۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴

تمایل بیشتر مردم به دورکاری بعد از پایان کرونا

تمایل بیشتر مردم به دورکاری بعد از پایان کرونا
تازه‌ترین نظرسنجی از تمایل حداکثری سوال‌ شوندگان برای ادامه دورکاری پس از پایان دوران همه‌گیری بیماری کووید۱۹ حکایت دارد.
کد خبر : ۵۶۶۳۵۱

به نقل از یورونیوز، بر اساس نتایج این نظرسنجی، دست کم دو سوم کارمندان گفته‌اند که با پایان یافتن بحران کنونی همه‌گیری تمایل دارند به کار از راه دور در خانه ادامه دهند.

این نظرسنجی در ۲۹ کشور و بین ۱۲ هزار و پانصد کارمند شاغل در بخش‌های گوناگون انجام شده است. حدود ۶۶ درصد افراد مورد سوال واقع شده همچنین معتقدند که کارفرمایان باید در آینده در خصوص نحوه انجام کار انعطاف‌پذیر‌تر باشند؛ به این معنا که به آنها اجازه دهند بعضی روزها در خانه و بعضی روزهای دیگر در محل کار حاضر شوند.

نظرسنجی یاد شده توسط موسسه ایپسوس برای مجمع جهانی اقتصاد انجام شده و با توجه به گزینه انتخاب نشان می‌دهد افرادی که طرفدار روزهای کاری آزاد هستند تمایل دارند نیمی از روزهای هفته را در خانه و مابقی را در محل کار بگذرانند.

بیشترین و کم‌ترین تمایل به ادامه دورکاری در کدام کشورها مشاهده می‌شود؟

در فرانسه و بلژیک و همچنین چین بنا به نتیجه این تحقیق تمایل کمتری نسبت به دورکاری وجود دارد و اغلب سوال شوندگان ترجیح می‌دهند کم‌تر از دو روز در هفته از خانه کار کنند.

درعوض مردم هند مشتاق‌ترین افراد برای ادامه دورکاری بودند؛ کارمندان هندی اعلام کرده‌اند که تمایل دارند دست کم سه و نیم روز در هفته دورکاری کنند.

به موجب این نظرسنجی اغلب کارمندان خواهان کار از دور دست کم سه روز در هفته هستند. بیش از بیست و پنج درصد سوال شوندگان گفته‌اند که اگر سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کنند پس از همه‌گیری کاملا با کار در محل بازگردد، کارفرمای خود را عوض می‌کنند.

دورکاری توافقی

یکی از شعب بانک آکسا AXA در بروکسل از هم‌ اکنون شرایط پایان همه‌گیری را برای خود در نظر گرفته تا بر اساس توافق برنامه کاری حضوری و غیرحضوری کارمندان را به اجرا درآورد.

کارمندان این موسسه مالی از ابتدای ماه سپتامبر آینده می‌توانند به موجب یک توافق‌نامه صنفی تصمیم بگیرند که هر زمان بخواهند در خانه و یا محل کار به تعهدات کاری خود عمل کنند.

ویم پاولز، سخنگوی شعبه بانک آکسا در بروکسل به یورونیوز گفت این تصمیم مانع آن می‌شود که افراد برای نیامدن به محل کار دلایل گوناگون بتراشند.

وی افزود: «این امکان وجود دارد که شما در یک هفته برای کار روی پروژه‌ای پنج روز دورکاری کنید و سپس هفته بعد از آن برای دیدار همکاران و نیز ارائه آنچه که آماده کرده‌اید سه روز در محل کار حاضر شوید.»

بازنگری اروپا در توافقنامه دورکاری

از سوی دیگر ماریو مارینیه‌لو، محقق و عضو ارشد اتاق فکر موسوم به «بروگل» از منظر سیاست‌های اروپایی به این موضوع نگاه کرده و یادآور شده که توافق‌نامه فعلی بر سر دورکاری در اتحادیه اروپا منسوخ شده و نیاز به بازنگری و به روز رسانی دارد.

وی در گفتگو با یورونیوز تصریح کرد: «چارچوب توافق اروپایی بر سر دورکاری به سال ۲۰۰۲ باز می‌گردد؛ با گذشت بیست سال از توسعه فناوری و نیز در این میان با توجه به همه‌گیری، فکر می‌کنم گفتن این که زمان به روز رسانی فرا رسیده درست و عادلانه باشد.»

نهادهای اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن سیاست های دورکاری هستند، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که کارمندانش حداقل دو روز در هفته را در دفتر و حداقل یک روز را در خانه کار کنند. نحوه کار در بقیه روزها منوط به توافق بین کارمندان و کارفرمایان خواهد بود.