۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

درخواست نمایندگان سیستان از ارتش و سپاه

حکایت این روزهای سیستان و بلوچستان قطعی آب و برق و شیوع کروناست؛ روزگاری هم کمبود گاز؛ چرا مسئولان ملی به هشدارهای نمایندگان مجلس در مسدودسازی مرزها برای مقابله با کرونای هندی بی توجهی کردند؟
کد خبر : ۵۶۳۵۳۰

اهالی خونگرم استان سیستان و بلوچستان این روزها با موضوعات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌دانند با کدام مقابله کنند؟ قطعی آب و برق یا شیوع گسترده کرونا و بی توجهی مسئولان ملی به هشدارهای نمایندگان مجلس و مدیران محلی در مسدود سازی مرزها. روزگاری هم با کمبود گاز و غبار و گرد و خاک. 

به نظر می‌رسد نسبت به توزیع عادلانه امکانات در حق این استان عدالت رعایت نشده و باید این کمبود تاریخی در بودجه‌های سنواتی اصلاح شود؛ همچنین دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و نیروهای مسلح باید سریعا نسبت به وظایف خود عمل کنند. 

 

هم اکنون میزان شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان گسترده شده و به بیش از هزار مبتلا در روز رسیده است؛ این در حالی است که به دلیل همجواری این استان با شبه قاره (هند و پاکستان) و شیوع کرونای هندی و ویروس‌های جهش یافته دلتا و دلتاپلاس و مراودات روزانه اهالی بندر چابهار، این ویروس بی رحم به نیمی از کشور رسیده و عملا وارد پیک پنجم کرونا وارد شدیم. 

برای بررسی این موضوع با اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم تا دلایل شیوع کرونا در این استان با وجود هشدارهای داده شده و مقابله با این ویروس را بررسی کنیم. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: متأسفانه شیوع ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان در اوج قرار دارد و نیاز است که دولتمردان و نیروهای مسلح هم به کمک بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان بیایند چرا که ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج طبق اساسنامه‌شان می‌توانند در مواقع بحرانی به منظور پیشگیری از شدت یافتن وقایع کمک حال هموطنان‌مان باشند.

*نیروهای مسلح فریادرس اهالی سیستان و بلوچستان باشند

نماینده خاش در مجلس از ارتش و سپاه خواست که هر چه سریع‌تر بیمارستان‌های صحرایی را در استان سیستان و بلوچستان احداث کنند این در حالی است که اهالی این استان از نظر معیشتی هم بسیار ضعیف هستند و اکثر آنها تحت پوشش سازمان‌ها و ارگان‌های حمایتی قرار دارند و نیاز است که دولت عنایت ویژه‌‌ای را به اهالی این استان داشته باشد چرا که فقر توانسته  احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا ببرد.

 

حسین‌زهی گفت: به نظر می‌رسد که تزریق گسترده واکسن کرونا در استان سیستان و بلوچستان یکی از اولویت‌های مهم است چرا که اهالی این استان در خط مقدم ورود ویروس کرونای هندی و انواع جهش‌یافته آن هستند. به همین دلیل از هلال‌احمر، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان می‌خواهم که به وظایف خود نسبت به مردم سیستان و بلوچستان عمل کرده و فریادرس اهالی این استان باشند و بکوشند با توزیع گسترده بسته‌های بهداشتی و معیشتی آلامی بر دردهای آنان باشند.

نماینده خاش در مجلس اظهار داشت: به نظر می‌رسد وعده دادن و گفتاردرمانی مسؤولان دیگر پایان یافته و بایستی سریع‌تر نسبت به بهبود وضعیت زیرساخت‌های بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان اقدام شود همچنین از هم‌استانی‌های خود می‌خواهم که پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کرده و نسبت به رعایت بهداشت و درمان دغدغه‌مند باشند.

*فقر دلیل اصلی شیوع کرونا

وی تصریح کرد:‌ وقتی مردم سیستان و بلوچستان از نظر معیشتی مشکلات بسیاری را دارند مجبور هستند برای تأمین و امرار معاش کارگری کرده و از منزل خارج شوند و به همین دلیل میزان شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در این استان افزایش پیدا کرده است.

