۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

آیا مجوز‌های تردد در تهران و البرز در ۶ روز تعطیلی اعتبار دارند؟

سرهنگ شیرانی گفت: از ساعت ۱۸ روز دوشنبه، ۲۸ تیر تا ساعت ۷ صبح دوشنبه هفته آینده، محدودیت‌های ورود و خروج به تهران و البرز اعمال خواهد شد.
کد خبر : ۵۶۵۴۳۳

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا، اظهار کرد: با توجه به این که در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت گروه قرمز قرار دارند و ۱۶۶ شهر در گروه نارنجی، وضعیت مناسبی برای کنترل بیماری در این شرایط نداریم و نمی‌توان با همین روند ادامه داد.

آیا مجوز‌های تردد در تهران و البرز در ۶ روز تعطیلی اعتبار دارند؟

وی افزود: بر همین مبنا، ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوباتی را تصویب و به پلیس برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبات بنا شد که در استان تهران و البرز از ساعت ۱۸ روز دوشنبه، ۲۸ تیر تا ساعت ۷ صبح دوشنبه هفته آینده، محدودیت‌های ورود و خروج به کلیه معابر این استان‌ها اعمال شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: اجرای این طرح در این چند روز، یک تفاوت با روز‌های قبل دارد. اول آن که کلیه ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، مشاغل، اصناف و هم چنین بانک‌ها تعطیل اعلام شدند. در دوره‌های قبل بر این مبنا نبود.

وی عنوان کرد: دوم آن که در اجرای این طرح در این چند روز، کلیه خودرو‌هایی که قبلا به هر طریقی، از فرمانداری‌ها یا ... مجوز کسب کرده بودند، مجوزشان در این چند روز فاقد اعتبار است و این خودرو‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به محدوده شهر تهران خروج و یا ورود داشته باشند.

سرهنگ شیرانی در رابطه با بی اعتبار کردن ناگهانی مجوز‌ها و مشکلاتی که ممکن است در این خصوص پیش آید، مطرح کرد: بسیاری از مجوز‌هایی که صادر شده بودند، بر این مبنا بودند که دستگاه‌های دولتی، ادارات و سازمان‌ها مشغول کار بودند و افراد به دلایلی الزام داشتند به آن‌ها مراجعه کنند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: در این چند روز که دستگاه‌ها و ادارات تعطیل هستند، قطعا دلیلی برای مراجعه افراد و پلاک‌های غیربومی به شهر‌های استان‌های تهران و البرز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: ضمن این که در نقاطی که اجرای طرح داریم، همکاران ما آموزش دیده هستند و اگر ببینند مثلا حتی برای خروج در محدوده فرودگاه امام، بلیت در دست افراد است و یا ادله‌ای که نشان دهد فرد برای یک عمل بیمارستانی مراجعه کرده است، قطعا همکاری خواهند کرد.

سرهنگ شیرانی افزود: با توجه به این که اجرای این طرح‌ها و محدودیت‌های تردد به صورت دقیق در روند کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تاثیر دارد، طرح بر این مبنا شده است که محدودیت‌ها به دقت انجام شوند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا عنوان کرد: استان تهران، البرز و شهر‌های زیرمجموعه شان به صورت یکپارچه تحت محدودیت قرار گرفتند. یعنی خودرو‌ها با پلاک بومی این دو استان می‌توانند تا آخرین نقطه حوزه استحفاظی این دو استان تردد کنند و ترددشان بلامانع و مجاز است.

وی تصریح کرد: از ساعت ۱۸ روز دوشنبه، ۲۸ تیر، طرح بر این مبنا در حال اجرا است که خودرو‌ها با پلاک بومی این دو استان اجازه خروج نخواهند داشت. البته خودرو‌های مربوط به ناوگان حمل و نقل کالا، بار و مسافر از این محدودیت‌ها مستثنی هستند.

