۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
تازه‌ واردهای نامعلوم

وضعیت «نیمکت» ۱۶ تیم لیگ بیست و یکم/ ثبات مدعیان و چند بلاتکلیفی

فصل آینده لیگ برتر فوتبال ایران با ثبات کادر فنی تیم‌های مدعی قهرمانی آغاز خواهد شد و تیم‌های همیشگی نیمه پایین جدول همچنان با بلاتکلیفی در انتخاب سرمربی خود روبرو هستند.
کد خبر : ۵۶۸۲۵۰

نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز شده است که اکثر تیم‌ها با توجه به شرایط فصل گذشته تصمیم به حفظ کادر فنی خود گرفته‌اند. ثباتی که اکثر تیم‌های بالای جدول نسبت به رتبه خود رعایت کرده‌اند اما شرایط در برخی تیم‌ها بار دیگر مطابق انتظار پیش نرفت تا سرمربی خود را تغییر دهند.

وضعیت «نیمکت» ۱۶ تیم لیگ بیست و یکم/ ثبات مدعیان و چند بلاتکلیفی

آرامش در بالای جدول

یحیی گل محمدی در دومین سال حضورش در پرسپولیس بار دیگر این تیم را به قهرمانی در لیگ برتر رساند تا سرخ‌ها به رکورد پنج قهرمانی پیاپی در لیگ برتر برسند. موفقیت یحیی در لیگ برتر و همچنین تکرار نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا باعث شد تا این مربی سال آینده نیز هدایت پرسپولیس را بر عهده بگیرد.

این اتفاق برای محرم نویدکیا در سپاهان اصفهان نیز رقم خورد. محرم در نخستین تجربه مربیگری خود توانست با این تیم به نایب قهرمانی برسد تا توانایی‌های خود را به رخ سایرین بکشد. بدون شک آرامش و رفتار محرم در کنار زمین مسابقه را باید همتایانش الگو قرار داده تا نشان دهند غیر از توهین و فریاد بر سر بازیکنان و داوران هنر فنی دیگری نیز دارند.

باشگاه استقلال تهران نیز با وجود تمام حاشیه‌های خود لیگ برتر را با عنوان سومی و نایب قهرمانی در جام حذفی به پایان رساند تا آبی‌پوشان پایتخت که ابتدای فصل گذشته را با محمود فکری آغاز کرده بودند با فرهاد مجیدی کار را به اتمام برسانند. مجیدی هم با وجود اختلافات فراوان خود با احمد مددی مدیرعامل باشگاه و مدیران ارشد وزارت ورزش در دولت روحانی در رأس کادر فنی این تیم باقی ماند.

جابجایی با حفظ «ف. ک» در تبریز

تراکتور تبریز همچون دو سال گذشته فصلی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور با تغییرات گسترده مدیران عامل این باشگاه و عدم رسیدگی به شرایط این تیم علیرضا منصوریان را تنها پس از چهار بازی برکنار کرد تا مسعود شجاعی به عنوان مربی - بازیکن فعالیت کند.

شجاعی که نتایج متوسطی در ادامه بازی‌های دور رفت لیگ برتر گرفت حاضر به ماندن در جایگاه سرمربیگری خود نشد تا رسول خطیبی جای او را بگیرد. سرمربی بومی تبریزی‌ها که عملکرد خوبی در لیگ برتر نداشت اما باعث شد تا این تیم به دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. خطیبی پس از شکست‌های متوالی در لیگ برتر نیز استعفا داد تا فیروز کریمی در هفته‌های پایانی هدایت تراکتور را بر عهده بگیرد.

کریمی توانست تراکتور را با ۴۵ امتیاز در لیگ به رده چهارم برساند ولی با توجه به قهرمانی فولاد در جام حذفی به لیگ قهرمانان آسیا فصل بعد صعود نکرد. این باشگاه در پایان فصل و روی کار آمدن جمشید نظمی در مقام مدیرعامل تصمیم به همکاری با فراز کمالوند گرفت تا این مربی که باعث صعود تراکتور به لیگ برتر شده بود بار دیگر هدایت پرشورها را بر عهده بگیرد.

