۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

کاهش ۱۵ درصدی چک‌های برگشتی

کاهش ۱۵ درصدی چک‌های برگشتی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: با پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ برای اجرای قانون چک توسط بانک مرکزی صدور چک‌های برگشتی بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۵۶۰۹۵۳

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای قانون چک نهایی وم برای قرائت در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شده است.

وی افزود: پس از تعطیلی جلسات صحن مجلس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای قانون چک در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: اولین قانون مربوط به چک در سال ۱۳۵۵ و آخرین اصلاحیه مربوط به این قانون مربوط به سال ۱۳۹۷ است که در اصلاحیه سال ۹۷ آمده که برای شفافیت و جلوگیری از سواستفاده از چک، اطلاعات چک و صادرکننده آن باید در سامانه‌ای به نام صیاد ثبت شود. 

پژمانفر خاطرنشان کرد: براساس ااین مصوبه بنا بود تا آذرماه سال ۹۹ زیرساخت‌های فنی و آموزشی برای اجرای قانون چک فراهم شود که متأسفانه این کار در زمان مقرر انجام نشده بود و ما در کمیسیون اصل ۹۰ به طور جد پیگیر اجرای قانون بودیم.

وی افزود: با مطالبه‌گری‌هایی که از دستگاه‌های مسئول از جمله رئیس کل بانک مرکزی و معاونین وی داشتیم در نهایت این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و امروز صادرکنندگان چک باید  اطلاعات خود را در سامانه صیاد به ثبت برسانند. 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی از ستاد ملی مقابله با کرونا خواست تا با صدور دستورالعملی اجرای قانون اصلاحی چک تا چهار ماه به تأخیر بیندازد و بهانه برای تأخیر اجرای این قانون هم این بود که در صورتی که این مصوبه اجرا شود ما شاهد رفت و آمدهای زیادی به شعب بانک‌ها خواهیم بود که این مسئله با اعتراض کمیسیون اصل ۹۰ همراه شد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در نهایت همانطور که گفتم این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و ثمره اجرای این قانون در دو سه ماه این بوده که صدور چک‌های برگشتی بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: امروزه چندین هزار پرونده در قوه قضاییه به خاطر صدور چک برگشتی در حال بررسی است و ۹۰درصد زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به چک است که با اجرای قانون جدید چک حجم این پرونده و زندانیان جرایم غیر عمد مربوط به چک کاهش چشمگیری خواهد یافت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که انجام شده به زودی امکان ثبت اطلاعات صادرکننده چک در سامانه صیاد از طریق ATM فراهم خواهد شد و ما شاهد سهولت بیشتری برای انجام امور در این حوزه خواهیم بود.