۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰

تفریحات و مسافرت گران‌قیمت برخی تهرانی‌ها/ اجاره ویلا شبی ۱۵ میلیون تومان

تفریحات و مسافرت گران‌قیمت برخی تهرانی‌ها/ اجاره ویلا شبی ۱۵ میلیون تومان
عدم نظارت بر بازار اجاره بهای روزانه ویلاها و سوئیت‌ها در سایت‌های آنلاین موجب شده تا برای برخی از آنها قیمت‌گذاری نجومی از سوی مالکان صورت بگیرد.
کد خبر : ۵۶۰۴۹۵

بازار اجاره روزانه سوئیت‌ها، ویلا‌ها و خانه‌های لوکس در شهر‌های مختلف به ویژه در اطراف تهران و شهر‌های شمالی کشور رونق پیدا می‌کند. اخیراً با ایجاد سایت‌های آنلاین اجاره بها، بسیاری از مسافران قبل از سفر این ویلا‌ها را اجاره می‌کنند و مبالغ ودیعه برای آن می‌پردازند. بعضی از خانه‌ها در زمان رزرو کل مبلغ اجاره بهای روزانه را از مسافر دریافت می‌کنند و مردم نیز به این سایت‌ها اعتماد کرده‌اند.  

به گزارش اقتصاد ۲۴ تعیین مبالغ اجاره معمولاً توسط مالکان صورت می‌گیرد و آن‌ها نیز عرف کلی بازار را در تعیین قیمت‌ها دخیل می‌دانند. اما جالب اینجا است که گاهی اجاره بهای یک روزِ ویلا‌های لوکس و فوق لاکچری به اندازه یک ماه اجاره خانه در تهران می‌رسد. بسیاری از ساکنان تهران برای مسافرت در تعطیلات کوتاه مدت ویلا‌هایی در فشم، کردان، طالقان، لواسان و شهر‌های شمالی تهران را انتخاب می‌کنند.

اجاره بهای روزانه ویلا و سوئیت در این شهر‌ها از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان متفاوت است. اخیراً در یکی از سایت‌ای آنلاین یک ویلایی دربست ۷ خوابه در فشم، با اجاره بهای ۱۵ میلیون تومان به ازای هر شب مشاهده شده است. در کردان اجاره بهای ویلا‌های لوکس از ۲ تا ۶.۵ میلیون تومان متغیر است. به عنوان نمونه یک ویلایی دربست ۳۵۰ متری در شهرک افشاریه برای اجاره به قیمت ۶.۵ میلیون تومان در یک سایت آنلاین قرار داده شده است. این در حالی است که همین ویلا در روز‌های تعطیلات آخر هفته اجاره بهای ۹ میلیون تومان به ازای هر شب را تعیین کرده است. ویلا‌ها معمولاً در ایام تعطیلات آخر هفته گران‌تر هستند.  

لواسان نیز از دیگر مناطقی است که به علت نزدیکی به تهران مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. در بین ویلا‌های فوق لاکچری لواسان نیز اجاره بهای ۱۵ میلیون تومانی به ازای هر شب قابل مشاهده است. با اینحال قیمت‌ها همچون دیگر مناطق بسته به امکانات و شرایط منازل کاملاً متعدد است و با هزینه شبی ۱.۵ میلیون تومان هم می‌توان ویلای دربستی تهیه کرد.  

تهرانی‌ها همچنین سفر‌های زیادی به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان دارند. ویلا‌های ساحلی، استخردار و خانه باغ‌ها عمدتاً اجاره بیشتری دارند. در این مناطق عمدتاً قیمت ویلا‌های لوکس بین ۱.۵ تا ۷ میلیون تومان متغیر است.

افزایش هزینه مسافرت در ایام تعطیلات

هرچه هست از گستره قیمت‌ها مشخص است که تفریحات ۲ تا ۳ روزه در یک شرایط مطلوب تناسبی با حداقل دستمزد کارگری امسال ندارد که حدوداً ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است. ویلا‌هایی با اجاره روزانه ۱۵ میلیون تومان برای یک سفر یک هفته‌ای معادل یک سال رهن خانه‌ای در محلات پایین شهر تهران است که نشان از اختلاف طبقاتی عمیق در کشور دارد. این قیمت‌ها معمولاً بدون هیچ مبنایی تعیین می‌شوند و هیچ دخالت بیرونی در تعیین آن‌ها وجود ندارد. خیلی از خانواده‌های کارگری در به علت افزایش هزینه‌های زندگی و تورم ۴۰ درصدی در این سال‌ها توان کنار گذاشتن هزینه برای تفریح و سفر ندارند. اگرچه در بین سوئیت‌ها قیمت‌های پایین‌تر نیز مشاهده می‌شود، اما احساس نارضایتی زیادی از تبعیض‌های موجود در جامعه به وجود می‌آید که به این سادگی قابل جبران نیستند.  

اگرچه کاهش مسافرت‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به علت شیوع کرونا امری طبیعی بوده است. اما در سال ۹۷ نیز شاهد کاهش سفر‌ها بودیم که نشان از کاهش توان خانواده‌های ایرانی برای رفتن به سفر داشته است. گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که با ۷ میلیون سفر جاده‌ای، شاهد کاهش یک میلیون نفری در سفر‌ها بوده‌ایم. همچنین در سال‌های اخیر نیز کاهش قدرت خرید خانواده‌های کارگری نیز در کاهش سفر‌ها موثر بوده است.  

ویلاهای گرانقیمت تهران

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز