۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴

زمزمه افزایش قیمت در زمین‌های تهران

نشانه های افزایش قیمت زمین در مناطق پرمشتری پایتخت به چشم می خورد. مناطقی که درجایگاه های اول و تا سوم فروش قرار دارندو سال هاست این رکورد را حفظ کرده اند. منطقه ۵ و منطقه ۴ سالهاست جزو مناطق پر مشتری بازار مسکن هستند.
کد خبر : ۵۶۲۱۲۳

بازار خانه های کلنگی و زمین ها مرغوب همیشه گرم بوده است. شاید یکی دو سال است که سازنده ها کم تر به پروژه های مشارکت در ساخت رغبت نشان می دهند اما هنوز زمین های مرغوب در مناطق محبوب پر مشتری هستند.

یک سازنده در منطقه ۵ می گوید؛ «اگر زمین مناسب و مرغوب در خیابان اشرفی که متراژ آن بالای ۲۵۰ متر باشد پیدا شود زیر قیمت متری ۱۰۰ میلیون به فروش نمی رود. قیمت زمین  وابسته به  موقعیت مکانی آن و مجوز بارگذاری در آن طرح تفصیلی، میزان بر و ...دارد. هر عاملی مانند ایجاد یک طرح عمرانی و توسعه‌ای یا افزایش امکانات هم باعث می‌شود که ارزش یک زمین تغییر کند.

هرچند بررسی فایل های فروش زمین و خانه های ویلایی قدیمی در این محدوده نشان می دهد با قیمت ۷۰ میلیون هم می توان در این محدوده زمین پیدا کرد.

بررسی میدانی قیمت زمین درشرق تهران هم  نشان می دهد وضعیت مشابه غرب است و می توان گفت دیگر در تهران زمین ارزان پیدا نمی شود. به اعتقاد کارشناسان،  رونق بازار مسکن و سرعت ساخت و ساز از عوامل موثر در تعیین قیمت زمین هستند و هر زمان که رکود در بازار مسکن حاکم بوده، نرخ زمین نیز تغییر نکرده و بالعکس و در هر دوره‌ای که بازار مسکن رونق یافته، قیمت زمین نیز بالا رفته است.

 دلیل افزایش قیمت زمین نسبت به ماه های پایانی سال ۹۹ با وجود ریزش خریداران و پیش بینی دنباله دار شدن رکود در این بازار چیست؟ فخرالدین زاوه، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درباره افزایش قیمت زمین در مناطقی چون ۴ و ۵ که ساخت و ساز در آن رونق دارد گفت: اگر  این آمار  بر اساس محاسبات دقیق به دست آمده باشد، باید گفت شاید ترکیب معاملات باعث شده باشد که ما این تغییرات را در بازار زمین ببینیم.

به این نکته باید توجه کرد که زمین مرغوب و قابل ساخت و ساز در شهر تهران در حال محدود و محدودتر شدن است و این خود، عاملی است که سبب می‌شود یک روند افزایشی را به نمایش بگذارد. یعنی با این دیدگاه، می‌توان روند افزایش قیمت زمین را که از نظر مرغوبیت محدودتر از همیشه است در مقایسه با روند افزایش قیمت آپارتمان تحلیل کرد.

زمزمه افزایش قیمت در زمین‌های تهران