۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳

کاهش تولید گوشت مرغ ناشی از گرمای هوا

کاهش تولید گوشت مرغ ناشی از گرمای هوا
مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب و به قیمت ۶ هزار تومان خبر داد.
کد خبر : ۵۶۶۰۶۲

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هم اکنون جوجه یکروزه با نرخ بیش از ۶ هزار تومان در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات در ارتباط با تامین نهاده های دامی و حمل و نقل همچنان ادامه دارد، افزود: گرچه اعلام بار هر هفته از طریق سامانه بازارگاه انجام‌می گیرد، اما ماندن بار در گمرکات منجر به کاهش کیفیت سویا و ذرت شده است.

کمالی سروستانی با بیان اینکه کاهش کیفیت نهاده دامی ناشی از ماندن بار در گمرکات نمی تواند جیره متعادل مرغ را تامین کند، گفت: ماندن بار در گمرکات منجر به کاهش وزن و افزایش هزینه های تولید خواهد شد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار سامانه سماصط در تیرماه ۱۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که تولید گوشت بواسطه گرمای هوا و افت وزن لاشه نسبت به ماه های متعادل کاهش داشته است و همین مسئله موجب شده تا تامین مرغ از میزان جوجه ریزی در حد مورد انتظار نباشد.

وی مشکلات سیستم توزیع را علت اصلی نابه سامانی بازار دانست و گفت: مشکلات سیستم توزیع از مرحله کشتارگاه به بعد موجب شده بخشی از مرغ خارج از شبکه دولتی و بالاتر از نرخ مصوب در بازار بدست مردم برسد.

وی ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که از اردیبهشت تاکنون، هزینه های تولید همچون نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا و حمل و نقل افزایش داشته و همواره جوجه به طور متوسط کمتر از ۶ هزارتومان بدست مرغدار نرسیده است که این مسئله منجر به ۲گانگی در هزینه تولید و گرانی گوشت مرغ شده است.

کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با این میزان جوجه ریزی و تداوم گرما پیش بینی می شود که درصورت عدم اصلاح قیمت مصوب، عمده مرغ در شبکه عرضه نشود.

این مقام مسئول ادامه داد: روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن مرغ گرم و ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد در تهران توزیع می شود که با این وجود عرضه بالاتر از نرخ مصوب ارتباطی به مرغدار ندارد.

وی در پایان با اشاره به گلایه مرغداران از بی کیفیتی نهاده های دامی تصریح کرد: کیفیت نهاده هایی که از مبدا اوکراین می آید، به دلیل مدت زمانی که در گمرکات مانده، مناسب نیست که همین موضوع منجر به گلایه مندی مرغداران و در شرایط گرمای سال و کاهش وزن‌گیری بر تولید اثر گذار است.