۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
روحانی در جلسه هیئت دولت:

اگر دولت دوازدهم نبود، امروز قطعنامه‌های فصل هفتم سازمان ملل روی سر ما بود/ در نقطه پایانی تحریم هستیم

رئیس جمهور گفت: اگر دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند، حتما امروز همه قطعنامه‌های فصل هفتم سازمان ملل روی سر ما بود.
کد خبر : ۵۶۱۵۱۹

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت با بیان اینکه مهمترین مسئله این روزها انتخابات ۲۸ خرداد است، گفت: روز انتخابات همیشه برای ما مهم و سرنوشت ساز است.

اگر دولت دوازدهم نبود، امروز قطعنامه‌های فصل هفتم سازمان ملل روی سر ما بود/ در نقطه پایانی تحریم هستیم

وی ادامه داد: در این انتخابات همانطور که رهبری فرمودند ممکن است در بررسی صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفته باشد و در جریان تبلیغات انتخاباتی این روزها، حتماً ظلم‌های فراوانی رخ داده است. همه ما باید خود را موظف به رفع ظلم‌ها و جبرانشان بدانیم و این کار شدنی است.

رئیس جمهور افزود: مردم در طول این ۸ سال بار سنگینی را بر دوش داشتند و در مراحل مختلف این مسئولیت را به خوبی انجام داده‌اند.

روحانی تاکید کرد: بر ما لازم و واجب است که کار و فداکاری مردم و موفقیت آن‌ها را به خوبی برایشان باز و تشریح کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید ترسیم کنیم که اگر رهبری و راهنمایی رهبر انقلاب و ارشاد‌های ایشان و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود و این موفقیت‌ها در جامعه تحقق پیدا نمی‌کرد، همان وضع پیشین تحریم‌ها ادامه می‌یافت.

وی گفت: در سال ۹۴ صادرات نفت می‌توانست قطع شود، روابط بانکی ما قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می‌شدند؛ مسئولان باید این مسئله را ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال‌های بعد چه می‌شد.

روحانی اظهار کرد: اگر برجام در سال ۹۷ از سوی یک بیمار روانی که متاسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود، بر هم زده نمی‌شد و فرد سالمی رئیس جمهور آمریکا شده بود، روند برجام ادامه می‌یافت. باید ترسیم می‌شد اگر برجام ادامه داشت، نقدینگی، اشتغال و مولفه‌های دیگر به چه صورت می‌شد. مردم باید سند این مسائل را ببینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این تبلیغات انتخاباتی هیچکس از جنایت آمریکا حرف نزد و یک نفر اسمی از ترامپ نبرد، یادآوری کرد: وقتی یک فرد جنگ اقتصادی همراه با تروریسم اقتصادی را ایجاد کرده است، باید از آن برای مردم صحبت کرد.

۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه برای نفت استفاده شد

وی گفت: سند دیگری که باید وزارتخانه‌های این دولت ترسیم کنند، این است که از سال ۹۷ تاکنون چه خسارت‌هایی در اثر اقدام تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران به ملت تحمیل شده است. خسارات مستقیم و غیرمستقیم در سند مذکور باید مطرح شوند.

روحانی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور در مدت تحریم‌ها قطع شد، این‌ها باید توضیح داده شوند، اما برخی از داخل می‌گویند؛ در حالیکه ۲۸ مرداد ۳۲ را از بیرون کشور ایجاد کردند، کشورمان را در جنگ تحمیلی و زمان اشغال از بیرون مورد هجمه و حمله قرار دادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید بگوییم صدام و ترامپ با کشور چه کرده‌اند؛ باید برآورد خسارت کنیم و بگوییم در سه سال گذشته چه خسارتی به ملت رسیده، این خسارت چه مقدار است و اگر نبود چه می‌شد.

وی یادآوری کرد: در سه سال و نیم گذشته در بسیاری از مقاطع یا تهدید را از بین بردیم و یا آن را به فرصت تبدیل کردیم. در این مدت نتوانستیم نفت را برای بودجه استفاده کنیم؛ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ درصد از بودجه برای نفت استفاده شد.

روحانی افزود: ما توانستیم از راه دیگر نفت را جبران کنیم، سهام دولت را ۶ برابر سال قبل فروختیم. چند برابر اوراق مالی را استفاده و وارد میدان کردیم. خیلی مهم است کشوری در جنگ اقتصادی باشد و برای بودجه‌اش یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند.

رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت در ۸ سال گذشته گفت: در این مدت ملت و دولت در کنار هم تلاش کردند، در همین ایام سخت توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان را به انجام برسانیم؛ ترمیم حقوق‌ها را انجام دادیم؛ در میان جنگ مشکلات کرونا نیز اضافه شد؛ در وسط این جنگ درآمدهایی از دست ما رفت و صادرات و برخی از واردات دچار مشکل شد.

روحانی افزود: طبق گزارش وزیر صمت در ستاد اقتصادی دولت، در سه سال و نیم جنگ تحمیلی هیچ واحد صنعتی به دلیل واردات مواد اولیه تعطیل نشده است. ما در این مقطع توانستیم جای نفت پتروشیمی و فولاد بگذاریم؛ برای وارد کردن کالا، دارو، مواد غذایی و سایر نیازمندی‌های ضروریمان نیاز به ارز داشته‌ایم. در نبود نفت ارز از کجا تأمین شود؟

وی ادامه داد: عمده ارز از پتروشیمی و فولاد به دست آمده است. چجوری است کسی آمد بگوید در این سه سال و نیم، دولت چگونه توانسته است کشور را اداره کند؟ عجیب است که در تبلیغات انتخاباتی این روزها کسی نگفت در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه‌های کشور، ملت چگونه توانسته است نفس بکشد. ملت رنج فراوانی و سختی‌های بسیاری کشید اما در عین حال توانست مقاوم در برابر دشمن بایستد. همین ایستادگی باعث آنها آمده‌اند سر به زیر با ما در وین مذاکره کنند.

روحانی تاکید کرد: اگر دولت دوازدهم نبود و دیگران در جای ما بودند، حتماً امروز ما در فصل هفتم سازمان ملل متحد، تمام قطعنامه‌ها بر سر ما ریخته بود. کسی که توانست مسیر را چنان دقیق و با تدبیر ادامه دهد که برجام حفظ شود و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل دوباره بازگردد و در عین حال قدم به قدم کاهش تعهدات را انجام دهد؛ توانمندی هسته‌ای ایران را از همیشه قوی‌تر کند.

وی ادامه داد: مشکلات و تهدیدات را تبدیل به فرصت کردیم؛ روزی ما مجبور به واردات بنزین و عرضه بنزین ناسالم به مردم بودیم. ما کاری کردیم مردم در بنزین خودکفا باشند و روی پای خود بایستند و امروز یکی از صادرکنندگان مهم بنزین هستیم و بنزین یورو ۴ باشد. ۷۶ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ به مردم تحویل داده می‌شود؛ یعنی کاری کردیم بنزین سالم و صادر شود؛ وارد نشود و از پول بنزین هم کمک معیشتی جدید برای ۶۰ میلیون نفر پیش‌بینی کنیم.

رئیس جمهور افزود: ۶۰ میلیون نفر کمک معیشتی ماهانه از پول بنزین دریافت می‌کنند. این طراحی که حاصل تصمیم‌گیری رؤسای سه قوه و از مقام معظم رهبری کمک گرفتیم و با دست به دست هم دادن، یک تهدید را تبدیل به فرصت بزرگ کردیم و این مسئله بسیار مهمی است.

روحانی درباره با رشد اقتصادی کشور گفت: یکی از افتخارات این دولت، رشد اقتصادی در سال ۹۹ است. دیروز بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی سال ۹۹ را فرستاد. رشد اقتصادی در بسیاری از کشور‌های مهم و پیشرفته منفی بوده است؛ به طور متوسط رشد اقتصادی جهانی منهای ۱۴ درصد بوده است.

