۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

روحانی: دولت در زمینه کرونا و تحریم به مسئولیتش عمل کرده است

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن می خواست شریان نقل و انتقال مالی را به صورت کامل مختل کند، از اختصاص ۶۶ میلیارد دلار برای تامین دارو و کالاهای اساسی مردم از سوی دولت خبر داد.
کد خبر : ۵۶۵۵۸۶

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز (پنجشنبه ۳۱ تیر ماه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، وی اظهار داشت: افتتاح امروز مهم‌ترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم است.

روحانی: دولت در زمینه کرونا و تحریم به مسئولیتش عمل کرده است

وی افزود: در این افتتاح پاسخی بسیار قوی و محکم در برابر توطئه گران، آمریکا و همه کسانی که نسبت به آینده ایران با این تفکر که آینده ایران پایدار نیست می‌اندیشیدند، وجود دارد.

رئیس جمهور یادآور شد: دشمن وقتی می خواست در جنگ اقتصادی با ما وارد جنگ شود عمدتاً در دو میدان، زمینه جنگ را دنبال می‌کرد؛ نخست در زمینه نفت و صادرات آن و دوم در بانک و نقل و انتقال پول. برابری آنها بر روی این دو راهبرد حساب کرده بود.

روحانی می‌گوید: دشمن می خواست شریان نقل و انتقال مالی را به صورت کامل مختل کند و صنعت نفت ایران که پیشران اقتصاد ایران است را زمین گیر کرده و به صورت کامل جلوی صادرات نفت را بگیرد و صادرات را به قول خودشان به صفر برساند.

وی ادامه داد: احساس دشمنان این بود که برای ایران ممکن نیست که بتواند از ارزی برای تامین نیازمندی های خود استفاده کند اما امروز آشکار و روشن است که بانک مرکزی ما در چهار ماه نخست امسال تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار به دارو و کالاهای اساسی مردم اختصاص داده است. ۶ میلیارد دلار دیگر نیز در هفته‌های آتی به همین امر اختصاص می‌یابد تا کالاهای اساسی و دارایی مردم تامین شود.

رئیس جمهور تاکید کرد که اگر ایران ارز نداشته باشد پس چگونه می تواند کالای مورد نیاز خود را تامین و نهاده های کشاورزی و گندم در سال که خشکسالی بوده وارد کنند. ایران دارو و تجهیزات پزشکی را در شرایط خطرناک کرونا وارد کشور کرد.

روحانی با بیان اینکه ایران اکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار پول برای خرید واکسن از کشورهای خارجی اختصاص داده است، تصریح کرد: الحمدلله این روزها واکسن‌های خریداری شده به کشور وارد و واکسن داخلی ما هم خوشبختانه به بازار آمده است و ما می توانیم بگوییم در این هفته یک شرایط مناسبی برای واکسیناسیون در کشور شروع می‌شود و اکنون نیز بیش از ۹ میلیون نفر در کشور از واکسن استفاده کردند. و روزانه هم ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر از مردم از واکسن استفاده می کنند.

روحانی، مساله عمده کشور را کرونا و تحریم عنوان کرد و ادامه داد: کرونا را توانستیم تا حدی مهار کنیم و در زمینه تحریم هم توانستیم همه کارهای لازم را برای رفع آن انجام دهیم و با قاطعیت می‌گویم دولت در هر دو زمینه به مسئولیت خود عمل کرده است.

رییس‌جمهوری افزود: در بحث کرونا با تزریق واکسن به همه افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه ای به طور چشمگیری از مرگ و میر و حتی ابتلا هم کاهش پیدا خواهد کرد .

وی افزود: در زمینه تحریم هم اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود عید نوروز تحریم را برداشته بودیم. بنابراین دولت همه گام‌های خود را برای رفع تحریم برداشت. در گزارش ارسالی وزیر امور خارجه به مجلس برای نمایندگان، روشن است که چه به دست آورده‌ایم.

روحانی در زمینه عملکرد دولت خود در خصوص جهش تولید و عنوان امسال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، تصریح کرد:  به‌رغم تحریم، فشار و جنگ تنها به فکر تامین مواد خوراکی و نیازهای ضروری مردم نبودیم و طرح‌های مهم و بزرگ توسعه‌ای را هم مدنظر داشته و به انجام رساندیم.

وی با اشاره به طرح دو میلیارد دلاری افتتاح شده، گفت: این طرح به جهان اعلام می‌کند ما توان این کار را داریم و هم از حیث اختصاص ۲ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و هم برای دشمن، چون تحریم خود را به سمت نفت برده بود. همین که پایانه نفتی را متنوع کرده‌ایم و از تک پایانه ای خارج شده ایم بسیار مهم است. اگر در پایانه ما مشکلی به وجود می‌آمد صادرات ما قطع می‌شد.

