۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶

مردانی: مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی را تعطیل کنید

مردانی: مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی را تعطیل کنید
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مراقبت‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در پیک پنجم بر توقف مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی تاکید کرد.
کد خبر : ۵۶۴۸۵۴

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار کرد: یکی از موارد مهم ایجاد کننده ابتلا به کرونا در پیک پنجم به دنبال مراجعه مکرر بیماران، همراهانشان  یا حتی افرادی که بدون هیچ بیماری و علامت خاصی هستند؛ به آزمایشگاه‌ها و دپارتمان‌های مختلف بیمارستانی است.

مردانی افزود: برخی از هموطنان به مطب مراجعه می‌کنند و عنوان می‌کنند که یک سال است وضعیت سلامتیشان بررسی نشده است و از ما تقاضای نوشتن چکاپ دارند؛ باید عرض کرد در حال حاضر اصلاً وقت چکاپ نیست، چون در اوج پیک پنجم اپیدمی ویروس دلتا کرونا هستیم و هنگامی که در آزمایشگاه افراد کنار هم ایستاده اند،  فقط با چند دقیقه حضور در سالن انتظار آزمایشگاه به این بیماری مبتلا می‌شویم.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در بخش‌هایی که بیماران کرونایی حضور دارند به هیچ وجه اجازه حضور همراه داده نمی‌شود، زیرا قطعاً همراه به بیماری مبتلا خواهد شد. ملاقات هم در بیمارستان‌ها در حال حاضر کاملاً ممنوع است، چون ممکن است حتی فردی که به ملاقات آمده است خودش ناقل ویروس باشد و بیماری را در سطح جامعه و خانه توسعه دهد.

او افزود:  باید حداقل زمان را در مواجهه با افراد مبتلا به کرونا داشته باشیم. توصیه ما به بیمارانی که در بخش‌های کرونا هستند این است که برای تقویت روحیه شان از تماس‌های مجازی با عزیزانشان استفاده کنند. 

این متخصص بیماری های عفونی درباره ابتلای دو یا چند نفر به کرونا در یک خانه گفت: این تصور غلط است که وقتی مثلاً دو نفر در یک خانه به کووید مبتلا هستند می‌توانند با هم به راحتی معاشرت داشته باشند  چراکه باعث تجمع بیشتر ویروس می‌شوند و آسیب و عوارض ویروس در آن‌ها به مراتب بیشتر خواهد شد. توصیه ما این است که این افراد از حضور در کنار هم جدا خودداری کنند تا زمانی که بهبودی هر دو کامل شود.

مردانی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل بیماری در افراد، عدم برخورد مکرر با ویروس است، بیان کرد: توصیه ما این است که در اتاقی که برای قرنطینه یک بیمار کرونایی در خانه در نظر گرفته شده است حتما تهویه مناسب وجود داشته باشد و به دفعات پنجره اتاق باز شود تا هوا در گردش باشد.