سرهنگ شیرانی گفت: نحوه اجرا به این صورت است که همکاران ما در نقاطی که مستقر هستند، ابتدا تذکر مبنی از انصراف و پرهیز از سفر را به راننده خواهند داد. در صورت اصرار راننده، برابر مبلغی که مشخص شده، اعمال قانون خواهد شد. ضمن این که اجازه ادامه مسیر را نیز نخواهند داشت و خودرو مجددا به مبدا خودش عودت داده می‌شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا اظهار کرد: در این زمینه، مبلغ اعمال قانون در استان تهران و البرز، یک میلیون تومان است. اجرای این طرح در سایر شهر‌های کشور به این صورت است که با توجه به گروه بندی و رنگ بندی که صورت گرفته است، بر همان مبنا اعمال خواهد شد.

وی مطرح کرد: خروج خودرو‌ها با پلاک بومی از شهر‌ها و استان‌هایی که در گروه قرمز و نارنجی قرار دارند، ممنوع است و هم چنین ورود پلاک‌های غیربومی به این شهر‌ها و استان‌ها ممنوع اعلام شده است.

سرهنگ شیرانی ادامه داد: اعمال قانون در این طرح با دستگاه‌های اعمال قانون هوشمندی که پلیس در اختیار دارد و یا حتی قبض‌های جریمه می‌تواند صورت بگیرد. ضمن این که بعد از جریمه هم با توجه به این که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر دقت و قاطعیت در اجرای این طرح است، اجازه ادامه مسیر داده نمی‌شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: برای اطلاع رسانی ثبت تخلفات به راننده، دو روش پیش بینی کردیم. روش اول، ثبت و اطلاع رسانی اولیه تخلف است که به محض این که از زیر یکی از دوربین‌های ثبت تخلف عبور می‌کند و یا توسط یکی از مامورین مشاهده و ثبت تخلف می‌شوند، پیامک اولیه به راننده ارسال می‌شود؛ مبنی بر این که تردد شما مشاهده شده و در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: بعد از این که مرحله بررسی و تایید نهایی صورت می‌گیرد، پیامک دوم که حاوی شناسه پرداخت نیز هست، به راننده ارسال می‌شود. هدف ما در ارتباط با ارسال این دو پیامک، پیشگیری و بازدارندگی برای راننده است. در واقع، به تعداد تخلفاتی که ثبت شده، پیامک هم ارسال شده است.

سرهنگ شیرانی افزود: اگر به راننده‌ای پیامک ارسال نشده است، باید برای اصلاح شماره همراهش مراجعه کند. چون بر مبنای آخرین شماره همراه است که پیامک ارسال می‌شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا عنوان کرد: محدودیت شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در تمامی شهر‌های کشور فارغ از رنگ بندی‌ها ادامه خواهد داشت. جریمه تردد شبانه، ۲۰۰ هزار تومان است. در شهر‌های نارنجی، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در شهر‌ها با گروه قرمز، یک میلیون تومان است.

وی در خصوص ترافیک شبانه تهران و چرایی آن گفت: با توجه به این که در شهر تهران سیستم ثبت تخلفات به صورت مکانیزه در حال انجام است، هر ترددی توسط دوربین‌ها ثبت خواهد شد. بخش عمده خودرو‌هایی که در زمان محدودیت شبانه تردد می‌کنند، خودرو‌های مجوز دار و یا تاکسی‌های اینترنتی هستند.

سرهنگ شیرانی تصریح کرد: بدیهی است که تعدادی از خودرو‌ها متخلف هستند و پلاکشان ثبت می‌شود. برای اجرای بهتر این طرح، باید نقاط هدف، یعنی نقاطی که هدف سفر‌های درون شهری بعد از ساعت ۲۲ هست را تحت کنترل قرار دهیم. یکی از این نقاط هدف برمی گردد به مشاغل و صنوفی که مقرر است تعطیل شوند تا این سفر‌ها و جاذبه‌ها حذف شوند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا در رابطه با جریمه سرنشینانی که در خودرو ماسک نمی‌زنند اظهار کرد: کد‌های ثبت تخلف به طور مستمر در حال اجرا هستند. تمام رانندگان تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها ملزم شده اند که ماسک بزنند. روز‌های اول آمار بالایی داشتیم، اما الان عمل به این موضوع فراگیر شده است.