قلعه سیرجان حفظ شد

امیر قلعه نویی سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان با وجود هزینه‌هایی که بابت خرید بازیکن داشت به رتبه پنجم جدول دست پیدا کرد. با این حال مدیران این باشگاه صنعتی تصمیم به تمدید قرارداد پر افتخارترین سرمربی ایرانی تاریخ لیگ برتر فوتبال گرفتند تا برای فصل آینده با بازیکنانی که می‌گیرند برای حضور در جمع مدعیان قهرمانی قد علم کنند.

وضعیت نامشخص قهرمان جام حذفی

جواد نکونام در فولاد خوزستان عملکرد تحسین برانگیزی داشت. او توانست با وجود بسته بودن پنجره‌های نقل و انتقالاتی این باشگاه تیمش را به قهرمانی در جام حذفی برساند تا آنها فصل آینده جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.

مدیران ارشد کارخانه فولاد خوزستان نیز تصمیم به قطع همکاری با سعید آذری مدیرعامل باشگاه گرفتند تا یکی از شروط ماندن جواد نکونام برای ادامه کار با فولاد -تداوم حضور آذری- اجرایی نشود. حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل جدید فولادی‌ها احتمالاً تصمیمی غیر از ادامه کار با نکونام نخواهد داشت و اگر مشکلی پیش نیاید، قرارداد این مربی تمدید می‌شود.

جابجایی مربیان پیکان و ذوب آهن

مجتبی حسینی در دور برگشت بازی‌های فصل گذشته هدایت ذوب آهن اصفهان را عهده دار شد و در حالی که این تیم در آستانه سقوط به لیگ دسته اول قرار داشت، با تفاضل گل بهتر نسبت به سایپا در لیگ برتر باقی ماند. مدیران کارخانه ذوب آهن با پایان مسابقات لیگ، تصمیم به برکناری حسینی گرفتند تا مهدی تارتار را از باشگاه پیکان به خدمت بگیرند. آمدن تارتار به اصفهان باعث شد تا حسینی نیز جای او را در پیکان بگیرد.

بلاتکلیفی نفتی‌ها و آلومینیوم

نفت مسجدسلیمان که فصل را با محمود فکری به پایان رساند هنوز تصمیمی برای سرمربی فصل آینده خود نگرفته است. صنعت نفتی که در آبادان نیز همچنان تصمیمی برای ادامه همکاری با سیروس پور موسوی نگرفته است. وضعیت این دو باشگاه را آلومینیوم اراک نیز دارد. تیمی که با رسول خطیبی در لیگ برتر خودنمایی کرد، با علیرضا منصوریان در پایان فصل کارش را خاتمه داد. این تیم‌ها هنوز وضعیت نیمکت خود را برای فصل آینده مشخص نکرده‌اند.

تازه‌واردهای نامعلوم

لیگ برتر بیست و یکم با بازگشت تیم ریشه دار فجر شهید سپاسی شیراز به لیگ برتر همراه خواهد بود. این تیم پس از سال‌ها حضور در لیگ یک توانست با ایوب کلانتری به لیگ برتر راه پیدا کند. با این حال سرمربی محبوب شیرازی‌ها هنوز قرارداد خود را با این تیم تمدید نکرده است و منتظر تعیین تکلیف شرایط این باشگاه با بازیکنان فصل گذشته است.

وضعیت تیم تازه تأسیس هوادار که با رضا عنایتی به لیگ برتر صعود کرد نامشخص است. این تیم که با بحران‌های زیادی در نیم فصل لیگ دسته اول در سال گذشته روبرو شد هنوز تکلیف تیم داری خود را مشخص نکرده است. باید دید باشگاه هوادار که با پیشنهاد فروش امتیاز خود روبرو است چه تصمیمی در ادامه مسیر خواهد گرفت.