۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱

توضیحات کارگردان سریال "زیرخاکی" درباره "پخمه" تصویرکردن منافقین

توضیحات کارگردان سریال
جلیل سامان در پاسخ به سؤالی که چرا منافقین در "زیرخاکی" پخمه نشان داده شدند، تأکید کرد که می‌خواستم از زاویه‌ای دیگر به اینها نگاه کنم که واقعاً پخمه‌اند.
کد خبر : ۵۶۲۳۸۵

 امروز چهارشنبه (2 تیرماه) نشست خبری سریال «زیر خاکی» با حضور جلیل سامان نویسنده و کارگردان، رضا نصیری‌نیا تهیه‌کننده و با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد.

در این نشست نصیری‌نیا درباره ساخت «زیرخاکی 3» گفت: پیشنهاد رسمی فصل سوم را دیروز در جلسه‌ای برای پخش در ماه رمضان سال آینده به من دادند. مشکلات مختلفی پیش رو هست و من یک ماه وقت برای بررسی این موضوع خواستم که ببینم می‌شود فصل سوم را ساخت و آیا به ماه مبارک می‌رسد یا نه. هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم و قرار شد تا پایان تیر به سیما فیلم اعلام کنیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه.

جلیل سامان هم اظهار کرد: نظر من و آقای نصیرنیا فرقی ندارد. به ساخت ادامه سریال تمایل داریم اما تعهدی به سازمان صداوسیما نداریم. سازمان از قبل چیدمانی برای این کار نداشته است. باید بررسی شود و بستگی به شرایط دارد. قصه باید گلویم را بگیرد و بگوید انجامش بده؛ نه اینکه صرفاً سازمان صداوسیما بگوید. اگر این اتفاق بیفتد ان شاءالله ادامه می‌دهیم.

سامان در پاسخ به سوال تسنیم درباره اینکه چرا به سمت کارهای طنز گرایش پیدا کرده است، گفت: دلیل اینکه به سمت کار کمدی کشیده شدیم شرایط مردم بود مردم صبح تا شب غم و غصه و تراژدی خودشان را دارند و کرونا هم حال و روز مردم را بد کرده بود و ما رفتیم به سمت و سوی طنز تا شاید کمی حال مردم بهتر شود. می‌خواستم خودم را هم محک بزنم ببینم می‌توانم در کمدی کاری انجام دهم که موفق باشد. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.

او در بخشی از این نشست در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم  که چرا در زیرخاکی منافقین را شخصیت‌هایی بی‌عرضه و پخمه جلوه داده است؟ گفت: برای ایجاد موقعیت کمیک باید شرایط خاصی به وجود آورد. می‌خواستم از زاویه دیگری به منافقین نگاه کنم. شخصیت‌های پخمه هم بینشان بود و غیرپخمه هم بود. فکر کنید 200 نفر دور هم جمع شوند و بخواهند تهران را بگیرند این خودش شرایط طنز را ایجاد می‌کند.

سامان درباره ایرادهای سریال «زیرخاکی» اظهار کرد: وقتی که کار بی‌وقفه ساخته می‌شود و همزمان نوشته ضبط و پخش می‌شود خطاها بیشتر می‌شود. بخشی از اشکالات را در تدوین می‌توان برطرف کرد ولی واقعیت این است که راضی کردن همه مخاطبان با هم کار خیلی مشکلی است اگر ادامه‌ای در کار باشد امیدوارم بتوانیم مخاطبان را راضی کنیم.

کارگردان «زیرخاکی» درباره پرداختن به قصه‌ای تاریخی اظهار کرد: مهم‌ترین چیزی که با آقای نصیری‌نیا صحبت کردیم این بود که ما بهترین آدم‌ها را در دهه‌های 1350 و 1360 داشتیم و سعی کردیم در این سریال این را به یاد مردم بیاوریم که به فکر هم باشند؛ مثلاً با بالا رفتن قیمت دلار اجاره خانه‌شان را بالا نبرند. یادآوری عروسی‌های ساده آن زمان و دیگر یادآوری‌ها که لازم بود.

نصیری‌نیا در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره حضور هادی حجازی فر در فصل سوم سریال هم توضیح داد: باید ببینیم‌ برنامه‌شان به چه شکلی است و سریال در حال ساختشان کی تمام می‌شود و ما کی شروع می‌کنیم. هر زمانی شرایط حضور را داشته باشند و دوست داشته باشند بیایند، ما هم استقبال می‌کنیم و لذت می‌بریم.

تهیه‌کننده زیرخاکی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: فیلمنامه فصل دو ابتدا و انتهایش همین بود که پخش شد. قاعدتاً شاید سازمان صداوسیما در نظر داشته باشد که سریال را ادامه دهد. در زمان فصل اول، قرار به ساختن فصل دو و سه نبود اما به خاطر مشکلاتی که پیش آمد سریال نصفه پخش شد و ما بخش‌های ضبط شده‌ای داشتیم که ماند؛ بنابراین از آنجا به بعد فصل دو شکل گرفت.