۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۷

چگونه مصرف گندم باعث بروز درد مفاصل می‌شود؟

چگونه مصرف گندم باعث بروز درد مفاصل می‌شود؟
متخصصان می‌گویند پروتئین گلوتن موجود در غلاتی مانند گندم و جو می‌تواند در برخی افراد باعث التهاب مفاصل شود.
کد خبر : ۵۶۲۰۷۱

برخی از افراد پس از خوردن گندم و فرآورده‌های غذایی حاوی آن دچار درد مفاصل می‌شوند. در حقیقت دلیل بروز این درد ناشی از واکنش‌های التهابی به پروتئین گلوتن موجود در گندم است.

تحقیقات بلند مدت نشان داده است افرادی که از شکل خودایمنی بیماری آرتروز رنج می‌برند، در خطر بالایی برای ابتلا به بیماری سلیاک قرار دارند. بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل مصرف گلوتن بروز می‌کند. در این حالت پرز‌های روده باریک آسیب دیده است و زمانی که افراد پروتئین‌های حاوی سلیاک مانند غلات (گندم و جو) مصرف می‌کنند دچار عدم تحمل غذایی می‌شوند.

تحقیقات متخصصان حاکی از آن است که مصرف گلوتن و درد مفاصل در این گونه افراد ارتباط مستقیمی باهم دارند. زمانی که فردی که به سلیاک مبتلاست اقدام به مصرف پروتئین گلوتن می‌کند، سیستم ایمنی بدن به اشتباه وارد عمل شده و باعث بروز التهاب در بدن می‌شود.

این التهاب می‌تواند اندام‌ها و بافت‌های نرم بدن را نیز درگیر کند. در این حالت فرد ممکن است از جنبه بیرونی علائم التهاب مانند قرمزی و تورم را بروز ندهد، اما سایر علائم مانند درد مفاصل در وی بروز کند. درد مفاصل در این حالت ممکن است مداوم و مزمن بوده و یا به صورت متناوب در فرد دیده شود.

برای شناسایی ابتلای فرد به بیماری سلیاک انجام آزمایش خون و یا نمونه برداری از روده کوچک نیاز است. در صورت مثبت بودن ابتلای فرد به سلیاک، پزشک به بیمار توصیه می‌کند رژیم غذایی عاری از گلوتن را انتخاب کند.

اگر درد مفاصل به دلیل مصرف گلوتن باشد، به طور عمومی به فرد توصیه می‌شود در یک بازه زمانی مشخص (مثلا ۳۰ روزه) از مصرف گلوتن خودداری کند. در صورتی که درد مفاصل طی این مدت تسکین یافت، دلیل این امر عدم تحمل روده به گلوتن است.

افراد برای کاهش درد مفاصل ناشی از گلوتن اقدامات ذیل را می‌توانند انجام دهند:

۱- به پزشک متخصص مراجعه کنید: پزشک می‌تواند رژیم غذایی خاص عاری از گلوتن را به فرد تجویز کرده و از مصرف مواد مغذی و فیبر کافی بیمار اطمینان حاصل کند.

۲- غذا‌های غیرفرآوری شده مصرف کنید: بسیاری از غذا‌های فرآوری شده با آنکه بر روی آن‌ها قید شده که عاری از گلوتن هستند، دارای میزان قابل توجهی شکر، چربی‌های اشباع شده، و مواد نگهدارنده شیمیایی هستند. این در حالی است که مواد غذایی کامل مانند میوه ها، سبزیجات، و برنج قهوه‌ای گزینه‌های بهتری هستند.

۳- ورزش کنید: ورزش می‌تواند برای سلامت مفاصل، بیماری‌ها قلبی – عروقی، و عضلات مفید باشد.