وی یادآور شد: آبان ۱۳۶۴ که منطقه بمباران شد صادرات ما قطع شد و اسکله از دست رفت و تا دو هفته صادرات نفت نداشتیم. امروز اسکله جدیدی ایجاد کردیم و اتکا به تک اسکله ای و نیازمندی به خلیج فارس در زمینه صادرات را از بین بردیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این یعنی دولت ایران می‌تواند از طریق دریای عمان نفت صادر کند و این امر بسیار مهم است. خلیج فارس البته امتیازات و محدودیت‌های خود را دارد. دریای عمان اما به یک معنا وصل شدن به اقیانوس‌های آزاد بین‌المللی است و همانطور که وزیر نفت گفت که اگر کشتی بخواهد از پایانه جاسک یا از خارک نفت بگیرد این مسیر طولانی هزار کیلومتری باعث می‌شود ۱۰ روز زودتر بتواند نفت را دریافت کند. زمان، مسائل ملی و راهبردی برای ما اهمیت دارد.

روحانی اضافه کرد: در سالهای آخر دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری گفتم که طرحی داریم خط لوله را از گوره به جاسک ببریم و نفت را از طریق دریای عمان صادر کنیم؛ البته اجرای آن عملا به ۹۷ موکول شد. ایشان همان زمان فرمودند این استراتژیک‌ترین طرحی است که در دولت شما انجام می‌شود. این طرح راهبردی‌ترین طرح جمهوری اسلامی ایران است که این افتخار نصیب دولت دوازدهم و نصیب شرکت ملی نفت و وزارت نفت شده است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: این کار در تاریخ ایران در روز آخر تیر ثبت می‌شود. تیر ۱۴۰۰ نفت ایران از دریای عمان صادر شده است و  این مسئله مهمی است که در این طرح مشاهده می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه زمان آغاز اجرای این طرح با جنگ اقتصادی و تحریم مواجه شده‌ایم، گفت: قرار بود اوایل ۹۷ اجرای طرح شروع شود که همزمان با آغاز مقدمات آن، جنگ اقتصادی هم شروع شد. لوله ای که برای این هزار کیلومتر نیاز داشتیم لوله ۴۲ اینچی با ویژگی‌هایی که بتواند مقابل نفت و گاز ترش مقاومت کند، بود و باید آن را از خارج می‌خریدیم.

وی افزود: خارجی‌ها حاضر بودند لوله را به ما بدهند اما تحریم مانع از این کار شد. این تحریم باعث شد این پروژه عظیم و بزرگ تماما ملی شد یعنی همه لوله‌سازی که ضد گاز و نفت ترش باشد و بتواند مقاومت کند، شیرآلات مربوط به لوله‌های ۴۲ اینچی و پمپ‌های مورد نیاز و همچنین بقیه ملزومات مورد نیاز برای این خط را ایرانی‌ها ساختند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: ۹۱ درصد کل پروژه ایرانی است و تنها ۹ درصد آن غیر ایرانی است و این نشان می‌دهد یک توانمندی، فناوری، علم، دانش، طراحی، اجرا و پیمانکاری خوبی در این طرح انجام شده است. دهها پیمانکار در این پروژه مشارکت داشته‌اند و این کار بزرگ به دست ایران و ایرانی انجام شد که افتخار بزرگ دیگری برای ما ایرانی هاست.

روحانی تصریح کرد: افتخار نخست این است که این کار زمان تحریم و با وجود فشار دشمنان انجام داده ایم و افتخار دیگر اینکه کار از سوی ایرانی‌ها انجام شده است.

وی، سواحل مکران را سرمایه بزرگ ملی توصیف کرد و گفت: هفته‌های اول که به طور مرتب خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدیم یکی از موارد مطرح شده سواحل مکران بود که رهبری بر آبادانی از سواحل مکران تاکید داشتند. بعد به ساحل جاسک رفتم و در آنجا تاکید کردم که جاسک در آینده مرکز مهم دریایی و صادراتی تبدیل خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این منطقه و همچنین دیگر مناطق شروع شده است. از هرمزگان تا سیستان و بلوچستان تا چابهار و جاسک سراسر منطقه سواحل مکران که برای ما بسیار ارزشمند است و کارهای زیر ساختی آن انجام شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات هم این بود که نفت به جاسک برسد و بتوانیم مسیر ارتباطات را هموار کنیم و جاده‌ها به شکل بزرگراه‌ها در این مسیر ساخته شده‌اند و اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در چابهار انجام شد. یک طرف سرمایه گذاری در چابهار و از طرف دیگر سرمایه گذاری در جاسک را شاهد بودیم. زمینه کاملا آماده است تا شاهد آبادانی سرزمین باشیم و سرمایه گذاری خارجی را در منطقه داشته باشیم و امروز شاهد تحول بزرگ در این منطقه هستیم.

