۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲

آیا گوش کردن به تمامی آهنگ‌ها حرام است؟

در دین اسلام گوش کردن به موسیقی دارای احکام و دستوراتی است.
کد خبر : ۵۶۴۱۵۰

حجت الاسلام و المسلمین امیر بهشتی پور سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: موسیقی در اسلام و احکام شرعی دارای چند نکته است. در ابتدا باید بدانیم درباره موسیقی چه مباحثی مطرح شده است. اولین نکته این است که در اسلام به موسیقی توصیه نشده است؛ یعنی این که برخی افراد امروزه به عنوان درمان به آن نگاه می‌کنند و آن را موسیقی درمانی مطرح می‌کنند که در اسلام وجود ندارد.

آیا گوش کردن به تمامی آهنگ‌ها حرام است؟

وی ادامه داد: اسلام دین کاملی است. اگر موسیقی درمانی برای بشر مفید بود باید حتما در اسلام توصیه شده بود. شاید برخی افراد بگویند که همه مسائل را نباید دین به آن بپردازد، اما اهمیتی که امروز برای موسیقی در این درجه قائل هستند از مسائل پیش افتاده نیست که اسلام نسبت به آن غافل شود؛ بنابراین در مرحله اول اسلام توصیه به موسیقی ندارد، اما چون جوامع بشری به آن مبتلا هستند و در زمان صدر اسلام و اهل بیت هم موسیقی بوده است، دین اسلام به آن پرداخته است و احکام شرعی برای آن صادر کرده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در موسیقی ما دو شاخه داریم، ۱-موسیقی ۲- غنا. موسیقی با ابزار ایجاد می‌شود، یعنی هر صدای را که ابزار تولید کند به آن موسیقی می‌گویند، اما غنا چیزی است که با صدا تولید می‌شود. این دو موضوع در احکام ما وارد شده است. درموضوع موسیقی و ابزار آلات به تعدادی ابزار آلات موسیقی اشاره شده است. مثلا تار، که روایات بسیاری داریم که استفاده و شنیدن صدای تار را نهی کرده است و فرمودند که مجلسی که در آن تار نواخته شود، شیطان را وارد مجلس می‌کند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) درباره استفاده از تار فرمودند، کسی که تار می‌نوازد در روز قیامت در حالی وارد محشر می‌شود که تار را به دستان آن چسباندن و او تار را به سر و صورت خود می‌زند. در موسیقی یک ملاک مهم داریم؛ موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب نباشد حرام نیست. مجلس لهو و لعب مجلسی است که در آن فساد دارد و افراد متدین ومتشرع در آن شرکت نمی‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین بهشتی پور گفت: ملاک دوم در موسیقی این است که حالت عادی انسان را تغییر ندهد؛ نشاط و غم زیادی به انسان وارد نکند و انسان را از یاد خدا غافل نکند و به گناه و معصیت سوق ندهد که اینگونه موسیقی‌ها حرام است. اما حالت غنا از صدا تولید می‌شود که از چرخیدن صدا در گلو است که اگر آن هم از حالت عادی خارج شود حرام است.

وی در پایان اظهار کرد: نظر بعضی دانشمندان این است که موسیقی برای رشد وتعالی بسیار مفید است تا جایی که برای چندین گاو موسیقی پخش شده و مقدار شیردوشیده شده از آن‌ها زیاد شده است، در حالیکه گروه دیگری از دانشمندان مطالعاتی روی همان شیر زیاد شده انجام داده اند و مشخص شد که شیر زیاد شده، اما کیفیت خود را از دست داده است.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز