۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
نگرانی برای ارقام نجومی؛

بدهی چند صد میلیاردی بلای جان تیم تبریزی/ تراکتور زیر چرخ مالک

تیم فوتبال تراکتور درشرایطی خود را برای حضور در مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا و فصل آینده لیگ برتر آماده می‌کند که بدهی‌های چند صد میلیارد تومانی آینده این تیم را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر : ۵۶۸۹۹۸

تیم فوتبال تراکتور تبریز در حالی خود را برای دیدار با النصر عربستان در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌کند که این تیم با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند.

بدهی چند صد میلیاردی بلای جان تیم تبریزی/ تراکتور زیر چرخ مالک

تراکتور در لیگ برتر بیستم به مقام چهارم دست پیدا کرد اما با توجه به قهرمانی فولاد خوزستان در جام حذفی نتوانست مجوز حضور دوباره در آسیا را کسب کند.

پر شورهای تبریزی که با داشتن هواداران میلیونی جزو یکی از تیم‌های پر طرفدار فوتبال ایران محسوب می‌شوند با آمدن محمدرضا زنوزی در مقام مالک باشگاه امیدوار به کسب قهرمانی در لیگ برتر بودند اما آنها در فصل گذشته، چهار نفر را به عنوان سرمربی در تیم خود دیدند تا عدم ثبات از سطح مدیران به جمع مربیان این تیم نیز سرایت کند.

جمشید نظمی مدیرعامل باشگاه تراکتور بلافاصله پس از اتمام بازی‌های لیگ برتر، همکاری با فیروز کریمی را قطع و فراز کمالوند را به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی کرد.

کمالوند که توانست در سال ۱۳۸۸ تراکتور را به لیگ برتر بیاورد به واسطه سابقه درخشان در این شهر از مقبولیت نسبی نزد هواداران برخوردار است. سرمربی تراکتور که نبض فوتبال در تبریز را به خوبی یاد گرفته بود در روزهای ابتدایی حضورش قول داد اگر برنامه‌هایش در باشگاه اجرا شود تراکتور را ظرف دو سال قهرمان لیگ برتر می‌کند.

خط و نشان محکمی که کمالوند کشید تا طرفداران این تیم بار دیگر امیدوار به درخشش تیم محبوب خود شوند. تیمی که در تبریز بخش غیرقابل حذف خانه‌ها و دکان‌های این شهر شده است. با این حال اوضاع برای تراکتور اصلاً خوش نیست.

تیمی که با رؤیای کهکشانی شدن با زنوزی کار خود را آغاز کرد خیلی زود و پس از گذشت تنها سه سال از خصوصی شدن در بدترین وضعیت مالی قرار گرفته است. اگر بگوییم تراکتور به زمین و زمان بدهکاری مالی دارد بیراه نیست! بازیکن، مربی، اداره مالیات، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و… طلبکاران سال‌های اخیر سرخپوشان تبریزی هستند.

بدهی‌هایی که جمشید نظمی در آخرین گفتگوی خود مدعی شده است از سال ۱۳۹۰ برای تراکتور به یادگار مانده و طی یک دهه پرداخت نشده است. بدهی‌هایی که بدون شک با ریخت و پاش های زنوزی در سه سال گذشته به اوج رسیده است.

مالک همیشه مدعی تراکتور که بارها بابت خرید تراکتور از گلایه‌های هواداران نسبت به عملکرد خود ابراز ناراحتی کرده بود مدت‌هاست در استانبول ترکیه و کشور روسیه امور این باشگاه را رتق و فتق می‌کند.

مدیری ایرانی که خارج از کشور را به ماندن در تبریز فعلاً ترجیح داده تا نظمی مجبور شود همراه با کمالوند به استانبول سفر کرده و با او در آنجا راجع به بدهی‌های حیرت‌انگیز تراکتور جلسه بگذارد.

بدهی‌های ریز و درشتی که بزرگترین آن مربوط به «کوین کونستانت» ستاره سابق آ. ث میلان می‌شود. زنوزی با تشخیص شخصی خود ستاره سابق فوتبال دنیا را به تبریز آورد و قبل از تست پزشکی با او قرارداد بست. قراردادی که ضرری نزدیک به دو میلیون یورو به تراکتور رساند.«کونستانت» حتی یک دقیقه هم برای پرشورها بازی نکرد اما اندازه بودجه چند باشگاه تراکتور را مقروض کرد.

بدهی‌هایی که روی هم انباشته شد تا آن را تبدیل به رقمی شگفت‌انگیز کند. جمشید نظمی مدیرعامل باشگاه تراکتور که همچنان در جذب اسپانسر برای این تیم پرطرفدار ناکام بوده است شروع به آمار برداری از وضعیت موجود کرده است.

او ابتدا فدراسیون فوتبال را هدف اول تسویه حساب مالی قرار داد تا بتواند بدهی‌های داخلی را برای حل محرومیت از حضور در نقل و انتقالات بردارد. نظمی در ابتدای هفته با شهاب‌الدین عزیزی خادم جلساتی را برگزار کرد تا راهکاری برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود پیدا کند.

مدیرعامل تراکتور در حالی برای حل این موارد برنامه‌ریزی کرده که مالک باشگاه همچنان هیچ اقدامی برای تسویه با خارجی‌ها نکرده است.

بدهی تراکتور به بازیکنان و مربیان خارجی خود بیش از ۳ میلیون یورو است. تراکتور در سال‌های اخیر مشکل مالیاتی نیز پیدا کرده است. فعالیت‌های تراکتور نیاز به پرداخت مالیات داشته اما در این امر قصور شده است تا تراکتور بیش از ۸۰ میلیارد تومان نیز به این مجموعه بدهی داشته باشد.

پرونده‌های بدهی تراکتور در داخل و خارج از کشور بیش از چند صد میلیارد تومان شده است تا یکی از مشتریان این باشگاه برای خرید دوباره تراکتور از زنوزی بی خیال ماجرا شود.

بدهی سرسام‌آوری که تبدیل به بحرانی جدی برای کمالوند و تراکتوری‌ها شده است. این تیم همچنان نمی‌تواند قرارداد بازیکنان جدید خود را ثبت کند و با بیشترین خروجی نظیر مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، محمدرضا خانزاده و… برای دیدار با النصر عربستان در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌شود.

منبع: مهر