۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲

یارانه ۵۲ میلیونی دولت به یک سلبریتی ورزشی/روشن شدن چراغ ویلای لوکس از جیب مردم

یارانه ۵۲ میلیونی دولت به یک سلبریتی ورزشی/روشن شدن چراغ ویلای لوکس از جیب مردم
در شرایطی که برق حکم حیاتی برای مردم پیدا کرده و دولت در تامین این نیاز اساسی با مشکل مواجه شده است، اما یک سلبریتی ورزشی ۲۱ برابر حد بهینه برق مصرف کرده و ماهیانه از یارانه ۵۲ میلیونی و انرژی ارزان استفاده می‌کند.
کد خبر : ۵۶۴۲۳۶

در شرایطی که انرژی برق حکم ضروری‌ترین نیازهای زندگی روزمره را به خود اختصاص داده و تامین این نیاز حیاتی به دلایل متعدد از جمله کم بارشی، ضعف عملکرد دولت و همچنین شرایط اقلیمی با مشکلات گسترده مواجه شده است، برخی از مشترکان پر مصرف که عمدتا جزء اقشار پردرآمد جامعه نیز محسوب می‌شوند، بدون توجه به شرایط بدون هیچ ملاحظه‌ای اقدام به مصرف برق می‌کنند.

در همین راستا اخیرا یکی از سلبریتی‌های حوزه ورزش که سابقه زندگی در کشور آلمان را داشته و با سیاست‌های سخت‌گیرانه برخورد آلمان با پرمصرف‌ها نیز آشنایی کامل دارد، با انتشار اطلاعات مرتبط با شبکه برق خود، امکان دسترسی به اطلاعات مصرف برق خود را مهیا نمود.

سلبریتی ورزشی

*یک سلبریتی ورزشی 21 برابر مصرف بهینه برق استفاده می‌کند

بر همین اساس، در قبض مرتبط با آخرین دوره مصرف برق این مشترک، شاهد مصرف برق 6280 کیلوواتی وی هستیم. این در حالی است که حد مصرف بهینه در شهر تهران برابر 300 کیلووات است و این مشترک 21 برابر یک خانوار با رعایت حد مصرف بهینه برق مصرف می‌کند.

نکته قابل توجه پیرامون مصرف این سلبریتی ورزشی، مرتبط با میزان دریافت یارانه انرژی از محل مصرف برق است.

*یارانه انرژی یک سلبریتی ورزشی، ماهانه 52 میلیون تومان

برای اطلاع از رقم یارانه دریافتی این سلبریتی بهتر است، بدانیم که هزینه تمام شده تولید و توزیع هر کیلووات ساعت برق رقمی نزدیک به 30 درصد یک یورو در دنیا محاسبه می‌شود که با  احتساب هر یورو 30 هزار تومان، قیمت واقعی برق معادل هر کیلووات ساعت 9 هزار تومان است.

متاسفانه نظام تعرفه‌گذاری برق در ایران به گونه‌ای است که هیچ تناسبی با قیمت تمام شده تولید و توزیع برق ندارد و رقم دریافتی از مشترک بسیار کمتر از قیمت تمام شده است.

ما به التفاوت قیمت تمام شده و هزینه دریافتی از مشترکان تحت عنوان یارانه انرژی از منابع عمومی متعلق به همه مردم ایران پرداخت می‌شود.

چنین نظام تعرفه‌گذاری به معنای آن است که هر مشترکی که بیشتر مصرف کرد، می‌تواند از یارانه مضاعف‌ترین برخوردار شود.

در این شرایط پرمصرفان عمدتا ثروتمند حداکثر استفاده را از شرایط نابه سامان موجود کرده و با مصارف نجومی خود از یارانه انرژی پرداختی از بیت‌المال بهره‌مند می‌شوند.

بر همین اساس، در شرایطی که هزینه برق این سلبریتی ورزشی با مصرف نجومی مبلغ 3 میلیون و 880 هزار تومان برآورد می‌شود، اما هزینه واقعی برق مصرفی وی با احتساب هزینه انرژی تولید و توزیع معادل 56 میلیون و 520 هزار تومان برآورد می‌شود.

به عبارت دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران از محل منابع متعلق به همه مردم ماهانه 52 میلیون و 639 هزار تومان یارانه به حساب این سلبریتی واریز می‌کند.

نکته قابل توجه در قبض برق این ورزشکار پرمصرف، نرخ تعرفه کم‌باری وی است که بر خلاف نرخ‌های تعیین شده برای عامه مردم معادل منفی 45 تومان تعیین شده است و با توجه به مصرف 2200 مگاواتی این مشترک دولت علاوه بر یارانه پرداختی، قبض وی را با تخفیف 100 هزار تومانی مواجه کرده است.

علاوه بر این با وجود اینکه این سلبریتی از برق 3 فاز استفاده می‌کند اما در تخلفی آشکار تعرفه برق وی مشابه تعرفه مشترکان خانگی تعیین شده است.

یارانه ۵۲ میلیونی دولت به علی کریمی

*تغییر در نظام تعرفه‌گذاری، نیاز فوری صنعت برق

به گزارش فارس متاسفانه 15 درصد از مشترکان برق در کشور مشابه مصرف این سلبریتی به صورت نجومی از این انرژی استفاده کرده و حاضر به پرداخت واقعی این انرژی نیستند.

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس انرژی با اشاره به این مسئله که 51 درصد از یارانه برق پرداختی در کشور سهم 3 دهک درآمدی پر مصرف می‌شوند، گفت:«متاسفانه نظام تعرفه‌گذاری غلط زمینه توزیع ناعادلانه یارانه انرژی را به وجود آورده و از سوی دیگر صنعت برق کشور را در مسیر انهدام قرار می‌دهد.»

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه تغییر تعرفه برق به معنای گران کردن برق نیست، بلکه مسئله دریافت هزینه واقعی از پرمصرف‌ها است، گفت:« هر گاه اسم تغییر تعرفه برق به میان آمد، همین پرمصرفان ثروتمند، کل مردم را به عنوان سپر انسانی تحریک کرده‌اند تا به مصرف نجومی خود ادامه داده و از منابع متعلق به همه مردم بهره‌مند شوند

با توجه به معضلات ایجاد شده توسط این نظام تعرفه‌گذاری ناعادلانه به نظر می‌رسد، تغییر در سازوکار تعرفه‌گذاری با توجه به پلکان موثر قیمت می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف ثروتمندان زمینه توزیع عادلانه یارانه انرژی در کشور را فراهم کند.