۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰

واکنش چین به کشف گورهای جمعی در کانادا

واکنش چین به کشف گورهای جمعی در کانادا
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی اعلام کرد: کشف گورهای جمعی، فصل تاریک حقوق بشر در کانادا را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۵۶۲۶۷۸

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به کشف دیگر گورهای جمعی در کانادا متعلق به بومیان این کشور ابراز امیدواری کرد که اوتاوا به‌جای اینکه به عذرخواهی لفظی بسنده کند، سیاست‌هایی برای حمایت از حقوق بومیانش اتخاذ کند.

به گزارش مهر سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: پس از این اکتشافات، فصل تاریک تاریخچه حقوق بشری کانادا بیشتر و بیشتر در برابر تمام جهان آشکار شد. اوتاوا درخصوص تمام این جنایات تاریخی، بدون اینکه عملی انجام دهد، تلاش برای آشکار کردن حقیقت را وعده داده است. هنگام کشف بقایای ۲۱۵ کودک دیگر که پیشتر به آن اشاره کردیم، آنچه از سوی دولت کانادا شاهد بودیم مقصر دانستن کلیسای کاتولیک بود. بقایای این کودکان توسط رادارهای دارای قابلیت نفوذ به اعماق زمین و توسط نهادهای اجتماعی کشف شدند.

کشف دو گور جمعی دیگر و پیدا شدن بقایای نزدیک به یک هزار کودک در کانادا که رسوایی تازه برای این کشور مدعی حقوق بشر محسوب می شود، باعث شد تا «جاستین تردو» نخست وزیر کانادا برای کاستن از فشار ناشی از این رسوایی بر کشورش از پاپ فرانسیس بخواهد تا در خاک کانادا از بومیان این کشور عذرخواهی کند.

نخست وزیر کانادا در پی پیدا شدن نزدیک به یک هزار جسد دیگر در دو گور دسته جمعی، از پاپ خواست برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل اداره مدارس شبانه روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

مقامات منطقه کووسس (Cowessess)، جایی که گورهای جمعی کودکان در آنجا پیدا شده، اعلام کرده اند که یک گور دسته جمعی با بقایای ۷۵۱ جسد بی نام و نشان در محل مدرسه مسکونی ماریوال (Marieval) در استان ساسکاچوان کشف کرده اند. این در حالی است که تنها چند هفته از خبر کشف یک گور دسته جمعی ۲۱۵ بقایای اجساد بی نام و نشان در یک مدرسه سابق شبانه روزی در استان بریتیش کلمبیا می گذرد.

سیستم مدارس شبانه روزی که بین سالهای ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتاً کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می دهد که سیستم این مدارس شبانه روزی نسل کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.

در اوایل این ماه، پاپ فرانسیس در پی انتشار خبر کشف گورهای دسته جمعی که گفته می شود حتی کودکان سه ساله نیز در میان آنها بوده، از یک عذرخواهی کوتاه هم دریغ کرد اما گفت که کشف بقایای ۲۱۵ کودک دردناک بوده و خواستار احترام به حقوق و فرهنگ مردم بومی شد.