در این مسیر فراهم نمود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه حرکت در این مسیر و تولید تجهیزات علمی با تکیه بر توان داخلی را متأثر از برخورداری از دو کمک عمده دانست و افزود: برای قرار گرفتن در این مسیر و ادامه داشتن این توفیقات علمی وجود دو عامل بسیار مهم است اول اعتماد به دانشمندان داخلی و کمک فکری به آنان و دیگری کمک‌ها و حمایت‌های مالی و بودجه‌ای که امیدواریم دولت و مجلس مساعدت بیشتری در این خصوص داشته باشند، ضمن آنکه ما نیز در قوه تلاش خواهیم کرد در این خصوص حمایت و کمک‌های بیشتری به سازمان پزشکی قانونی کشور داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم عرضه این محصولات برای اهل فن و آگاه ساختن آنان از ساخت این محصولات، اظهار امیدواری کرد چنین حرکتی که در پزشکی قانونی کشور آغاز شده است در کل کشور فراگیر شود و فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند من تا نفس دارم از تولیدات داخلی حمایت می‌کنم تأکیدی بر اهمیت این موضوع است و نتیجه نهایی آن ارائه خدمات بهتر به مردم عزیز کشورمان است.

رئیس قوه قضائیه در پایان با تبریک روز پزشک به پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی و جامعه پزشکی کشور خاطر نشان کرد: این روز را به همه پزشکان که در شرایط کرونایی در حال خدمت رسانی به مردم هستند و شبانه روز برای سلامت جامعه تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم و خاضعانه از خدمات این عزیزان که سلامت خود و خانواده شأن را به خطر می‌اندازند و با تمام توان به خدمت در حوزه سلامت می‌پردازند سپاسگزارم و از خداوند بزرگ اجر و پاداشی شایسته این مجاهدت‌ها برای این عزیزان آرزومندم.