 جمهوریت یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است

رئیس جمهور اظهار کرد: زمانیکه کودکان پیش دبستانی با این سواد جدیدی وارد دبیرستان شوند، کار و شغل خواهند داشت.  با این روندی که کودکان در آموزش دارند، مهندسی ساختمان را بچه دبیرستانی فردا از مهندس امروز ما، قوی‌تر و دقیق‌تر محاسبه خواهد کرد، در این مدت کار‌های بزرگی صورت گرفته است.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم در طول سه سال جنگ اقتصادی، کار بزرگی انجام دادند، بیان کرد: کار بزرگ دیگری از مردم توقع می‌رود و آن روز جمعه ۲۸ خرداد است. نقد سر جای خودش و هر کسی ممکن است که نقدی داشته باشد، اما من می‌خواهم خدمت مردم عزیز عرض کنم که همگی باید جمهوریت را پاس بداریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوریت یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی، یکی از یاد آورد‌های امام راحل و یکی از تاکیدات رهبری است، گفت: نباید بگذاریم که جمهوریت صدمه ببیند و اگر ما گله‌ای از فرد، اقدام یا حتی دولت داریم، راه حل آن قهر کردن با صندوق آرا نیست.

وی با اشاره به اینکه قهر با صندوق هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و راه بهتری وجود دارد، بیان کرد: ممکن است برخی‌ها بگویند که خیلی حضور در پای صندوق آرا، سخت است، اما اشکال ندارد، با سختی و با اکراه به پای صندوق‌ها بروید چرا که حضور در پای صندوق آرا، قدرت ما را بیشتر می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه باید آثار نرفتن بر پای صندوق را مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: با عقل و وجدان خودمان محاسبه کنیم که اگر مشکلی هم وجود دارد، راه حل آن مشکل، صندوق رای است و باید به اصل ۵۹ قانون اساسی متمسک شویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه گله‌هایی داریم که برخی از آن‌ها به دست مجلس، برخی دولت و دیگر نهاد‌ها حل می‌شود، بیان کرد: مشکل‌های بزرگی که در ذهن مردم وجود دارد، در آخر با صندوق آرا حل می‌شود. قانون اساسی، منشور بزرگ ملی ماست و همگی باید از اصل اول تا آخر آن را عمل کنیم، نمی‌شود که بخشی از آن را قبول و بخشی از آن را قبول نکنیم.

روحانی با اشاره به اینکه ممکن است برخی‌ها بگویند که ما افراد دیگری را برای نامزد انتخاباتی می‌خواستیم و الان آن‌ها در رقابت انتخاباتی حضور ندارند، گفت: باید از میان افرادی که امروز هستند، هر کدام که به ما نزدیک‌تر است را انتخاب کنیم، اما ممکن است صد در صد مورد قبول ما نباشد.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات سرد و بدون حضور، نفعی برای کشور، نظام و فرد ندارد، بیان کرد: در نهایت هر مشکلی را که اسم ببریم، از طریق صندوق تامین می‌شود و راه دوم وجود ندارد.

روحانی خطاب به وزارت کشور، استاندارها، فرماندار ها، بخشدار‌ها گفت: صندوق آرا، صندوق امانت مردم و حق الناس آنهاست، نباید بگذاریم که یک رای، کم یا زیاد و جابجا شود. باید از تمام آرا حراست کنیم و با حراست دقیق و حضور مردم، جمعه بسیار خوبی پیش رو داشته باشیم. امیدواریم که ٢٨خرداد١۴٠٠، روز خوبی در تاریخ کشور ما ثبت شود و هر چه رضای خدا و خواست مردم است، اتفاق افتاد.

روحانی با اشاره به اینکه ما به رای مردم احترام می‌گذاریم، بیان کرد: امیدواریم که شرایط و مسیر کشور ما خوب شود، البته من تردیدی ندارم که شرایط کرونا بهتر و کنترل خواهد شد، کم‌ترین خسارت خشکسالی بی سابقه در این ۵٠سال را با تلاش وزارت نیرو خواهیم داشتو دولتی با پایان یافتن تحریم و شرایط اقتصادی مناسب را در اختیار دولت بعدی خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط سخت، هر روز شاهد افتتاح جدید هستیم، گفت: دیروز نودمین تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شد و هر روز سد، تصفیه خانه فاضلاب افتتاح می‌شود. کار‌هایی در حال انجام است تا نگذاریم مردم ما در این تابستان مشکل، دچار سختی شوند.

رئیس جمهور درباره تحریم‌ها اظهار کرد: در نقطه پایان تحریم‌ها هستیم، البته نمی‌دانم چرا قلم کمی کند شده است! باید به نقطه‌ای تا پایان تحریم برسد که ان‌شالله تا پایان دولت دوازدهم، آن هم به حرکت درآید.