۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

اما و اگر‌های تمدید قرار داد با اسکوچیچ

تیم ملی فوتبال ایران به‌عنوان صدرنشین گروه سوم منطقه آسیا در حالی وارد مرحله نهایی انتخابی جام جهانی شده است که با پایان زمان قرار داد سرمربی کروات دوباره نیمکت این تیم خالی مانده است.
کد خبر : ۵۶۲۴۴۱
روزنامه حمایت نوشت: با برگزاری دیدار میان تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق که نتیجه آن به نفع بازیکنان کشورمان رقم خورد تا به مرحله سوم انتخابی جام جهانی صعود کنند، قرارداد دراگان اسکوچیچ و فدراسیون فوتبال نیز خاتمه یافت. به این ترتیب این مربی کروات که در یک بازه زمانی فشرده موفق شد در چهار بازی رسمی رقابت‌های انتخابی جام جهانی تیمش را به پیروزی برساند تا به‌عنوان تیم اول و بالاتر از تیم‌های عراق و بحرین راهی مرحله بعدی شود، کشورمان را ترک کرد، تا فدراسیون فوتبال دوباره برای انتخاب سکاندار هدایت تیم ملی کشورمان تصمیم‌گیری کند.
 
اما و اگر‌های تمدید قرار داد با اسکوچیچ
 

نگاه پیشکسوتان

این در حالی بوده که به نظر می‌رسد حداقل نگاه کارشناسان فوتبال کشورمان به حضور وی مثبت بوده به عنوان نمونه صمد مرفاوی، معتقد است که تیم ملی در دور رفت با مارک ویلموتس نتیجه لازم را نگرفت، آنچه که هم حاصل بی تدبیری مسئولانی بود که مربی را آوردند که فقط دنبال پول بود.
 
در نهایت از بین مربیان داخلی و خارجی اسکوچیچ انتخاب شد که در دل فوتبال ما بود و با توجه به شناختی که داشت، کارش را انجام داد.  بازیکنان ما بیشترشان لژیونر و جزو برترین فوتبالیست‌های آسیا هستند و می‌توانند مجموعه خوبی باشند. هرچند که ویلموتس با همین مجموعه نتوانست نتیجه بگیرد.
 
علاوه براین مجید جهانپور، مربی اسبق تیم ملی نیز تاکید دارد که اسکوچیچ با تیم ملی نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت و شاید برخی انتظار نداشتند تیم ملی با این مربی موفق شود.  
 

چرا باید سرمربی تغییر کند؟

همچنین برخی از صاحب‌نظران این رشته ورزشی امیدوار هستند تا سرمربی کروات دوباره به اردوی تیم ملی بازگردد. آرزویی که هومن افاضلی، پیشکسوت فوتبال کشور هم به آن اشاره کرده است، اینکه اسکوچیچ امیدواری را به اردوی تیم‌ملی بازگرداند. وی مانند برخی‌ها که به فوتبال ما خسارت وارد کردند، نبود و ناکامی‌های قبل را جبران کرد. از این‌رو می‌توان بدون نگرانی با وی تمدید کرد.  
 
با این وجود البته جهانپور به این موضوع اشاره کرده است که برخی خبر‌های منتشر شده در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند که مشکلاتی در مدیریت تیم وجود داشته و طرفداران تعویض سرمربی تیم ملی روی این مساله خیلی مانور می‌دهند. به گفته وی گویا در بحث مدیریتی سرمربی تیم ملی مشکلاتی پیش آمده یا خواسته برخی لژیونر‌ها این بوده که سرمربی تغییر کند.
 
با این وجود همانطور که پیش‌تر اشاره شد کارشناسان و پیشکسوتان این رشته ورزشی همچنان متفق القول هستند حرف زدن از تغییر اسکوچیچ کاملا بی‌منطق است. به طور نمونه آرش برهانی، پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران نیز با تایید این موضوع بیان کرده است که ۱۰۰ درصد موافق ادامه حضور اسکوچیچ در تیم ملی است، زیرا که به اعتقاد وی اسکوچیچ هم آسیا و هم بازیکنانش را به خوبی می‌شناسد و در این مقطع بهترین گزینه است.
 
در این میان هرچند که جهانپور به احتمال بروز مشکلات در مدیریت تیم البته با توجه به شنیده‌های و خبر‌ها پرداخته بود، اما این را هم گفته است که شاید این مسایل تحت تاثیر دلال‌هایی بوده که به‌خاطر منافع‌شان دست به هر کاری می‌زنند و از اهرم‌هایی برای فشار استفاده می‌کنند تا مهره‌های خودشان را در تیم ملی حاکم کنند.  وی در ادامه بیان کرده است که نظر شخصی من این است؛ اسکوچیچ مربی سالمی است که با فرهنگ ما هم آشنایی دارد و خصوصیاتش با فرهنگ ایران جور در می‌آید. اگر مشکلاتی هم هست نباید به صورت حذفی برخورد و باید به صورت ارشادی عمل شود و با دید مثبت مشکلات را حل کرد.
 

نباید مسایل را سیاه و سفید دید

به هر حال همانطور که صاحب‌نظران این رشته ورزشی بیان کرده‌اند؛ به هیچ عنوان نمی‌توان امتیاز‌های خصوصیات شخصی و فنی این مربی را نادیده گرفت. آنچه که موجب شده تا بسیاری از آن‌ها با تعویض سرمربی تیم ملی مخالف بوده و معتقد باشند؛ نباید مسایل را سیاه و سفید دید. ضمن اینکه بهتر است ثبات در کادرفنی تیم ملی داشته باشیم.
 
در این میان جهانپور تاکید دارد که ما مربی مثل کارلوس کی‌روش داشتیم که یک چهره بین‌المللی بود و با رزومه و شخصیت کاریزماتیکی که داشت، بازیکنان تحت تاثیر شخصیتش قرار می‌گرفتند، اما آن زمان این همه لژیونر نداشتیم و از سویی دیگر کی‌روش می‌خواست نفر اول فوتبال کشورمان باشد، حتی به جای رئیس فدراسیون و رئیس سازمان ورزش ما تصمیم گیری کند و گاهی آن‌ها را تحقیر هم می‌کرد.
 
وی به هیچ عنوان در چارچوب قرار نمی‌گرفت، اما اسکوچیچ مربی افتاده و خاکی است و وظیفه‌اش را به خوبی انجام می‌دهد. در روز‌های کرونایی تمامی مسابقات لیگ را رصد کرد و به نفع تیم ملی است که وی را حفظ کنیم و اگر مشکلی هم هست آن مشکل را برطرف کنیم. به‌رغم همه این سخنان، اما شهاب الدین عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال در مراسم استقبال از تیم ملی ایران درباره ادامه یا عدم ادامه همکاری با اسکوچیچ حرف‌های دوپهلویی زده و تصمیم در این مورد را به عهده هیات رییسه گذاشته است.  
 
به هر حال باید گفت که انتخاب اسکوچیچ به سرمربیگری تیم ملی، از ابتدا هم منتقدان زیادی داشت. افرادی که کارنامه وی را با کارلوس کی‌روش مقایسه می‌کردند و به این نتیجه می‌رسیدند که وی نمی‌تواند گزینه بلندمدتی برای تیم ملی به شمار رود. ضمن اینکه سرمربی کروات، انتخاب مدیران پیشین فدراسیون بود، اکنون به‌نظر می‌رسد احتمال جابه‌جایی در نیمکت تیم ملی قوت گرفته است، این در حالی بوده که مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی امروز قرعه‌کشی می‌شود و بازی‌ها نیز از شهریورما آغاز خواهد شد.