۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱

موج گرما به قطب شمال رسید

موج گرما به قطب شمال رسید
موج گرمایی که تعدادی از کشورها را با چالش‌های زیادی مواجه کرده، کشورهای شمال اروپا و مناطقی از قطب شمال را نیز در برگرفته و رکوردهای جدیدی از دمای هوا در این کشورها ثبت شده است.
کد خبر : ۵۶۳۸۷۲

هواشناسان در کشورهای شمال اروپا طی روزهای شنبه و یکشنبه رکوردهای جدیدی از دمای هوا در برخی مناطق در حوزه کشورهای اسکاندیناوی گزارش داده‌آند.

موسسه ملی هواشناسی فنلاند، بالاترین دما را در روزهای اخیر در این کشور از سال 1844 ثبت کرده است.

منطقه «کوو» در شمال فنلاند، روز یکشنبه دمای 33.5 درجه را ثبت کرد که بالاترین دما از سال 1914 به شمار می‌آید. در سال 1914 دما در این منطقه به 34.7 درجه رسیده بود.

مناطق مختلفی در سوئد نیز رکورد دمایی جدیدی را طی روزهای اخیر ثبت کرده‌اند.

«گرتا تونبرگ» فعال سوئدی مشهور زیست محیطی در پیامی در توییتر نوشت: «ژوئن 2021 گرمترین ژوئنی بود که با فاصله زیاد در شهرم در استکهلم ثبت شده است».

وی اضافه کرد: «دومین ژوئن گرم در استکهلم در سال 2020 و سومین آن در 2019 بوده است».

در سطح ملی، ژوئن 2021، سومین ژوئن گرم ثبت شده در سوئد تا کنون بوده است.

موسسه هواشناسی نروژ نیز دمای 34 درجه را در منطقه «سالتدال» در نزدیکی قطب شمال ثبت کرده است.

این گرمترین دمایی است که طی سال جاری در این منطقه ثبت شده و فقط 1.6 درجه کمتر از بالاترین دمایی است که تا کنون در نروژ ثبت شده است.

بخش‌های دیگری از جهان نیز موج گرمای سهمگینی را تجربه می‌کنند.

کانادا که در بخش‌های غربی خود رکورد دمایی 49.6 درجه را تجربه کرده با موجی از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های خود در استان «بریتیش کلمبیا» مواجه است.

 تلفات موج گرما در ایالت‌های جنوب غربی کانادا و شمال غرب آمریکا  در حال افزایش است و مقامات محلی در حال ارزیابی توانایی و امکانات برای مقابله با دمای شدید موج گرمای ایجاد شده در روزهای اخیر هستند. دما در این بخش از جهان به طور معمول، متعادل است.

حرارت بالای هوا تنها نگرانی مسئولان کانادایی نیست، بلکه ده‌ها مورد آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمای بی‌سابقه، باعث شده تا روز شنبه ارتش کانادا برای کمک به تخلیه شهرها و مقابله با بیش از ۱۷۰ مورد آتش‌سوزی ناشی از گرمای بی‌سابقه و شرایط خشک آب و هوایی، به حالت آماده باش درآید. 

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی بر شدت موج گرمای کانادا افزوده و انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی باعث افزایش تعداد رخدادهای موج گرما و شرایط آب و هوایی شدید شود، اما به گفته آن‌ها، ارتباط دادن یک رخداد به طور خاص به گرم شدن زمین پیچیده است. 

بر اساس گزارش شبکه «سی‌بی‌سی» کانادا، یک گزارش دولتی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کانادا دو برابر بیشتر از میانگین جهانی، در حال گرم شدن است و این در حالی است که منطقه شمال دور در قطب شمال سه برابر سریع‌تر از میانگین جهانی به سوی گرم شدن می‌رود. 

از طرف دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر کانادا، در ایالات متحده آمریکا به ویژه کالیفرنیا که تاکنون شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در فصول گرما بوده هم دمای شدید هوا و متقاعب آن صاعقه و رعد و برق موجب آتش‌سوزی گسترده در سه ناحیه جنگلی شده است. 

ایالت‌های واشنگتن و اورگن هم با موج گرمای بی‌سابقه مواجه بوده‌اند و مقام‌های ایالت اورگن اعلام کردند که شمار قربانیان گرما در این ایالت به دست‌کم ۹۵ نفر رسیده و مقام‌های ایالت واشنگتن نیز مرگ ۳۰ نفر مرتبط با موج گرما در این ایالت را تأیید کرده‌اند. مقام‌های سیاتل نیز در هفته گذشته، دمای هوای بی‌سابقه ۴۲ درجه سانتیگراد را به ثبت رساندند.