۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

درخواست توقف فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی

اعضای شورای شهر تهران درخواست هایی را مبنی بر توقف فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی و ایجاد سامانه ای برای کودکان کار مطرح کردند.
کد خبر : ۵۶۰۵۹۹

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا در تذکری به مدیران شهری درباره موضوع کودکان کار، اظهار داشت:مبارزه با کار کودک امری چندوجهی و نیازمند مشارکت چندین دستگاه و نهاد از جمله وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری‌ها و دیگر نهادها و دستگاه‌ها است.

درخواست توقف فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی

وی افزود: اما پیش از آن باید مسوولان امر و متولیان، درکی درست از کار کودک و کودک کار داشته باشند که متاسفانه به نظر می‌رسد این شناخت همچنان در برخی از متولیان امر ایجاد نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید بدانیم که کارکودک تنها شامل اشکال خیابانی و در معرض دید نمی‌شود،گفت: بسیاری از کودکان در کارگاه‌ها و محیط‌هایی مشغول به کار هستند که از دید مردم پنهان بوده و همین موضوع بر رنج و مشکلات آنان از جمله محرومیت از حق تحصیل افزوده است.

نظری اضافه کرد: در این شرایط وجود یک نظارت مردمی و البته دقیق، ضروری به نظر می‌رسد. اینکه مردم بتوانند برای مقابله با کارکودک و تحقق چشم‌انداز سازمان ملل متحد در حذف تمام اشکال کار کودک طی سال‌های پیش‌رو مشارکت کنند، نیازمند بسترهایی است که امکان نظارت آنان بر کار کودک را فراهم و تسهیل کند.

وی تصریح کرد: از این رو با توجه به نبود سامانه‌ای برای رسیدگی و گزارش اشکال مختلف بهره‌کشی اقتصادی از کودکان توسط برخی کارفرمایان، به عنوان نماینده مردم از  وزارت کار می‌خواهم تا سامانه‌ای را برای گزارش موارد به‌کارگیری کودکان در کارگاه‌ها، واحدهای صنفی و دیگر فضاهای کاری ایجاد کند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: قطعا وجود شماره‌ای سه رقمی که امکان گزارش تخلف را برای شهروندان فراهم کند، می‌تواند در کاهش میزان به‌کارگیری کودکان در مشاغل مختلف و نیز حمایت ثانویه از آنان موثر باشد. به این ترتیب مبارزه با «کارکودک» نه متوجه «کودکان کار» بلکه متوجه کسانی خواهد شد که با وجود قوانین ملی و بین المللی، مرتکب این جرم می‌شوند. 

نظری خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه متاسفانه شماره اورژانس اجتماعی 123 فاقد این کارکرد بوده و حتی در تماسی که خود بنده اخیرا در همین زمینه داشتم، اپراتور مربوطه اطلاعات لازم و امکان انجام کاری را نداشته و پس از دقایقی مشورت به دریافت صرف گزارش بسنده کرد و امیدوارم روزی تمام جهان و ایران عزیز ما به جایی بهتر برای کودکان و به جایی بدون کارکودکان بدل شود.

وزارت نفت فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی را متوقف کند

در ادامه صحن امروز شورای شهر، حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن گلایه‌مندی از هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی که برگرفته از نمایندگان مردم است، عنوان کرد: طی چهار سال گذشته از آقایان آرش حسینی میلانی، حجت نظری و خواهرانم زهرا نژادبهرام و زهرا صدراعظم نوری که صلاحیتشان مورد تردید قرار گرفته است، جز پاکی، صداقت و مردم دوستی ندیدم و با تلاش خود در راستای حفظ حقوق شهروندان و ارتقاء کیفیت شورا گام برداشتند، لذا ناسپاسی است اگر صلاحیتشات در عضویت در شوراها مورد تایید قرار نگیرد.

عضو شورای شهر، افزود: امیدوارم همانگونه که مقام معظم رهبری، از شورای نگهبان خواستند که اشتباه در روند تایید صلاحیت‌ها جبران شود و جبرانی صورت نگرفت، حداقل نمایندگان مجلس که خود برآمده از رای مردم هستند، در حق نمایندگان مردم در شوراها جفا نکنند.

خلیل‌آبادی در ادامه ضمن تذکر به سازمان محیط زیست کشور و وزارت نفت، گفت: قرار گرفتن دو پالایشگاه، تاسیسات نفتی و مخازن گازی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری، مشکلات متعدد ایمنی و زیست محیطی اعم از آلایندگی آب، هوا و خاک را پدید آورده است.

وی با بیان اینکه حضور این تاسیسات، خطرات جانی برای ساکنان و خطرات مالی را برای همگان خصوصا شهروندان ری، باقرشهر، کهریزک و روستاهای اطراف را به دنبال دارد، اظهار کرد: متاسفانه اخیرا نیز در پالایشگاه مذکور شاهد یک آتش‌سوزی مهیب بودیم که این حادثه در محوطه پالایشگاه رخ داد.

عضو شورای شهر افزود: خوشبختانه با سرعت عمل آتش‌نشانان  و سایر مسوولان حریق اطفاء شد، اما در صورت عدم مهار آتش، می‌توانست یک فاجعه عظیم انسانی را رقم زند.

خلیل‌آبادی خاطرنشان کرد: اکنون  به وزارت نفت و سازمان محیط زیست تذکر می‌دهم به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی برای مردم خصوصا ساکنان اطراف پالایشگاه‌های نفتی و انبارهای حجیم گاز که در مجاورت این پالایشگاه قرار دارند، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

وی با تاکید براینکه کوچکترین اتفاق می‌تواند یک انفجار بزرگ و خطرات جانی فراوان را به دنبال داشته باشد، گفت: از این‌رو از دو دستگاه مذکور و سایر مسئولان ملی و محلی درخواست دارم ضمن پیشگیری از چنین رخدادی رعایت اصول ایمنی و مسائل زیست محیطی را نیز حائز اهمیت برشمارند. 

عضو شورای شهر ادامه داد: چراکه فاضلاب نفتی پالایشگاه ری در زمین‌های مجاور خود رسوب کرده و منجر به تخلیه و تخریب یکی از روستاهای اطراف خود شده و آب و هوای روستاهای دیگر را نیز دچار معضل کرده است، همچنین گازهای متصاعد شده از پالایشگاه هوای شهر را نا مطبوع کرده است.

خلیل‌آبادی تاکید کرد: از وزارت نفت می‌خواهم توسعه در آن منطقه برای فعالیت صنایع پرخطر اینچنینی را متوقف کند و برای انتقال این صنایع به خارج از محیط‌های مسکونی تدابیری بیاندیشد، همچنین سازمان محیط زیست برفعالیت این صنایع و نصب فیلترهای ویژه اقدام کند و گزارشات لازم را به مسئولان ارائه دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: آتش‌نشانان در این آتش‌سوزی همچون گذشته جان برکف ایستادگی کردند، امیدوارم دیگر شاهد هیچ حادثه‌ای در آن تاسیسات نباشیم.