۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
رئیسی در دومین مناظره انتخاباتی:

حقوق کارگران و معلمان باید با تورم متناسب‌سازی شود/ عدالت در کشور آسیب دیده است

حقوق کارگران و معلمان باید با تورم متناسب‌سازی شود/ عدالت در کشور آسیب دیده است
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی است که یکی برخوردار از حقوق نجومی می‌شود و در نظام سلامت برخی 200میلیون دریافت می‌کنند و برخی پزشکان و پرستاران دریافتی‌های کمتری دارند..
کد خبر : ۵۶۰۶۳۳

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت که محورهای آن به شرح ذیل است:

- در جلسه قبل برخی از بداخلاقی‌ها شد که به مثابه آنچه در قانون آمده به من اجازه دفاع داده شد که از آن استفاده نمی‌کنم و دفاع را در اختیار مردم می‌گذارم و امیدوارم در این نشست آنچه مطرح می‌شود بر اساس اخلاق باشد.

- فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی و نوعی تصمیم‌گیری‌هایی است که به فاصله‌های مختلف منجر می‌شود و یکی برخوردار از حقوق نجومی می‌شود و دیگری هم حقوق کمتر. در نظام سلامت برخی 100 و 200 میلیون دریافت می‌کردند و برخی پزشکان و پرستاران دریافتی‌های ناچیزی داشتند.

- برخی بخشنامه‌ها صادر شده اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت آن بخشنامه‌ها را تجدید نظر می‌کنم و چند برابر کردن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک کنیم.

- وقتی از عدالت حرف می‌زنیم عدالت در جذب و نگهداری نیروی انسانی و عدالت در ارتقا و پرداخت حقوق است و ظرفیت‌ها باید به عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت‌ها به عدالت توزیع شود شاهد این میزان فاصله طبقاتی نخواهیم بود.

- پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه موجب فاصله طبقاتی می‌شود. بسیاری از این فاصله‌های طبقاتی محصول تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه است و این ارزای 4200تومانی اگر بدون نظارت تعلق گرفت در نتیجه عده‌ای یک شبه به آلاف و الوف می رسند و زندگیشان را از دست می دهند.

- نظام قیمت‌گذاری و نظارت بر تامین، تولید و مصرف می‌تواند به جلوگیری از فاصله طبقاتی منجر شود.

- مثل هر دانشجویی که مراحل را می گذراند ما مراحل را گذراندیم و مدرک هم معادل نیست و یک مدرک حوزوی سطح 4 و یک مدرک دانشگاهی هست ولی نمی خواهم وارد این بحث شوم و این بحث من نیست.

- در سالهایی که در قوه قضائیه بودم نسبت به هر حوزه که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم و حتما باید نسبت به دوران مسئولیتم در دادستانی کرج و تهران پاسخگو باشم. 

- رهبر انقلاب سال 82 بیانیه مبارزه با فساد اقتصادی دادند و در آن سال نمایشگاهی گذاشتم و تمام دولت را پشت ویترین گذاشتم و همه مسئولین از آن بازدید کردند.

- مسئولی که در بانک مرکزی بوده باید نسبت به دوره مسئولیت خود پاسخگو باشد و پاسخگوی اینکه هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر می شود کیست؟

- ارز 4200 تومانی قبل از ریاست من بر قوه قضائیه تصویب شد و من آن وقت عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی نبودم ولی بحثی که مطرح است این است که چرا درست نظارت و اجرا نشد؟ و باید نظارت می شد که این پول به چه کسی داده شد و آیا به جیب مردم آمد یا نیامد؟

- مگر در کشور طرح وبرنامه کم است؟‌ سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه در نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است که پای کار بایست و مشکلات مردم را حل کند. 

- حقوق کارگران باید با تورم متناسب سازی شود. معلمان ما باید حقوقشان متناسب سازی شود تا دغدغه سر کلاس رفتن نداشته باشند. 

- وضعیت معیشت و کسب و کار مردم آسیب دیده و وضعیت اعتماد دولت در پایین‌ترین سطح خود است و پشتوانه سرمایه اجتماعی را به‌شدت نیازمندیم.

 - ملت به‌دنبال استقلال اقتصادی و سیاسی بوده اند و در استقلال اقتصادی به‌دلیل نگاه‌های شخصی و حزبی و جناحی گام های برداشته شده متناسب با آنچه باید نبوده.

- مردم از آسیب های اجتماعی نگرانند. نگاهی که در شعارهای مردم مثل‌ آزادی های اجتماعی در کنار استقلال مهم است و باید دولت‌ها به دنبال تحقق آن باشند. 

- 400 روز است که لایحه صیانت از حقوق بانوان در دولت آماده است. عدالت درکشور آسیب دیده است و مردم عدالت در همه شئون می خواهند.