۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۶

ماکرون با چهره هیتلر روی بیلبورد تبلیغاتی

ماکرون با چهره هیتلر روی بیلبورد تبلیغاتی
فلوری، صاحب تابلوی تبلیغاتی جنجالی ضمن دفاع از خود گفته است: «شما هیتلر را می‌بینید، اما می‌توانید استالین را ببینید، یا همانطور که من در فیلم دیکتاتور بزرگ چارلی چاپلین را می‌بینم.»
کد خبر : ۵۶۶۳۷۲

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از صاحب یک تابلوی تبلیغاتی که روی آن عکس وی به شکل آدولف هیتلر در جریان تظاهرات علیه محدودیت‌های کرونایی به نمایش درآمده بود، شکایت کرد.

به گزارش ایسنا "میکل‌آنژ فلوری" صاحب حدود ۴۰۰ تابلوی تبلیغاتی است که یکی از آنها رئیس جمهوری را وادار به شکایت از وی کرده است.

این شهروند فرانسوی که در جنوب شهرستان وار زندگی می‌کند روز چهارشنبه در واکنش به این ماجرا با انتشار توییتی نوشت: «تازه متوجه شدم که در پی شکایت رئیس جمهوری باید فردا به پاسگاه شهر تولون مراجعه کنم.»

وی سپس افزود: «بدین ترتیب حالا می‌دانیم که در دوره ماکرون می‌شود پیامبر را به تمسخر گرفت و آنرا به پای هجو نوشت اما اینکه یک رئیس جمهوری را مانند دیکتاتور جلوه دهید، کفر است.»

پوستری که روی بیلبورد متعلق به میکل‌آنژ فلوری نقش بست و در جریان تظاهرات هفته‌های اخیر علیه واکسیناسیون اجباری و وضع محدودیت‌های تازه برای استفاده افراد غیرواکسینه از خدمات تفریحی، رفاعی و فرهنگی در تولون به نمایش درآمد امانوئل ماکرون را با یونیفورم نظامی رهبر نازی آلمان به همراه سبیلی کوچک به نمایش گذاشته بود.

در این تصویر همچنین محفف نام حزب تحت رهبری امانوئل ماکرون (جمهوری به پیش) به شکل صلیب درآمده و در کنار بیلبورد این عبارت نوشته شده است: «فرمان ببرید و واکسن بزنید.»

این تصویر روی دو تابلوی بزرگ تبلیغاتی به ابعاد چهار متر در سه متر در جاده چهار بانده‌ای واقع در نزدیکی ورودی شهر تولون طی روزهای اخیر به نمایش گذاشته شد. روی یکی از این دو تابلو همچنین واژه "شرم" توسط فردی دست نویس شده است.

رسانه‌های فرانسوی روز پنجشنبه اعلام کردند که دادستانی تولون تحقیقات درخصوص این پرونده علیه آنچه «توهین عمومی» عنوان شده را آغاز کرده است.

جرم «توهین به رئیس جمهور» سال ۲۰۱۳ با حکم دادگاه اروپایی حقوق بشر که با محکومیت فرانسه همراه بود، لغو شد اما رئیس دولت مانند هر شهروند عادی طبق قوانین مدنی حق دارد از حمایت قانونی در برابر هرگونه توهین و افترای عمومی برخوردار شود.

این در حالیست که چنین پیگردهای قانونی که گاهی به نقض آزادی بیان منجر می‌شود معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد.

فلوری، صاحب تابلوی تبلیغاتی جنجالی ضمن دفاع از خود گفته است: «شما هیتلر را می‌بینید، اما می‌توانید استالین را ببینید، یا همانطور که من در فیلم دیکتاتور بزرگ چارلی چاپلین را می‌بینم.»

به گفته وی هدف پوسترها زیر سوال بردن «این دموکراسی است که در آن تصمیمات بدون بحث و مشورت در یک شورای بهداشتی گرفته می‌شود.»

اولین بار نیست که پوسترهای میکل‌آنژ فلوری که اغلب برای به چالش کشیدن مسائل سیاسی یا اجتماعی از آنها استفاده می‌کند، انتقادا

تی را برانگیخته یا وی را دچار مشکلات حقوقی کرده است.

ده‌ها هزار شهروند فرانسوی طی هفته‌های گذشته در اعتراض به تدابیر قانونی دولت جهت همگانی کردن واکسیناسیون کرونا در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اوایل ماه جاری در سخنانی با هدف هشدار نسبت به موج تازه همه‌گیری در پی گسترش سویه دلتا، دستورالعمل‌های جدیدی برای کنترل شرایط موجود صادر کرد که در آن به نوعی الزام به واکسینه شدن برای برخوداری از خدمات تفریحی و رفاهی در طول تعطیلات تابستان گنجانده شده بود.

بر اساس این دستورالعمل واکسینه شدن کارکنان بهداشت و کادر درمانی الزامی است و شهروندان نیز برای استفاده از بسیاری از خدمات عمومی به خصوص ورود به مکان‌های فرهنگی و تفریحی، مراکز بزرگ تجاری و رستوران‌ها ملزم به ارائه گواهینامه واکسیناسیون کووید یا تست منفی کرونا خواهند بود.

دولت برای ترغیب بیشتر شهروندان به انجام واکسیناسیون همچنین تست کرونا را برای افراد غیرواکسینه غیررایگان کرده است.

معترضان الزام قانونی ارائه گذرنامه سلامت برای استفاده از خدمات عمومی و بهره‌ بردن از امکانات تفریحی و فرهنگی را تبعیض آمیز و مخل آزادی‌های فردی می‌دانند.

به نوشته برخی رسانه‌های فرانسوی صاحب تابلوی تبلیغاتی جنجالی یادشده که قبلا بیش از ۳۰ هزار یورو به دلیل رعایت نکردن حق مالکیت معنوی یک برند جریمه شده بود در صورت محکوم شدن در این پرونده که موضوع آن توهین عمومی به رئیس جمهوری است در نهایت پرداخت ۱۲ هزار یورو جریمه نقدی در انتظارش خواهد بود.