۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۸

سالگرد عروج ملکوتی امام؛ در عراق چه خبر است؟

سالگرد عروج ملکوتی امام؛ در عراق چه خبر است؟
بغداد این روزها شاهد فعالیت های مختلف به مناسبت سالروز عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است؛ از نشست های عشایری تا مراسم خودجوش دانشجویان و برنامه هایی که رزمندگان الحشدالشعبی تدارک دیده اند.
کد خبر : ۵۶۰۱۷۰

در این راستا تعدادی از عشایر بغداد با برگزاری نشستی این مناسبت را گرامی داشتند.
کمیته مرکزی عشایر عراق در این مراسم با برپایی قرائت قرآن و سخنرانی درباره شخصیت و فکر امام خمینی ( ره) از بنیانگذار انقلاب اسلامی و جانشین ایشان حضرت آیت الله خامنه رهبر معظم انقلاب تقدیر کرد.

به گزارش ایرنا شیخ «ابومحمد الفکیکی» دبیرکل عشایر عراق در این مراسم از امام خمینی (ره) به عنوان احیاکننده اسلام اصیل محمدی (ص) در عصر حاضر یاد کرد.
وی همچنین مقام معظم رهبری را به عنوان خلف صالح امام (ره) و ادامه دهنده راه ایشان برشمرد.
ابومحمد الفکیکی با تقدیر از حمایت های بی دریغ ایران از عراق تاکید کرد که مردم عراق هرگز حمایت های جمهوری اسلامی ایران را در جنگ با گروه تروریستی داعش فراموش نمی کنند و همواره قدردان این کمک ها هستند.

