۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹

قاضی‌زاده: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است

قاضی‌زاده: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری و در این راستا به دنبال نحوه تقسیم وظایف است.
کد خبر : ۵۶۰۶۵۲

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که عصر امروز در سازمان صدا و سیما برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است که به دنبال نحوه تقسیم وظایف است.

مهمترین محور سخنان این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است: 

- ما از یک طرف «وزارتخانه‌های بخشی» داریم و از طرفی «وزارتخانه‌های مدیری» داریم که در کنار آنها شوراهای بالادستی داریم و در کنار آنها نهادهایی داریم که از آن در بدنه دولت و برخی هم در خارج از بدنه دولت هستند و تقریباً وظایف شبیه به هم را اداره می‌کنند.

- در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه‌ای که انجام دادیم ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضعیت در آموزش بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف وجود دارد و برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده که به جای اینکه مسئولان امر  پاسخگو باشند و مستقیماً به مجلس و مردم پاسخ دهند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسانند که بعد هم مشخص نیست مسئولیت آن با چه کسی است.

- نیاز است که ما یک بار طراحی جدیدی انجام دهیم؛ در همین راستا ما یک مدل جدید تهیه کردیم که بر اساس نظریه اعتمادساز هم هست و بر اساس اعتماد به مردم است. این مدل برنامه ما بر اساس اختیارات ۱۰۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای اینکه به صورت دستگاهی توزیع شوند منطقه‌ای توزیع خواهد شد.

- همچنین برای اختیارات هیئت وزیران برنامه داریم؛ دولت ۵ فرماندهی در ۵ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد که هر کدام از این فرماندهان دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت خواهند بود، یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان معاون رئیس جمهور در حوزه مسائل فرهنگی هم خواهد بود چرا که شوراهای بالادستی از آنجا که مصوبه دارند و اعمال نمی‌شوند در حد مصوبه باقی خواهند ماند یا در حوزه دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های اقتصادی شورای اقتصاد تشکیل خواهد شد.

-  بنابراین سه حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد که یک حوزه رئیس جمهور معاون اول و استانداران و یک مثلث بین رئیس جمهور معاون برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی کشور تشکیل خواهد شد.

- فارغ از صحبتی که درباره سواد و علم روحانیت شد و چون مصداق آن در این جلسه آقای رئیسی هستند و امروز هم تکرار شد باید بگویم ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف داریم از جمله علوم انسانی و اقتصاد؛ بنده در بسیاری از مسائل تلمذ می‌کنم.

- اینکه ما این ساحت را محصور کنیم این خود یک نوع انحصار طلبی است؛ علم باید جامع و بسیط باشد.

- محل برگزاری است تیم ملی والیبال دارای حواشی بود که وزارت خارجه و وزارت ورزش باید جدی‌تر عمل می‌کردند.

- در دولت سلام برنامه‌ای ارائه خواهیم داد که برخی از نهادهای بین المللی هر چه دلشان خواست انجام ندهند و ما آن را بپذیریم! پیروزی تیم ملی فوتبال ایران نشان‌دهنده توانمندی جوانان ماست و این پیروزی را تبریک عرض می‌کنم.

-جوانان ما امروز متاسفانه بهترین سال‌ها و شادترین و پر انرژی ترین سال‌های عمرشان را در پشت موضوعاتی می‌گذراندند ما هم آن را تجربه کردیم؛ چند سال محصور شدن در یک اتاق به خاطر گذراندن کنکور، سربازی و مسائل پیرامون آن و کیفیت سربازی در کشور از جمله آنهاست.

- تحصیل طولانی و دراز مدت و گرفتن مدارک متعدد بدون کسب مهارت کافی از جمله معضلات است؛ بنده هم ۲۵ سال درس خواندم که وقتی به طول تاریخ تحصیل خودم نگاه می‌کنم می‌بینم که نسبت به آن اضافه است؛ عمری که برای این تحصیل گذاشته شده  چه فایده وجود دارد؟

- موضوع مهاجرت یک پدیده رو به رشد بوده و دولت اخیر هم که در حوزه مهاجرت نخبگان غوغا کرده و این موضوع چند برابر شده است.

- حالِ جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله ما عمدتاً چگونه است؟ یا درگیر کنکور و سربازی هستند و یا شغل شان مشکل دارد و نرخ بیکاری جوانان به شدت بالاست. افرادی که درآمد دارند مسکن برای آنها خواب و خیال شده و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده هستند و مسایلی مانند کولبران که بین نان و جان مانده‌اند.

-  دولت سلام دولت جوان و خانواده است و محور اصلی جوانان انقلابی خواهند بود که کارگشا و گره گشای مسائل کشور هستند و حتماً به دنبال آن خواهیم بود که کنکور حذف شود و مسئله سربازی را حل خواهیم کرد که یک بخش بودجه اعتباری و فناوری دارد و مسئولیت آن با دولت است که آن را تأمین خواهد کرد؛ به گفتگو با نیروهای مسلح به یک طرح جامعی برای تبدیل طرح سربازی به طرح سربازی حرفه‌ای خواهیم رسید که در دنیا وجود دارد.