روحانی، کشور را علاوه بر ذخایر نفت و گاز و بی‌نظیر بودن این مجموعه در منطقه بی‌نظیر دانست و گفت: همیشه مردم جنوب میزبان این تحولات بزرگ در زمینه نفت و گاز و مقدمات پتروشیمی در این منطقه بودند و بار عظیمی بر دوش مردم منطقه و سواحل مکران است.

وی با بیان اینکه خوزستان به عنوان قلب تپنده ایران برای همه ما مهم بوده و هست، گفت: دیار خوزستان در جنگ تحمیلی ایستاد و 8 سال از این مملکت دفاع کرد. مردم بسیار عزیز و خوب خوزستان همیشه در صحنه بودند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیاری در خوزستان انجام داده به گونه‌ای که فاضلاب آشامیدنی و برخی از سر زمین های کشاورزی را اهدا کرده است به عبارتی ۲۹۵ هزار هکتار در خوزستان احیا شده است.

روحانی در عین حال گفت البته به دلیل خشکسالی و مشکلات که از دیرباز به این منطقه مانده مردم را آزار و اذیت می دهد و البته بارندگی 50.2 درصد نسبت به سال قبل کمتر بوده و دمای هوا در اواخر خرداد ماه درجه آب گرم تر بوده است و به دلیل اینکه سدهای محکم آب بودند برخی از نیروگاه های برق آبی ما نمی‌توانستم فعال باشند.

رئیس جمهور افزایش استفاده از برق توسط صنایع به دلیل رشد ۱۰ درصدی توسعه صنایع را سبب خوشحالی و مسرت دانست و به استفاده غیر قانونی ماینرها و رمز ارزها در استخراج در فصل تابستان نیز اشاره کرد.

وی می‌گوید که به دلیل کم آب بودن سدها آب کمتری نسبت به گذشته رها شده است و این برای خود کشاورزان عزیز جهت کشت های پاییزی صورت گرفته و به عبارتی احتیاط برای پایان شهریور بوده است.

روحانی تا زمانی که بارندگی فصل مهر ماه آغاز شود، سخت ترین شرایط سدهای متن پایان شهریور ماه خواهد بود اما در عین حال وقتی مردم در فشار و مشکلات بودن هیئتی از سوی دولت به خوزستان اعزام و مشکلات بررسی شد.

رئیس جمهور ادامه داد طرحی که به یاد دولت آوردن هر چند از لحاظ مالی کمی برای دولت سخت بود اما کل طرح در دولت تصویب کردیم و بلافاصله گفتم از هر جای ممکن این پول به استان خوزستان پرداخت شود.

وی خبر داد که فردا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را برای بررسی و از خوزستان این استان سفر می‌کند.

روحانی گفت که آقای جهانگیری به خوزستان می‌رود که اگر مشکلی بود در استان خوزستان تصمیم گیری کند و حتی اگر لازم باشد با من (رئیس جمهور) تماس بگیرد تا مسائل را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد مردم خوزستان مردم و هوشیاری و با تحمل بالا هستند. باید مردم خوزستان از دید عده ای که گاهی سخنان و شعارهای ناصحی می‌دهند جدا کنیم. اعتراض و انتقاد مردم خوزستان در چهارچوب قانون اشکالی ندارد اینها حق مردم است. مردمی که در گرمای ۵۰ درجه زندگی می‌کنند و با کم‌آبی نیز روبرو هستند حق دارند که سخن بگویند اعتراض کنند و حتی به خیابان بیایند حالا این وسط یک عده سوء استفاده کرده به یک فرد نا اهل در وسط این ها بیاید و با استفاده از سلاح گرم و تیراندازی یک عزیز ما را بکشد.

وی تاکید کرد: از مردم عزیز خوزستان چه عرب‌زبان و چه فارسی‌زبان خواهش می‌کنم از طریق قانونی عمل کنند و نگذارند دشمنان ما خوشحال شوند و اجازه ندهند دشمنان از حرکتی سو استفاده کنند.

روحانی در پایان اظهار امیدواری کرد:  انشالله به خوبی از این مساله عبور کنیم و دولت هم با همه توان و قدرت و امکانات در خدمت مردم فهیم خواهد بود.