۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱

جزئیاتی از مثبت شدن دوپینگ 2 ورزشکار

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ توضیحاتی را در خصوص مثبت شدن تست دوپینگ 2 رزمی‌کار ارائه کرد.
کد خبر : ۵۶۲۵۶۸

فرزاد شارکی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص مثبت شدن دو تست دوپینگ در رشته‌های رزمی اظهار داشت: نکته اول اینکه در خصوص پرونده دوپینگ تا وقتی رأی صادر نشود موضوع محرمانه است که این قانون آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ محسوب می‌شود و نباید انتشار عمومی شود چرا که ممکن است ورزشکار تبرئه شود. الان همه اسم ورزشکاران را که دوپینگ کرده‌اند می‌دانند.

جزئیاتی از مثبت شدن دوپینگ 2 ورزشکار

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ادامه داد:‌در خصوص تکواندو باید بگویم ما خارج از مسابقه اواخر اردیبهشت از ورزشکار تست گرفتیم که مثبت شد دسته‌بندی مواد به خاص و غیرخاص تقسیم می‌شود که نمونه دوپینگ تکواندو موارد خاص بود حالا اگر تعمد ثابت شود ورزشکار 4 سال در غیر این صورت 2 سال محرومیت خواهد داشت اما محرومیت قطعا وجود دارد.بنابراین برای دوپینگ عمدی بودن و همین طور مواد را مورد بررسی قرار می‌دهند. در خصوص درجه خطا ارزیابی می‌کنند که چقدر ورزشکار کم‌کاری کرده است و بر اساس آن حکم صادر می‌شود.

شارکی در خصوص صدور حکم خاطرنشان کرد: زمانی که تست دوپینگ یک نفر مثبت می‌شود دو تا 4 هفته نمونه را از آزمایشگاه اعلام می‌کنند بعد از مثبت شدن بررسی اولیه انجام می‌شود مبنی بر اینکه آیا معافیت درمانی بوده یا خیر، بر اساس آن نتیجه به ورزشکار از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی می‌شود که ما این کار را انجام دادیم همین طور از طریق واتساپ به او اطلاع‌رسانی شدن به تکواندو گفتیم تخلف محرز شده مهلت 7 تا 10 روزه دارند که توضیح دهند ماده چطور وارد بدن ورزشکار شده است و اینکه عمدی بوده یا خیر. در این فاصله ورزشکار می‌تواند درخواست نمونه B داشته باشد.

وی در خصوص مثبت شدن تست دوپینگ کاراته هم خاطرنشان کرد: تست کاراته با ما نبوده و فدراسیون جهانی در مسابقات پرتغال این نمونه را گرفته است معمولا زمان 6 ماهه‌ای لازم است تا حکم قطعی صادر شود این نکته را باید بگویم هیچکدام از دو ورزشکار درخواست نمونه B نداشتند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پاسخ به این سوال که آیا از فدراسیون جهانی کاراته در خصوص تست دوپینگ ایران نامه‌نگاری با شما صورت گرفته یا خیر، یادآور شد: هر پرونده‌ای که مورد بررسی قرار می‌گیرد یک رونوشت به ایران می‌آید ما در جریان دوپینگ کاراته بودیم و دفاعیه لازم را انجام دادیم.

شارکی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه سرمربی کاراته اعلام کرده ورزشکار دوپینگی دارو را با تجویز پزشک مصرف کرده است، خاطرنشان کرد: بله، اما ورزشکار باید چک کند که این دارو در لیست مواد ممنوعه نباشد. ورزشکار ما لیست را چک نکرده، از پزشکی خارج از ورزش مشورت گرفته، معافیت درمان هم نگرفته بنابراین محرومیت قطعی است. وضعیت این ورزشکار در مرحله رسیدگی قرار دارد. با توجه به اینکه غیرعمد بودن دوپینگ ثابت شده محرومیت ورزشکار حول و حوش دو سال خواهد بود.حدود دو تا سه ماه دیگر تصمیم نهایی اعلام می‌شود اما این ورزشکار حکم تعلیق را گرفته است.

وی درباره آموزش به ورزشکاران در خصوص مبارزه با دوپینگ یادآور شد: ما همچنان تست‌ها را برای المپیک می‌گیریم اما ممکن است جواب‌ها به المپیک نرسد اما در خصوص پارالمپیک کارمان را ادامه می‌دهیم مسائل آموزشی اختصاصی هم برای المپیک و پارالمپیک آماده کرده‌ایم که بچه‌ها باید بخوانند ما قرار است کلاس حضوری و غیرحضوری هم برای مبارزه با دوپینگ برگزار کنیم.