- ما نشسته‌ایم و کار کردیم و وضعیت های شغلی را در آوردیم که برای جوانان هر شهر شغل درنظر گرفتیم و اعتبار ۵۰۰ میلیونی برای هر زوج جوان در نظر گرفتیم که برای مسئله ازدواج جهیزیه و مسکن و غیره است.

- ممکن است در تهیه برنامه یا رویکرد دولت‌های کاندیداها برخی موضوعات بیشتر باشد یعنی معتقد باشند که مدل اداره کشور دچار مشکل است و ما حکمرانی را باید تغییر دهیم.

- برخی دوستان در حد برنامه و پروژه ممکن است رویکردشان متفاوت باشد لذا این رویکرد پرسیدن سوال‌ها باعث می‌شود آن آورده کاندیداها و تفاوت‌هایشان دیده نشود و بر اساس دانش ضمنی‌شان و مطالب تهیه شده اینجا سخن بگویند که انتقاد صورت گرفته این مورد وارد است.

- شاید برنامه مناظره را می‌شد به شکل دیگری برگزار کرد که تفاوت‌ها در رویکردها دیده شود.

- معلولان شهروند درجه یک هستند؛ ۱۰ درصد جامعه معلولیت دارند، اینها می‌توانند زندگی خود را اداره کنند و نیاز به دریافت صدقه ندارند. اینها نیاز به حمایت به عنوان مردم محروم ندارند بلکه باید ابزار زندگی معمولی و آن وسایل و آمادگی محیط برایشان فراهم شود.

- متاسفانه معلولان در این سال‌ها مورد توجه قرار نگرفتند با اینکه قانون خیلی خوبی هم تصویب کردیم، اما به نتیجه درستی نرسیده است لذا ما در دولت سلام در حال برنامه ریزی برای مناسب سازی معابر، غربالگری افراد دارای معلولیت، مسائل اجتماعی، ازدواج، طلاق و امثال آنها هستیم.

- به موضوع جانکاه کرونا  و وضعیتی که در میان مدت جهان درگیر آن است، پرداخته نشد، متاسفانه آمار فوتی بالایی در کشور داریم این آمار فوت غیرقابل توجیه است.

- صدا و سیما کشورهایی که اوضاع خرابی در کرونا دارند را مرتب گزارش می‌کند اما هیچ وقت از کره‌جنوبی نمی‌گوید که فقط ۱۹۷۴ فوتی داشته یا ویتنام که ۵۳ نفر یا چین ۴۳۳۴ فوتی داشته است، خیلی از این کشورها هم هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده اند  اما یک دولت مقتدر و مدیر قاطع داشتند و دچار بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری نبودند که این اتفاق بیفتد.

- اخیراً در کلاب هاوس یک عزیزی گفت من می‌توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا در مرداد ماه را وارد کشور کشور کنم اما دولت همراهی نکرد.

- ۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش چشمگیر مرگ و میر در کشور؛ این خیلی حرف وحشتناکی بود که زده  شد که ما امکان آن را داشتیم که واکسن را بیاوریم و تمام افراد تحت خطر را واکسینه کنیم و نشد، اما دولت سلام برای این موضوع برنامه دارد.

- برای فهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری همراه کاندیدای ریاست جمهوری شوآف و شومن بازی و روشی برای جلب توجه، اثر نخواهد کرد.

- دوستان (کاندیداها) صفات را جمع می بندند، باید برای اینکه مورد خطاب قرار می‌دهند و همه را به صورت جمع مورد خطاب قرار می‌دهند دلیل بیاورند لذا این کار صحیح نیست.

- مسئله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مسئله کشور است، هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می‌شود.

- مهمترین وزارتخانه کشور وزارت آموزش و پرورش است؛ البته در نظام تعلیم و تربیت ما تحولات بنیادین داریم و باید ببینیم محصولی که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد به ما بدهد چه باید باشد. اما فارغ التحصیل در دوره عمومی که باید کسی باشد که سواد زمان خود را داشته باشد و مهارت اجتماعی موثر داشته باشد برای اینکه بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و یک مهارت شغلی ساده برای اینکه زندگی خود را اداره کند، داشته باشد.

- از 7 تا 18 سالگی اطلاعات زیادی به بچه‌ها می‌دهیم و بعد آنها را پشت سر کنکور قرار می‌دهیم.

- اکنون نظام تعلیم و تربیت دنیا به سمت استعدادیابی رفته یعنی در سن ۳ تا ۸ سالگی است و بر اساس استعدادها افراد ارتقا پیدا می‌کنند و در مسیرشان تحصیل هم وجود دارد اما در نظام ما اینگونه نیست آنها را رها می‌کنیم و در نهایت برای آنها مسابقه می‌گذاریم.

- اگر بخواهیم وارد فضای آموزش و پرورش شویم باید ورودی آن علمی باشد لذا ما باید کاری کنیم که بالاترین رتبه شغلی شغل معلمی باشد و عدالت آموزشی نیز مهم است.

- اکنون ۱۶ برابر یک نفر در شمال تهران نسبت به سایر مراکز استانها هزینه می‌کند و مدل‌های مختلفی از مدارس داریم که این نشان می‌دهد آینده را به پولدارها می‌فروشیم و نخبگان و سیاستمداران آینده کسانی هستند که با زور پول وارد دانشگاه‌ها شدند! بنابراین در موضوع تحول بنیادین مسئله آموزشی و مهارت بسیار مهم است.