حسین‌زهی گفت: در هفته گذشته تعداد زیادی از نخبگان این استان که کرونا گرفته بودند جان خود را از دست دادند که می‌توانم به درگذشت یکی از نمایندگان ادوار مجلس و چند قاضی اشاره کنم که هم خودشان جانشان را از دست دادند و هم تعدادی از اعضای خانواده‌شان.

 

نماینده خاش در مجلس افزود: با آنکه پایان عمر فعالیت دولت دوازدهم است اما از رئیس‌جمهور می‌خواهم نسبت به وضعیت کرونای سیستان و بلوچستان دغدغه‌مند بودند و دستورات لازم را برای گسیل امکانات درمانی و بهداشتی به این استان صادر کند همچنین دستگاه‌هایی که در این زمینه توانمند هستند می‌بایست برای کمک به اهالی جنوب‌شرق ایران ورود کنند.

*گفتار درمانی دولت در مقابله با کرونا

وی درباره آخرین وضعیت مرزهای استان سیستان و بلوچستان گفت: بعد از اینکه ویروس کرونای هندی در این استان شیوع پیدا کرد دستگاه‌های ملی ورود کرده و مرزها را مسدود کردند ولی با این حال صادرات و واردات از این مرزها صورت می‌گیرد اما ورود و خروج افراد و اشخاص و اتباع ممنوع است. این در حالی است که متأسفانه از مرزهای غیررسمی تعداد زیادی اتباع بیگانه به کشورمان ورود می‌کنند که خیلی از آنها مبتلا به کرونا بوده و منجر به شیوع گسترده این ویروس در کشورمان شده است ولی بایستی دستگاه‌های انتظامی و نظامی مانع این کار شوند.

حسین‌زهی درباره وعده و وعیدهای مسؤولین برای ارسال دارو و امکانات بهداشتی، اظهار داشت: متأسفانه فقط گفتاردرمانی صورت می‌گیرد این در حالی است که هفته گذشته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند و حتی وعده و وعید توزیع گسترده واکسن کرونا را دادند اما وقتی مردم برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند چنین چیزی را شاهد نبودند.

وی درباره درخواست مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از فرمانده ارشد نظامی جنوب شرق کشور برای احداث بیمارستان صحرایی در این منطقه گفت: از سپاه و ارتش می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نسبت به احداث بیمارستان‌های صحرایی در استان سیستان و بلوچستان مبادرت کرده و آلامی بر دردهای مردم منطقه باشند به همین دلیل مجمع نمایندگان این استان بنا دارد در نامه‌ای از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه  چنین درخواستی را داشته باشد.

*بیمارستان خاش فاقد ارتوپد و MIR

نماینده خاش در مجلس درباره تعداد بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان و پزشکان متخصص عفونی در این استان خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان فقط سه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر را دارد که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نوپا است ولی عملا این دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکلات متعددی را داشته و امکانات بهداشتی و درمانی لازم را ندارند با این حال تعدادی بیمارستان در خاش و میرجاوه، سراوان، سوران و ... وجود دارد که امکانات آنها کم است و نمی‌توان نام بیمارستان را بر آنها گذاشت این در حالی است که برخی از این شهرستان‌ها و بیمارستان‌ها پیشینه تاریخی بیشتری نسبت به مرکز استان دارند.

وی گفت: در برخی از بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان یا پزشک عفونی وجود ندارد یا تعداد آنها از انگشتان یک دست هم کمتر است و عملا همه پزشکان متخصص در مرکز استان تجمیع شده‌اند و اگر بیماری نیازمند درمان باشد باید به زاهدان مراجعه کرده و بین دو تا سه هفته در انتظار ویزیت و یا استفاده از امکانات درمانی مانند فیزیوتراپی و یا MRI باشد.

