۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷

۷ سوال اقتصادی دانشجویان از همتی

۷ سوال اقتصادی دانشجویان از همتی
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای به عبدالناصر همتی خواستار پاسخگویی وی به ۷ سوال اقتصادی مهم شدند.
کد خبر : ۵۶۱۳۳۶

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای به عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400  سوالاتی را در حوزه مسائل اقتصادی مطرح و اعلام کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از شما انتظار دارد پاسخگوی سوالات و ابهامات طرح شده در خصوص عملکرد و برنامه‌های آینده خود باشید. 

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای عبدالناصر همتی سلام علیکم در این سال‌ها که مسئولیت ریاست بانک مرکزی را به عهده داشته‌اید، عملکرد شما مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه‌ اقتصاد قرار گرفته است. انتقاداتی که حتی در مناظرات اخیر نیز با پاسخ روشنی از سوی شما روبرو نشد.

با توجه به کاندیداتوری شما برای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان حکومت، نسبت به عملکرد شما در بانک مرکزی و نسبت به برنامه‌های شما برای اداره کشور در کسوت رئیس جمهور سوالاتی جدی مطرح است:

نخست، شما اذعان داشتید که 90 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی، در دست 11 نفر از بدهکاران است. تاثیر منفی این معوقات پرداخت نشده را می‌توان به وضوح در بهم ریختگی بازارها و افزایش نرخ تورم مشاهده کرد. اما سوال این جاست که برای پدیده‌ ابر بدهکاران بانکی، دقیقا چه اقدام موثری از سوی شما صورت گرفته است؟

دوم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در رشد قابل توجه نقدینگی ایجاد شده در دوران ریاست شما، بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی نقش پررنگی داشتند. این درحالی است که در همان دوران بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر شد و با افزایش ضریب فزاینده، قدرت خلق پول این بانک‌ها نیز بالا رفت. اینکه چرا در مقابل این شرایط اقدام درخوری توسط بانک مرکزی صورت نگرفته است، از دیگر سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

سوم، از علل افزایش نرخ تورم، جهش نرخ ارز بوده است. علی‌رغم تحریم بودن دولت، راه حل شما برای بازگشت ارز غیرنفتی و بهبود اوضاع چه بود؟ چرا به جز انتشار لیستی از متخلفان خرده‌پای ارزی، اقدام موثری از سوی بانک مرکزی برای حل این مشکل دیده نشد؟

چهارم، سیاست عملیات بازار باز، بارها مورد تاکید و تبلیغ شما در رسانه‌ها قرار گرفت. در اسفند 99 بیان کردید که با اجرای این سیاست، نرخ تورم به 22 درصد می‌رسد، در حالی که کشور نرخ تورم 52 درصدی را شاهد بود. چه توضیحی در خصوص این سو مدیریت خود دارید؟

پنجم، رهبر معظم انقلاب بارها تاکید بر تشکیل کمیته نقدینگی داشتند. به عنوان رئیس بانک مرکزی که مخاطب این مطالبه بوده است، باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا این کمیته تشکیل شده است؟ تا کنون چه نتیجه مثبتی از فعالیت‌های این کمیته به دست آمده است؟

ششم، یکی دیگر از انتقادات وارده به عملکرد بانک مرکزی، نقش سیاست‌های این نهاد در بازار سرمایه است. بر اساس نظر وزارت اقتصاد با مدیریت نادرست بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره‌ی بین بانکی، بازار سرمایه دچار رکود شد و نتوانست در هدایت نقدینگی تاثیر مثبتی داشته باشد. با توجه به این عملکرد بانک مرکزی، جای سوال است که دولت شما اساسا چه جایگاهی برای بازار سرمایه تعریف خواهد کرد؟

هفتم، طبق نظر رئیس جمهور فعلی، دولت می‌تواند نرخ ارز را مدیریت نماید. به علاوه براساس اظهارات بسیاری از مدیران دولت فعلی، سیاست دولت افزایش نرخ ارز برای تامین هزینه‌های ریالی بودجه بوده است و در دوران ریاست شما بر بانک مرکزی نیز شاهد بالاترین نرخ ارز بوده‌ایم. با توجه به اینکه شما در دوران مدیریت خود مخالفتی با این سیاست دولت ابراز نکردید، باید پرسید که سیاست دولت شما درخصوص تامین هزینه‌ها به چه صورت خواهد بود؟

با توجه به کاندیداتوری شما برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری، پاسخ به این سوالات اهمیت بیشتری می‌یابد.

در این راستا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از شما انتظار دارد پاسخگوی سوالات و ابهامات طرح شده در خصوص عملکرد و برنامه‌های آینده خود باشید.