۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد:

تهران در حال تجربه موج پنج کرونا است/نیازمند واردات واکسن هستیم

تهران در حال تجربه موج پنج کرونا است/نیازمند واردات واکسن هستیم
زالی گفت: نیاز کشور ما را تولید واکسن‌های داخلی رفع نمی‌کند و نیاز به واردات واکسن است.
کد خبر : ۵۶۳۷۳۴

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران گفت: در طول دو هفته گذشته‌ای که پشت سر گذاشتیم تعداد مراجعین سرپایی در تهران۲۴.۴ درصد افزایش داشته و تهران در حال تجربه موج پنجم کرونا است.

وی در ادامه گفت: تعداد کل مراجعین اعم از بیماران بستری شده و سرپایی ۲۰درصد افزایش داشته و تعداد بیماران بستری شده در بخش‌های عادی در طول دو هفته اخیر حدود ۱۴درصد افزایش داشته و تعداد کسانی که در بخش ویژه بستری شدند ۸.۸درصد و در هفته جاری حدود ۱۳.۵درصد میزان مرگ ومیر افزایش داشته است.

زالی درباره اعمال محدودیت‌ها در تهران گفت: باتوجه به اعمال محدودیت‌ها در استان تهران با ابلاغیه‌ی استاندار تهران که در ظهر شنبه هفته جاری صورت گرفت همه عزیزان موظف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستند.

وی افزود:نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه در تهران نسبت به هفته اخیر ۷۶درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را داشتیم، اما سوال این است که ما چرا داریم پیک پنجم را تجربه می‌کنیم؟ طبیعتا تشکیل شکل‌های جدید ویروس میتواند پاسخی براین سوال باشد.

وی افزود: مسئله اصلی ما در برابر کرونا، واکسیناسیون است و هرچه با تعلل بیشتر صورت بگیرد ما شاهد مرگ و میر بیشتر خواهیم بود و درصد ناچیز واکسیناسیون کنترل بیماری را نیز برای ما سخت کرده است. در کشور‌های همسایه ما، مقدار واکسیناسیون به عدد قابل توجهی رسیده و ما در منطقه تنها مانده ایم و باید دغدغه اصلی ما تولید واکسن باشد.

زالی در ادامه گفت: ما در همین سه هفته اخیر با واکسیناسیون رنج سنی بالای ۷۰ سال کاهش مرگ و میر در این سن را داشتیم و به نظر من استراتژی ورود واکسن را داشته باشیم، چون که نیاز کشور ما را تولید واکسن‌های داخلی رفع نمی‌کند و نیاز به واردات واکسن است. من احساسم این است که همه ظرفیت‌های فراسازمانی کشور در تولید واکسن بسیج نشده است.

وی افزود: مسئله واکسن گریزی سوش دلتا هم در ابن میان وجود دارد، سوش دلتا واکسن گریز و مقاوم است و کسانی که دو دوز واکسن زده باشند نسبت به سوش دلتا مقاوم‌تر هستند .