 

نماینده خاش در مجلس افزود: خاش در یک منطقه سوق‌الجیشی قرار گرفته و عملا چهارراه عبور و مرور در جنوب‌شرق کشور محسوب می‌شود و مابین ایرانشهر و زاهدان و سراوان و چابهار است و تردد از این شهرستان بسیار زیاد است خاطرنشان کرد: با اینکه تصادفات متعددی در اطراف این شهرستان صورت می‌گیرد اما وجود یک بیمارستان در این شهرستان جوابگوی حجم زیاد مراجعات را ندارد و به دلیل قدمت زیاد این بیمارستان امکانات بهداشتی و درمانی لازم را با وجود بیش از 20 هزار نفر جمعیت ندارد.

*3 دانشگاه علوم پزشکی فاقد امکانات فایده‌ای ندارد

حسین‌زهی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد جانباختگان تصادفات در خاش و جاده‌های منتهی به این شهرستان متأسفانه ارتوپدی در بیمارستان آن وجود ندارد و عملا این شهرستان از سرانه کافی بهداشتی و درمانی کشور برخوردار نیست.

وی درباره حضور خیرین بهداشتی و درمانی و گروه‌های جهادی در سیستان و بلوچستان گفت: متأسفانه تا کنون این گروه‌ها و افراد به منظور مقابله با شیوع کرونا به این استان ورود نکرده‌اند اما نیازمند اقدامات خیر این افراد هستیم. ضمن اینکه این افراد می‌توانند سبدهای معیشتی برای اهالی مستضعف این استان آورده و کاری کنند که مردم فقیر این استان برای تهیه مایحتاج‌های خود از منزل بیرون نیامده و نسبت به عدم شیوع ویروس کرونا مبادرت نکنند.

*** چرا آتش کرونا به جان سیستان افتاد؟

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه سوش هندی (دلتا) کرونا از جنوب  و جنوب شرق کشور وارد شده گفت: سوش جدید کرونا چند روزی است تمام کشور را درگیر کرده و سیستان و بلوچستان نیز اولین پیک جدی خود را تجربه می کند.

درخواست نمایندگان سیستان از ارتش و سپاه

 

وی اضافه کرد: من در تاریخ ششم اردیبهشت امسال نامه ای به رئیس جمهور نوشتم که با توجه به شیوع بیماری، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی  باید به طور دقیق کنترل شود که افراد آلوده از مرزهای شرق کشور وارد نشوند و رئیس جمهور نیز نامه را به وزیر کشور ارجاع داد اما در رابطه با بستن مرزهای جنوب و جنوب شرق کشور کار خاصی انجام نشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: دو هفته پیش نیز  به استاندار سیستان و بلوچستان زنگ زدم  و به آن ها هشدار دادم که باید حتما محدودیت هایی در استان اعمال شود اما توجهی نکردند و مجبور شدم به وزیر بهداشت و درمان نامه ای بزنم و گلایه کردم که استاندار دستورات پیشگیرانه را اجرا نمی کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: دیروز هم به وزیر بهداشت تماس گرفتم و از او خواستم که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تعطیلی یک هفته تا ده روز دیگر استان را مطرح کند تا بتوان بیماری را کنترل کرد چون امکان دارد این پیک جدید باعث تلفات زیادی در استان شود.

دلیل ازدحام مردم در مراکز واکسیناسیون چه بود؟

حسینعلی شهریاری در رابطه با ازدحام در صف های واکسیناسیون هم گفت: قرار بوده به مردم  برای تزریق واکسیناسیون اطلاع رسانی شود اما مردم به دلیل نگرانی از تمام شدن واکسن بدون اینکه پیامکی دریافت کنند، مراجعه کرده اند . از مردم می خواهیم که فقط در صورت دریافت پیام، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند زیرا در غیر اینصورت معطل می شوند.

وی اظهار کرد: طی چند روز اخیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چند مرکز واکسیناسیون را راه اندازی کرده و ما با همکارانمان بازدیدی هم از مرکز واکسیناسیون که در موزه دفاع مقدس ایجاد شده داشتیم و شرایط خوب بود.

