۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

واشنگتن: بازگشت به مذاکرات وین را به ایرانی‌ها واگذار می‌کنیم

واشنگتن: بازگشت به مذاکرات وین را به ایرانی‌ها واگذار می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ایرانی‌ها خودشان باید درباره موضوع بازگشت به مذاکرات وین صحبت کنند، گفت تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جایشان هستند.
کد خبر : ۵۶۸۹۷۳

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه با حضور در کنفرانس مطبوعاتی روزانه، به سوال خبرنگاران درباره مسائل مختلف پاسخ داد.

به گزارش فارس پرایس درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما روشن گفته‌ایم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، قویاً به سود منافع ملی ما است. این مسئله به یک دلیل به نفع ما باقی می‌ماند، زیرا بازگشت متقابل به الزامات [برجام] بار دیگر ایران را تحت سخت‌ترین و جامع‌ترین رژیم نظارتی در تاریخ قرار می‌دهد».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی با بیان اینکه نظارت بر ایران برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح اتمی کماکان جزو منافع ملی واشنگتن باقی می‌ماند، اظهار داشت: «می‌دانم که دولت جدید در تهران هنوز در مرحله تشکیل شدن است. آنها تصمیماتی را باید درخصوص جهت‌گیری درقبال جامعه بین‌المللی و دیپلماسی در چارچوب وین بگیرند».

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا دولت جدید ایران تصمیم خود درباره بازگشت به مذاکرات وین را به اطلاع کشورهای غربی رسانده یا خیر، توضیح داد: «من این مسئله را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنم تا درباره موضع خود صحبت کنند».

پرایس درباره فروش سوخت ایران به لبنان نیز تصریح کرد: «تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جایشان هستند. درخصوص [تحریم‌های]‌ نفتی و بنزین نیز چیزی تغییر نکرده است».

وی در ادامه به سوالی درباره سیاست جدید رژیم صهیونیستی در قبال ایران که قرار است توسط «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شود و اینکه آیا جایگزینی برای مذاکرات وین هست یا خیر، اینگونه پاسخ داد: «این را به نخست‌وزیر اسرائیل واگذار می‌کنم تا خودش تفکرات کابینه جدید درباره ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا توضیح بدهد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ایران و مسائل امنیتی منطقه‌ای یکی از موضوعات این گفت‌وگو خواهد بود اما اولین دیدار بنت و بایدن، فرصتی است برای صحبت درباره تقویت روابط تل‌آویو و واشنگتن».

پیش از این، وبگاه «بلومبرگ» گزارش داد کابینه رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با فشار آوردن به دولت آمریکا، واشنگتن را به توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران مجاب کند. 

مذاکرات وین درباره برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود».

هنوز زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات شروع نشده است و مقام‌های کشورهای غربی، کمپین فشار رسانه‌ای-روانی برای مجاب کردن ایران به مشخص کردن زمان دور جدید مذاکرات را تشدید کرده‌اند.