۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷

تعلیق پروانه وکالت «جولیانی» به دلیل حمایت از ادعای تقلب انتخاباتی

تعلیق پروانه وکالت «جولیانی» به دلیل حمایت از ادعای تقلب انتخاباتی
وکیل رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلیل طرح ادعاهایی درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر از وکالت در ایالت نیویورک منع شده است.
کد خبر : ۵۶۲۵۳۰

دادگاهی در آمریکا «رودی جولیانی»، وکیل سابق «دونالد ترامپ» را به دلیل طرح ادعاهایی درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از وکالت در ایالت نیویورک منع کرد.

یک دادگاه تجدیدنظر در ایالت نیویورک، استدلال‌های رودی جولیانی مبنی بر اینکه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ از موکل او، دونالد ترامپ ربوده شده را «دروغ» تشخیص داده است.

دادگاهی در منطقه «منهتن» گفته «شواهد بی‌چون و چرایی» وجود دارد مبنی بر اینکه آقای جولیانی در راستای تلاش‌های ترامپ برای برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهارات اشتباه و گمراه‌کننده‌ای به دادگاه ها، قانونگذاران و عموم مردم تحویل داده است.

این دادگاه اعلام کرد: «این اظهارات غلط با هدف وزن دادن به روایت جولیانی، مبنی بر اینکه تقلب گسترده انتخاباتی مانع پیروزی موکلش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شده بیان شده است.»

دادگاه منهتن گفته جمع‌بندی حاصل‌شده بعد از بررسی این پرونده این بوده که اظهارات جولیانی، نفع عمومی را به خطر انداخته و واجد شرایط لازم برای تعلیق پروانه وکالت است.

دادگاه مذکور همچنین خاطرنشان کرده تعلیق پروانه کار جولیانی بلافاصله لازم‌الاجرا است و تا زمان اطلاع‌رسانی بعدی موثر خواهد بود.

جولیانی هم در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و هم پس از آن جزو چهره‌های جنجالی بود. حدود دو ماه پیش رسانه‌های آمریکا گزارش دادند مأموران فدرال آمریکا با حکم وزارت دادگستری، منزل و دفتر کار «رودی جولیانی» را مورد تفتیش قرار دادند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته بود به نظر می‌رسد که این تحقیقات درباره لابی‌گری او با مقامات اوکراینی در طول دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

این روزنامه به نقل از افراد مطلع نوشت، به نظر می‌رسد تمرکز تحقیقات علیه جولیانی، بر نقش او در اخراج «ماری یووانویچ» سفیر پیشین آمریکا باشد.

ترامپ ۲۰ می ۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۸) یووانویچ را از سمتش برکنار کرد. ابتدا گمان می‌رفت علت اخراج یووانوویچ این باشد که منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است.

با این حال دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در جلسات استیضاح اول ترامپ با عنوان «اوکراین گیت» این فرض را مطرح کردند که کاخ سفید با برکناری ماری یووانویچ قصد داشته تا امکان اعمال فشار بر دولت اوکراین را برای تحقیق در مورد جو بایدن فراهم کند.

به گفته سه عضو تیم تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا در موضوع رسوایی اوکراین‌گیت، ۱۰ جولای ۲۰۱۹ (۱۹ تیرماه) بین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید و «گوردون ساندلند» نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا بر سر همکاری ساندلند با جولیانی برای اعمال فشار بر دولت اوکراین جهت تحقیق کردن علیه دموکرات‌ها مشاجره لفظی شدیدی در گرفته است.

«ویلیام تیلور» سفیر وقت آمریکا در اوکراین که برای شهادت دادن علیه ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شده بود، اظهار داشت ساندلند به او گفته بود که ترامپ اعطای بسته کمک‌های نظامی به اوکراین را به اعلان علنی تحقیقات از جو بایدن و پسرش مرتبط کرده است.

روابط جولیانی با اوکراینی‌ها زمانی برجسته‌تر شد که دو تاجر به نام‌های «لو پارناس» و «ایگور فرومن» ارتباط او با دادستان‌های اوکراینی را تسهیل کردند تا بتواند درباره «هانتر بایدن»، پسر جو بایدن مدارکی را دریافت کند. این دو تاجر، متقابلاً به‌دنبال این امتیاز بودند که تحت نام جولیانی کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

جولیانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مسئول رسیدگی به شکایات کمپین ترامپ درخصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود اما تقریباً تمامی این شکایت‌ها در دادگاه‌های آمریکا رد شدند. درپی شکست تیم جولیانی در به کرسی نشاندن ادعای تقلب در انتخابات، گزارش شد که ترامپ به نزدیکانش دستور داده دستمزدهای او را پرداخت نکنند.

با این حال ترامپ بعد از تفتیش خانه و محل کار جولیانی، این اقدام را «بسیار بسیار غیرمنصفانه» دانسته و او را یک فرد میهن پرست توصیف کرده بود.