درخواست نمایندگان سیستان از ارتش و سپاه

شهریاری تأکید کرد: دانشگاه شهید بهشتی قول داده که طی روزهای آینده نیز چندین مرکز برای تزریق واکسن راه اندازی کند و دیگر شاهد این نباشیم که مثلا مردم به دلیل نگرانی از جا ماندن از واکسن ، از شب  پشت درب مراکز واکسیناسیون بخوابند تا نوبتشان شود.

وی مطرح کرد: قبل از راه اندازی مراکز جدید، تماس ها و شکایات زیادی در خصوص ازدحام صف ها و مراکز واکسیناسیون داشتیم اما در این دو سه روز اخیر گزارشی از ازدحام صف های واکسیناسیون نداشته ایم البته مجددا این مساله را از دکتر زالی پیگیر خواهم بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برای بهتر شدن شرایط واکسیناسیون و ارائه ی خدمت بهتر به مردم گروه های مختلف از جمله بسیج، هلال احمر و غیره پای کار آمده اند اما باز محدودیت هایی وجود دارد.

*** کرونا در سیستان و بلوچستان در حال تبدیل به یک فاجعه انسانی

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس در همین راستا بیان کرد: وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان مرز تراژدی را رد کرده است و در حالی تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی می باشد. وزیر بهداشت که اعلام می کند ایران آمادگی تأمین واکسن برای کشورهای مستضعف را دارد بهتر است اول نگاهی به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بیندازد.

درخواست نمایندگان سیستان از ارتش و سپاه

 

وی در ادامه اظهار کرد: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. این تراژدی در استان سیستان به شکل خطرناکی در حال گسترش است. اگر به وضعیت استان توجه نشود و جلوی این روند گرفته نشود تبدیل به یک معضل بزرگ خواهد شد.

*** سراوان فقط یک پزشک متخصص عفونی و یک بیمارستان

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی با بیان این‌که "اگر ستاد ملی مقابله با کرونا روند مدیریتی خود را به همین شکل ادامه دهد پیک‌های جدیدی خواهیم داشت"، اظهار کرد: در زمان حاضر قرنطینه تنها در شرایط بحرانی انجام می‌شود؛ در حالی که این قرنطینه اثربخشی ندارد. پیک کرونا پس از مدتی فروکش می‌کند و باید زمانی که هنوز شرایط بحرانی نشده است نسبت به اعمال قرنطنیه اقدام شود در حالی که ستاد مقابله با کرونا در زمینه پیشگیری خوب عمل نمی‌کند و اگر ستاد مقابله با کرونا اقدامات درستی انجام داده بود الآن شاهد پیک پنجم بیماری نبودیم.

درخواست نمایندگان سیستان از ارتش و سپاه

 

وی درباره علت بحرانی شدن وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان افزود: هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیرتر باشد در شرایط بحرانی زودتر نمایان می‌شود. ابتدایی‌ترین مسئله برای مقابله با کرونا، تأمین آب سالم است و در سراوان با کمبود شدید آب مواجهیم و برخی مردم با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند "پنج روز است به‌علت کم‌آبی ظرف‌هایمان را نشسته‌ایم"! راه ارتباطی مناسبی در این شهر وجود ندارد و مسئولان اجرایی استان در یک سال اخیر سفری برای رفع مشکلات سراوان به این شهرستان نداشته‌اند.

یک متخصص عفونی به‌ازای 480هزار نفر!

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سراوان با جمعیت 480هزارنفری تنها یک پزشک متخصص عفونی دارد که رئیس بیمارستان رازی است و تنها دو الی سه پزشک متخصص داخلی دارد!

 

فاضلی با ابراز این‌که "در سیستان و بلوچستان کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از ماسک زدن، رعایت فاصله‌گذاری و شست‌وشوی دست‌ها را داشته‌ایم" یادآور شد: پیش از برگزاری انتخابات شوراها تجمعاتی انجام شد که باید تدابیری برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام می‌شد و سیستم بهداشت و درمان باید واکسیناسیون را به‌طور مطلوب افزایش می‌داد که متأسفانه تدابیر بهداشتی در نظر گرفته نشد.