۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک خبر داد:

واردات مواد اولیه شیرخشک ممنوع شد / شیر خشک نیم میلیونی در بازار!

واردات مواد اولیه شیرخشک ممنوع شد / شیر خشک نیم میلیونی در بازار!
ممنوعیت واردات مواد اولیه شیرخشک از یک طرف و دپوی ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک در گمرک، دو عاملی است که تولیدکنندگان این محصول را با مشکل مواجه کرده و سبب شده قیمت شیرخشک در بازار افزایش یابد. به خصوص قیمت برخی از انواع خاص شیرخشک که در بازار آزاد به نیم میلیون تومان هم رسیده است.
کد خبر : ۵۶۸۹۳۴

برخی از انوع شیرخشک نوزادان در بازار کمیاب شده و تقلب به بازار غذایی کودکان رسیده است. در ناصر خسرو برخی افراد سودجو، قیمت شیرخشک را مخدوش و با بهای گزافی به مردم می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز در برخی شهرها مردم نسبت به افزایش چشمگیر قیمت شیرخشک نوزاد گله‌مندند. در سایت‌های فروش آنلاین هم قیمت شیرخشک خارجی نوزادان رفلاکسی از ۳۷ هزار تومان شروع و تا ۵۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود!

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک با اعلام این موضوع توضیح داد: دولت واردات مواد اولیه شیرخشک نوزادان را بدون اطلاع به بخش‌خصوصی ممنوع کرده است. از ابتدای اسفند ماه کد تعرفه مواد اولیه شیر خشک حذف شده است اما دولت عمدا ممنوعیت واردات مواد اولیه شیرخشک نوزادان را اعلام نمی‌کند تا تولیدکنندگان نتوانند این کالا را با قیمت واقعی بفروشند.

علت کمبود شیر خشک چیست؟

علت کمبود شیر خشک در برخی از شهرها چیست؟ هانی تحویل‌زاده به تجارت‌نیوز گفت: علت کمبود برخی شیرخشک کودکان رفلاکسی ممنوعیت واردات مواد اولیه است. اما این همه مشکل نیست.

در کنار ممنوعیت واردات مواد ادلیه، حدود ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک معادل ۱٫۵ میلیون یورو در انبار گمرک دپو شده و گمرک اجازه ترخیص این مواد اولیه را هم نمی‌دهد. آن هم در شرایطی که تاریخ انقضای این مواد اولیه تا سه ماه آینده تمام می‌شود.

دپوی مواد اولیه شیرخشک از یک طرف و ممنوعیت واردات مواد اولیه آن سبب شده که به گفته هانی تحویل‌‎زاده، قیمت شیرخشک مخصوص کودکان رفلاکسی که قبلا ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود به ۴۵۰ هزار تومان هم برسد.

اما این افزایش قیمت فعلا مخصوص برخی از انواع شیرخشک خارجی  و شیرخشک‌های خاص در بازار است. واگرنه به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک «دولت هنوز پاسخی به درخواست تولیدکنندگان مبنی بر افزایش قیمت شیرخشک نداده است. امیدواریم هر چه زودتر وزرا با گرفتن رای اعتماد از مجلس برنامه خود را به فعالان اقتصادی مشخص کنند.»