۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲

محسن رضایی چگونه معضل مسکن ایرانیان را حل می‌کند؟

محسن رضایی چگونه معضل مسکن ایرانیان را حل می‌کند؟
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: نهضت خانه سازی ایرانیان یکی از مهم ترین برنامه‌های من و یک طرح کامل جدید است.
کد خبر : ۵۶۰۲۰۵

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: نهضت خانه سازی ایرانیان یکی از مهم ترین برنامه‌های من و یک طرح کامل جدید است که از آسیب شناسی مسکن مهر و تجربه در سپاه تحت عنوان جهاد خانه سازی نشات گرفته است.

رضایی ادامه داد: علاوه بر این با استفاده از تجاربی که از ابتدای انقلابی به وجود آمده و تجارب قبل از انقلاب مثل شهرک سازی در اکباتان، به یک برنامه برای خانه سازی رسیدیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این برنامه به این صورت است که کسانی که خانه بسازند به بازار سرمایه وصل می‌شوند و سرمایه آن‌ها از این بازار وصل می‌شود و متقاضیان مسکن که می‌خواهند خانه بخرند یا بسازند به بانک‌ها متصل می‌شوند. به این وسیله از یک طرف بانک‌ها به بازار مسکن می‌روند و از سوی دیگر بازار سرمایه به این عرصه وارد می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: به این وسیله بازار سرمایه از دو طرف تغذیه می‌شود. مسئله مهم این است که مردم برای خانه دار شدن مشکلاتی دارند که این مشکلات را حل کردیم. اولین مشکل این است که مردمی که می‌خواهند صاحب خانه شوند پول از کجا بیاورند؟ در برنامه ما در نظر گرفته شده که مردم فقط ۱۰ درصد سرمایه را دارا باشند و باقی مانده خرید مسکن را بانک‌ها پرداخت می‌کنند. به عنوان مثل اگر قیمت خرید هر متر خانه ۴ میلیون باشد قیمت خرید یک خانه ۸۰ متری ۳۲۰ میلیون می‌شود که ۱۰ درصد قیمت خرید خانه را بیاورند باقی خرید خانه را بانک می‌دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وثیقه وام نیز همان خانه‌ای است که فرد می‌خواهد بخرد. از سوی دیگر مردمی که خانه می‌خرند نمی‌توانند وام ۱۸ درصد پرداخت کنند، برای رفع این مشکل یارانه وام به مردم پرداخت می‌کنیم یعنی سود وام را دولت پرداخت می‌کند.

رضایی ادامه داد: موضوع دیگر زمین است که در هیات دولت تصویب شده و از منابع طبیعی این زمین را تامین می‌کنیم. در غرب خانه‌های رهنی وجود دارد، ولی متاسفانه خیلی‌ها فقط فرهنگ غلط غرب را وارد کشور می‌کنند و به این مسائل توجه نمی‌کنند. ما از تجارب دنیا استفاده می‌کنیم و مسئله مسکن را به صورت واقعی حل می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ساختن یک میلیون خانه در سال چه مشکلی را حل می‌کند؟ ۱۸ میلیون از مردم ما در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. ما احیای بافت‌های فرسوده را جزو نهضت خانه سازی ایرانیان قرار می‌دهیم و علاوه بر این ۱۷ میلیون جوان در انتظار تشکیل خانواده هستند.

وی ضمن انتقاد از مجلس برای تصویب یک میلیون مسکن در سال گفت: این کار که هنر نیست. با یک میلیون مسکن مشکل ما حل نمی‌شود. با این طرح ما در سال بیش از ۲ میلیون مسکن می‌سازیم و علاوه بر این پیمانکاران خارجی را هم دعوت می‌کنیم.

رضایی در ادامه درباره اینکه آیا بعد از رئیس جمهور شدن حداقل ماهی یک بار به میان مردم خواهید رفت؟ توضیح داد: ما از مردمیم و زندگی ما در بین مردم بوده است. من در جوانی تابستان‌ها کار می‌کردم، در انقلاب از میان مردم بلند شدیم و در دفاع مقدس هم اگر مردم نبودند جنگ حل نمی‌شود. جزو مدیرانی نیستم که در اتاق‌های در بسته بنشینم. مکتب من مکتب قاسم سلیمانی است.