برنامه هایی تا دو روز آینده در عراق

علاوه بر اینها، قرار است فرداجمعه و پس فردا شنبه نیز در شهرهای مختلف عراق مراسم هایی در بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) برگزار شود.
برگزاری همایش دانشجویی با عنوان «استقامت همانند خط مشی امام خمینی (ره)» یکی از این همایش ها است که روحانی مجاهد سید «هاشم حیدری» رهبر جنبش اسلامی «عهد الله» در آن سخنرانی خواهد کرد.
این مراسم فردا جمعه در بغداد برگزار می شود و بعد از آن نیز همایش دیگری تحت عنوان «یاور مستضعفان» در روز شنبه (پس فردا) در مقر الحشد الشعبی برگزار خواهد شد.
در بیانیه کمیته هماهنگی فعالیت های مردمی آمده است که به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی (ره) این همایش برگزار خواهد شد و از همگان برای حضور در همایش دعوت شده است.  
کنگره ملی کردهای فیلی (کردهای شیعه) عراق نیز در این راستا نشستی با عنوان «تحقق دهنده رویای انبیاء و اوصیاء» برگزار می کند.
این تشکل سیاسی اجتماعی اعلام کرده است که مراسم خود را به این مناسبت دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد کرد.
تعدادی از نخبگان و شخصیت ها در عراق نیز به همین مناسبت در مجموعه یادداشت هایی که برخی از آنها در اختیار ایرنا قرار گرفته از مقام شامخ امام راحل (ره) تقدیر کردند.
در این راستا، «سامی جواد کاظم» نویسنده عراقی در یادداشتی با عنوان «امام خمینی (ره) تنها مفاهیم انقلاب را صادر نکرد بلکه انقلاب مفاهیم بود» نوشته است: انقلاب امام خمینی (ره) توانست انقلابی در مفاهیم و ارزش های منحرف و اشتباه که در جامعه شکل گرفته بود، ایجاد کند.
وی با بیان اینکه «مردم دشمن ناآگاهی خویشند» نوشته است: وقتی نادانان مفاهیم اشتباه را درست می پندارند و بعد از مدتها، یکی می آید تا این مفاهیم اشتباه را اصلاح کند، طبیعی است که نادانان در برابر او صف می کشند، و این دقیقا رخدادی است که در برابر حرکت انقلابی امام خمینی (ره) در منطقه اتفاق افتاد.
کارشناس دیگر عراق با عنوان «فریاد امام خمینی (ره) ادامه فریاد امام علی (ع) است » افزوده است: روزی که امام علی (ع) کفش پاره اش را برداشت و گفت «اگر نتوانم عدالت را برقرار کنم و ظلم را از بین ببرم، خلافت و زعامت بر شما مردم به اندازه این لنگه کفش پاره برایم ارزش ندارد»، این فریاد چالشی در برابر دشمنان انسانیت در طول عصرها و زمان های مختلف بوده است.
«مهدی المولا» ادامه داد: بعد از گذشت قرن ها این فریاد امام علی (ع) در امام خمینی (ره) تجلی یافت و این گونه بود که مرحله جدیدی در مسیر زندگی و انسان در راستای پایان بخشیدن به خشونت، جنگ ها، تعصب ها و فرقه گرایی دینی شکل گرفت.
به گفته وی، بی شک این بانگ امام علی (ع) به دستان امام خمینی (ره) در عصر حاضر به پیروزی رسید و به اسلام، چهره حقیقی انسانی اش را برگرداند.
از طرفی «قاسم العجرش» دیگر نویسنده عراقی با عنوان «امام خمینی (ره) و تاسیس دولت جهانی» نوشته است: انقلاب اسلامی ایران بعد از مدت کوتاهی از پیروزی در 1979، مصادف با مراسم نیمه شعبان شد و یکی از خبرنگاران آمریکایی مشاهده کرد که خیابان های تهران آذین بندی و چراغانی شده اند و برای همین از جوانان پرشور انقلابی آن زمان ایران پرسید که چه مناسبتی است!؟
به گفته وی، جوانان ایرانی به او گفتند که ولات امام است و او پرسید: امام خمینی!؟ به او گفتند: نه! ولادت امام بزرگ! و خبرنگار آمریکایی پرسید: امام بزرگ کیست!؟ به او گفتند که «امام مهدی (عج)» و خبرنگار آمریکایی سوال کرد پس امام خمینی چیست؟ و به او گفتند ایشان امام کوچک هستند و خبرنگار جواب داد: «اگر امام کوچک شما این طور آمریکا را به دردسر انداخته امام بزرگ شما چه خواهد کرد!؟  
به نوشته این نویسنده عراقی، امام خمینی (ره) مرحله جدیدی از حکومت جهانی را شروع کرده که هنوز غربی ها به درستی نتوانسته اند، آن را تحلیل و تفسیر کنند.
وی با اشاره به قضیه صدور فتوای قتل «سلمان رشدی» توسط امام خمینی (ره) افزوده است که این فتوای امام خمینی (ره) پیام تاریخی برای رهبران جهان بود که هنوز بسیاری از تحلیل و تفسیر آن عاجزند در واقع فحوای این نامه چیز جزء این نبود که عصر جدیدی از حکومت جهانی آغاز شده که جهان غرب باید با دقت آن را بررسی کند.
«هشام عبدالقادر» روزنامه نگار جوان عراقی نیز در یادداشتی با عنوان «فریاد حقی که مردگان را زنده می کند» نوشته است که کشورهای عربی و اسلامی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سکوت و ترس به سر می بردند.
به گفته وی، امام (ره) نخستین کسی بود که فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» را سر داد و گفت که اگر آمریکا شهادت داد «لا اله الا الله» هرگز آن را باور نکنید و سفارت رژیم صهیونیستی را برداشت و جای آن را به سفارت فلسطین داد و روز جهانی قدس را اعلام کرد.
وی در این راستا گفته است که مقابله با شرارت ها فقط مسوولیت یک گروه یا کشور نیست بلکه هر انسان مسلمان باید روح و عقیده جهاد را برای نشر صلح جهانی و مقابله با نیروهای شرارت در جهان را با خود حمل کند.
حضرت امام خمینی (ره) در میان مردم عراق به دلیل اینکه 15 سال از عمر شریف خود را در عراق و حوزه نجف اشرف گذرانده، جایگاه ویژه ای دارد.
از این رو، در مناسبت های مختلف، مردم عراق می کوشند این عشق و علاقه مندی خود را به بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و جانشین ایشان آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب نشان دهند.
امسال نیز به مناسبت سالروز عروج ملکوتی امام راحل (ره)، شهرهای مختلف عراق شاهد فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی است و بسیاری از نخبگان این کشور به همین مناسبت، مقالات و یادداشت های مختلفی را در رسانه ها منتشر کرده اند و رسانه ها در این راستا ویژه برنامه هایی تدارک دیده اند.