۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

واکسنی که ایمنی بدن در برابر کرونا را تقویت می‌کند

واکسنی که ایمنی بدن در برابر کرونا را تقویت می‌کند
واکسن RNA خود تقویت‌کننده(saRNA)، فناوری مشابه واکسن‌های RNA پیام‌رسان مانند فایزر و مدرنا دارد. راهبرد saRNA ارسال دستورالعمل‌های ساخت پروتئین سنبله در سیستم ایمنی بدن است.
کد خبر : ۵۶۴۱۰۸

گروهی از محققان کالج امپریال لندن تلاش می‌کنند تا دریابند که واکسن‌های saRNA به چه میزان در برابر کووید به‌ خصوص به‌ عنوان دوزهای تقویت‌کننده طی ۱۰ سال آینده کارایی دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاورمنت در حال حاضر جهان دسترسی نابرابر به واکسن‌ها دارد؛ یعنی تا زمانی که اکثریت جمعیت کشورها واکسینه نشوند انواع جدید و قدرتمند ویروس همچنان جهش می‌یابند.

محققان در این تحقیق تاثیر تکنیکی واکسنی متفاوت در ۱۹۲ نفر، بین ۱۸ تا ۴۵ سال را بررسی کردند. آنان دریافتند که ۸۷ درصد از گروه با دریافت saRNA پاسخ آنتی‌بادی قوی ایجاد می‌کنند.

واکسن‌های saRNA چه نوع واکسن‌هایی هستند؟

واکسن RNA خود تقویت‌کننده(saRNA)، فناوری مشابه واکسن‌های RNA پیام‌رسان مانند فایزر و مدرنا دارد. راهبرد saRNA ارسال دستورالعمل‌های ساخت پروتئین سنبله در سیستم ایمنی بدن است تا باعث ایجاد سنبله ویروس در بدن شود. سیستم ایمنی بدن سنبله را به‌ عنوان یک خطر بزرگ شناسایی می‌کند؛ بنابراین برای مقابله با آن آنتی‌بادی ایجاد می‌کند.

در واقع این فناوری از کد ژنتیکی به نام RNA خودتقویت‌کننده(saRNA) استفاده و این اطلاعات ژنتیکی دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئین سنبله در خارج از ویروس کرونا ارائه می‌کند.

آیا واکسن‌ saRNA کووید با واکسن mRNA متفاوت هستند؟

واکسن SaRNA کووید می‌تواند در مقادیر کمتری تزریق شود؛ بنابراین می‌تواند جمعیت بیشتری را با واکسن کمتر تحت پوشش قرار دهد.

فناوری saRNA با دوز بسیار کم توانایی محافظت در برابر سایر بیماری‌های عفونی مانند هاری و ابولا دارد. جالب توجه است، محققان معتقدند که این واکسن می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌ها مانند سرطان نیز استفاده شود.

آیا واکسن saRNA عوارض دارد؟

این مطالعه در مراحل اولیه است و هنوز توسط بررسی همکار تایید نشده است. نتایج تحقیقات در مرحله پیش از چاپ نشان می‌دهد که عوارض جانبی کم و شامل لرز و درد عضلانی است و هیچ واکنش آلرژیک وجود ندارد. با این حال، حد بالای مطالعه ۴۵ سال بود به این معنی که واکنش افراد مسن و آسیب‌پذیرتر ناشناخته است.

پروفسور رابین شاتوک اظهار کرد: تقاضای جهانی برای واکسن کووید با توجه به ظهور انواع کشنده سارس-کوو-۲ و انتظارات واکسیناسیون تقویت‌کننده، در دهه آینده بالا خواهد بود. ما نشان داده‌ایم که فناوری saRNA بی‌خطر است و می‌تواند یک پاسخ ایمنی ایجاد کند.

وی افزود: اکنون در حال اصلاح سیستم عامل امپریال saRNA برای تولید واکسن برای انواع دیگر بیماری‌های عفونی هستیم.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز