۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

خشونت خانگی را به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اطلاع دهید

علی گو گفت: گروه‌های دچار و یا در معرض خشونت در شرایط بحرانی برای دریافت کمک می‌توانند با اورژانس اجتماعی و خط تلفنی ۱۲۳ تماس بگیرند.
کد خبر : ۵۶۳۱۲۵

محمود علی گو سرپرست کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کودکان و همسران آزار دیده، سالمندان و معلولان آزاردیده، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی، دختران و پسران فراری از منزل ، ساکنین سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین با تاکید بر گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند،  مشمول دریافت خدمات برنامه اورژانس اجتماعی هستند.

خشونت خانگی را به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اطلاع دهید

وی برنامه‌های اورژانس اجتماعی برای خدمات بیشتر را موارد زیر دانست:
• توسعه مراکز و فعالیت‌های اورژانس اجتماعی و تیم‌های خدمات سیار جهت تسهیل دسترسی به خدمات تخصصی اورژانس اجتماعی
• ارتقاء تجهیزات مراکز خط تلفن ۱۲۳ به منظور افزایش تماس‌های ورودی و امکان پاسخگویی به تماس‌های بیشتر
• راه اندازی سامانه‌های ثبت اطلاعات خدمت گیرندگان اورژانس اجتماعی
• اجرای برنامه‌های اطلاع رسانی و معرفی خدمات اورژانس اجتماعی به شهروندان
• برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی برای ارتقا دانش تخصصی کارشناسان

سرپرست کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی گفت:  بر اساس تماس‌های انجام شده با خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در سال ۹۹ بیشترین تماس به ترتیب در موضوعات زیر بوده است:

  • اختلاف خانوادگی حاد
  • گزارش کودک آزاری
  • همسرآزاری
  • زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی 

علی گو افزود: ۳۸/۲ درصد از تماس‌های اورژانس اجتماعی در موضوعات خشونت خانگی بوده است. مداخله در موارد خشونت‌های خانگی شامل: مداخله در موارد کودک آزاری، همسرآزاری، معلول یا سالمند آزاری و اختلاف خانوادگی حاد است.

وی عوامل موثر بر خشونت زنان را ویژگی‌های فردی و خانوادگی، محیط و طبقه اجتماعی، قدرت مردان در بعد اقتصادی، میزان حمایت سازمان‌های پشتیبانی کننده از زن، نقش رسانه‌ها و حمایت‌های قانونی در جامعه دانست.

سرپرست کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی تصریح کرد: کنترل فقر و اعتیاد، مقابله با تجمل گرایی و تشویق فرهنگ ساده زیستی، اصلاح الگو‌های همکاری و مشارکت در امور منزل، توجه بیشتر به حقوق زنان و رعایت آن از طرف مردان، بالا بردن فرهنگ فردی و اجتماعی و تقویت اعتقادات مذهبی می‌تواند در زمینه کنترل خشونت در خانواده مفید باشد.

وی بیان کرد: وقتی فرد دچار خشونت می‌شود  می‌تواند با شماره تلفن ۱۲۳ تماس گرفته و یا به مراکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور مراجعه نماید.
علی گو خاطرنشان کرد:  خشونت خانگی یک آسیب اجتماعی است که به سلامت جسمی و روانی قربانی و کل خانواده صدمه می‌زند و اثرات آن می‌تواند سال‌ها حتی پس از توقف خشونت ادامه داشته باشد. همچنین،  بر سلامت و رشد ذهنی، اجتماعی و هیجانی کودکان و نوجوانانی که شاهد و یا قربانی خشونت خانگی هستند تاثیر گذاشته و می‌تواند یک عامل خطر برای سوء مصرف مواد و الکل، پرخاشگری و خشونت و بزهکاری و انواع مشکلات روان شناختی در بزرگسالی باشد.