۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱

بهترین جاهای دیدنی شیراز

شاید کم‌تر کسی فکرش را هم بکند که با یک هفته گردش در شیراز، نتواند همه جاهای دیدنی این شهر رویایی را ببیند؛ اما واقعیت به همین روال است. شیراز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور به اندازه‌ای مراکز مهم تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و جاذبه‌های تفریحی دارد که فقط با یک هفته گردش به بازدید از بخشی از آن‌ها می‌رسید.
کد خبر : ۵۶۲۰۱۱

 جاهای دیدنی شیراز

شاید کم‌تر کسی فکرش را هم بکند که با یک هفته گردش در شیراز، نتواند همه جاهای دیدنی این شهر رویایی را ببیند؛ اما واقعیت به همین روال است. شیراز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور به اندازه‌ای مراکز مهم تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و جاذبه‌های تفریحی دارد که فقط با یک هفته گردش به بازدید از بخشی از آن‌ها می‌رسید. در این مطلب قصد داریم، فقط قسمتی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را بررسی و معرفی کنیم.

سابقه تاریخی و جاذبههای مربوط به شیراز

شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران باستان بوده و همین مساله باعث شده تا این شهر پر از آثار، بناها و محل‌های مهمی باشد که ذهن هر تاریخ‌دانی را به خود مشغول می‌کنند. در اهمیت این شهر همین بس است که تا همین الان، چیزی حدود 150 سال است تاریخ‌دانان در نواحی مختلف این شهر دنبال آثاری می‌گردند و اغلب نیز به نتیجه می‌رسند.

تخت جمشید

شکوه ایران باستان و حکومت افسانه‌ای که داشته، فقط با نام تخت جمشید کامل می‌شود. تخت جمشیدی که شاید تا ابد هیچ حکومتی در ایران نمونه آن را نسازد. این محل که متاسفانه طی حمله اسکندر مقدونی آسیب‌های زیادی دیده و البته هم‌اکنون نیز به‌دست توریست‌ نماها آسیب می‌بیند، همچنان پابرجا است و سالانه هزاران مسافر را به‌سمت خودش جذب می‌کند. نام تخت جمشید، پاسارگاد و... خود اهمیت و شرایط این شهر دوست‌داشتنی را نشان می‌دهند و نیازی به زیادگویی نیست پس در ادامه با ما همراه باشید تا دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز را بشناسیم.

بهترین جاهای دیدنی شیراز

مسجد نصیر الملک

برای کسانی که طرفدار مذهب نیستند هم ساختمان این مسجد اثری چشم‌نواز و زیبا به‌نظر می‌رسد. رقص و نور کنار عرفان محض جاری در این مسجد آتئیست‌ها را هم به‌سمت خود جذب می‌کند، چه برسد به ما ایرانی‌ها که همه یک رگه مذهبی داریم. مسجد نصیر الملک به‌واقع یکی از بهترین ساختمان‌های قدیمی موجود در شیراز است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم بدون فوت وقت به‌سمت محله گود عربان شیراز بروید. در آن‌جا دالان ‌های قدیمی و کوچه‌های باریک محله شما را به‌سمت این مسجد قدیمی هدایت خواهند کرد. فراموشتان نشود همراه خود دوربین ببرید. فضای شبستان مسجد نصیر با رنگ و لعابی که دارد، باب عکاسی است.

باغ های شیراز

پس از تاریخ شاید مهم‌ترین مولفه شیراز باغ و نارنجستان‌های آن باشد. باغ‌های شیراز با فضاهای بزرگی که پر هستند از درختان دوست‌داشتنی و دیدنی شما را به زندگی جدید ترغیب می‌کنند.

باغ ارم شیراز

نمی‌توان از باغ‌های شیراز حرف زد و اسمی از ارم نبرد. زیبا، تاثیرگذار و دوست‌داشتنی سه واژه‌ای است که برای توصیف افراد زنده به‌کار برده می‌شود. سرزندگی، متفاوت بودن و هنر بسیار زیادی که در ساخت این باغ استفاده شده، این قدرت را به همه داده تا از کلمات توصیفی انسان‌ها نیز برایش استفاده کنند. باغی بسیار بزرگ که متخصصان یونسکو را نیز مجبور به پذیرش بی‌همتاییش کرد. اگر دوست دارید واقعا حس‌وحال باغ ارم شیراز را درک کنید، پیشنهاد می‌کنم قبل از ورود به آن چشمان خود را ببندید و سعی کنید دنیای اطراف خود را از یاد ببرید. در اولین نگاه به محیط بهشتی باغ ارم هر توصیفی که از بهشت شنیده‌اید، در ذهنتان تداعی می‌شود.

باغ جهان نما

باغ‌های شیراز به ارم ختم نمی‌شوند. هزاران باغ دیگر نیز وجود دارد که یکی از سرشناس‌ترین آن‌ها باغ جهان نما است. باغی زیبا با انواع درختان؛ اما اگر در اردیبهشت به این بهشت زمینی بروید، این گل‌های باغ هستند که شما را دیوانه می‌کنند. عطر باغ جهان نما در هر فصل تغییر می‌کند؛ روزی برا گل، روزی برای بهارنارنج و... وسط باغ جهان نما یکی از زیباترین ساختمان‌ها با معماری کلاه‌فرنگی ساخته شده که تماشای آن خالی از لطف نیست.

 جاهای دیدنی شیراز

تماشای فخر ادبیات ایران در شیراز

فراموشتان نشود که در کل شیراز بگردید و سری به مرجع‌های ادبی جهان نزنید، قافیه را باخته‌اید.

مقبره حافظ

به نظرم به‌جای آرامگاه حافظ و حافظیه باید از اسم این مرد برای مقبره‌اش استفاده کنیم. بروید حافظ را ببینید نه حافظیه را. حافظ هنوز زنده است و کسی مرگ او را باور نکرده که ما برای تماشای مقبره‌اش راهی شویم. لحظه لحظه حضور در باغ حافظیه شیراز را با اشعار و طراوتی حس می‌کنید که به نظرم هیچ جای دیگری نمی‌توانید نمونه‌اش را بیابید.

حافظیه شیراز محلی برای زندگی در لحظه و میخ‌کوب شدن است. ما که لیاقت حضور کنار این مرد را نداشتیم، چه بهتر است که با حضور در باغ او روحیه و طراوت روحش را احساس کنیم.

سعدیه

اگر بگویم همین‌قدر که دنیا به سعدی و حافظ بدهکار است، این دو مرد مدیون آندره گدار هستند؛ دروغ نگفتم. طراح و معمار فرانسوی که باعث زیبایی دو آرامگاه ادبیات این سرزمین شده و همیشه نیز اثرش پابرجا است. سعدیه شیراز نیز یکی از مکان‌های نابی است که با حضور روح مبارک صاحبش طراوت خاصی دارد. قدم به‌قدم سنگفرش‌های باغ سعدیه یادآور کلمات گلستان و بوستان هستند.

اگر اهل ادبیات نیستید هم سری به دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز بزنید؛ زیرا بی‌نظیر هستند. تخت جمشید یا باغ ارم شیراز فرقی نمی‌کنند؛ مهم این است که شما با تاریخ و فرهنگ این سرزمین آشنا شویئ و بدانید که پا بر چه میراثی گذاشته‌اید.