۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶

ماجرای سیم‌کارت‌هایی که در لیست سیاه قرار گرفتند

ماجرای سیم‌کارت‌هایی که در لیست سیاه قرار گرفتند
برخی صاحبان سیم‌کارت اعلام می‌کنند که پس از فعالیت‌ تبلیغاتی پیامکی در انتخابات به نفع برخی از کاندیداها، سیم‌کارت‌شان قطع شده است.
کد خبر : ۵۶۲۶۶۹

اخیرا که چندین انتخابات به صورت همزمان در کشور برگزار شده است، مسائلی برای برخی سیم کارت های شخصی مردم ایجاد شده است. 

به گزارش فارس در روزهای گذشته گزارش هایی از برخی مشترکان تلفن همراه دریافت شده که مبنی بر قطع ارتباط سیم کارت شان دریافت شده است. این صاحبان سیم کارت اعلام می کنند که فعالیت هایی در عرصه انتخابات برای تبلیغات به نفع کاندیداهایی داشته اند و پس از آن سیم کارت شان از دسترس خارج شده است.

این افراد در پیگیری اولیه موضوع قطع ارتباط سیم کارت شان از اپراتور مورد نظر پاسخ گرفته اند که «سیم کارت شما در بلک لیست (لیست سیاه) قرار گرفته است». همزمانی این اتفاق با تبلیغ برای کاندیدای خاصی، ابهاماتی را برای مشترکان رقم زده است.

ماجرای سیم کارت هایی که در لیست سیاه قرار گرفتند، چیست؟

در پیگیری خبرنگار از شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی اعلام شد که: در این ایام سیم کارت برخی از مشترکان به علت ارسال پیامک های زیاد که پیامک انبوه تلقی شده، مسدود شده است.

منظور از لیست سیاه هم قرار گرفتن در لیست مسدودی ها است.

براساس مقررات سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه‌روز ۵۰۰ پیامک تعیین شده است و مشترک حداقل یک بار از این قانون فراتر رفته که منجر به مسدودی سیم کارت او شده است. بنابراین، این موضوع ارتباطی با فعالیت انتخاباتی افراد در جریان انتخابات اخیر نداشته است.

چه نهادی برای ارسال پیامک زیاد، ممنوعیت ایجاد کرد؟

ارسال پیامک انبوه با سیم کارت شخصی، براساس یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی و طبق آیین نامه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی محتوا در کشور ممنوع شده است.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی می گوید: خدمات پیامک انبوه، خدماتی است که پیامک‌ها از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکه‌های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می‌شود و جنبه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دارد. ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی از مصادیق پیامک انبوه بوده و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال‌سازی و یا غیر فعال نمودن دریافت پیامک‌های انبوه از این طریق را برای کاربران فراهم کنند.

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این باره توضیح می دهد: در راستای رسالت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت و حفاظت از حقوق مشترکین در حوزه ICT، در مقررات فعلی، سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه‌ روز ۵۰۰ پیامک تعیین شده است که اپراتورهای تلفن همراه از فروردین ماه سال ۹۸ آن را اجرایی کردند.

چند هزار سیم کارت مسدود شده اند؟

براساس آخرین آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون ۳۵۲ هزار و ۱۳۴ سیم کارت شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده اند.

مقایسه آمارها در بازه های زمانی مختلف، نشان می دهد که روند برخورد با سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی شدت یافته است. تا یک سال پیش به صورت متوسط حدود ۳ تا ۵ هزار سیم‌کارت شخصی ارسال کننده پیامک تبلیغی شناسایی می‌ شدند که اخیرا این تعداد در برخی ماه ها به ۵۰ هزار سیم‌کارت رسیده است.

برخی از مشترکان هم از اعمال سقف تعداد برای ارسال پیامک با سیم کارت شخصی راضی نیستند

اصلا چرا برای ارسال پیامک از سیم کارت شخصی سقف گذاشته شد؟

یکی از گلایه های مشترکان تلفن همراه در طول سال ها، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه بود که در تعداد زیاد و به طور مکرر، زمینه آزار مردم می شدند.

برای رفع این مشکل، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار حوزه ارتباطی کشور، به اپراتورهای تلفن همراه دستور داد امکان انصراف مشترکان از دریافت پیامک های تبلیغی را فراهم کنند و به این ترتیب سامانه ۸۰۰ در همه اپراتورها برای لغو دریافت پیامک های ناخواسته راه اندازی شد.

این سامانه آسان و مفید بود و توانست دست سوء استفاده کنندگان بازار تبلیغات را از گوشی مردم کوتاه کند اما به همین دلیل هم کمی پس از آغاز به کار آن، سوء استفاده کنندگان بار دیگر راهکار جدیدی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی پیدا کردند. آنها با استفاده از سیم‌کارت‌های شخصی، اقدام به ارسال پیام‌های تبلیغی کردند.

بر همین اساس، مقررات ارسال حداکثر ۵۰۰ پیامک در روز از سیم کارت شخصی وضع شد و در تمام اپراتورهای کشور به صورت یکسان اجرا می شود.

با این حال اگر مشترکانی از شماره شخصی پیامکی با محتوای تبلیغی دریافت کردند می توانند مورد را به سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات اعلام کنند تا با بررسی موضوع، در صورت اثبات مزاحمت، با شخص متخلف برخورد شود.